Fritt:

Mitt räkneexempel med 50 grader ute har med verkligheten att göra, ville bara visa en sak som man ofta tänker fel.
Kanske att man tror att värmeväxlaren inte fungerar om det är kallare inne än ute.

Jag tar givetvis gärna om det eftersom jag kanske var för otydlig förra gången.

Luften som kommer utifrån är 50°
Den värmeväxlas i FTX-aggregatets roterande värmeväxlare mot den 25-gradiga inneluften. Då håller luften 31,25°.
Denna luft kyls i kylbatteriet ned med 19°.
Denna luft skickas ut i huset och har en temperatur på 12,25°.
Den värmer inte upp mitt 25-gradiga rum.

Observera att detta är tilluften i ventilationen.
Alternativet är inte att inte ta in någon luft i ventilationen, lagen säger 0,35 l/m2/s.
Alternativet är att ta in 50-gradig luft via ventilationen. Oavsett om man vill ha in den via forcerad tilluft eller via ventiler.

Vad tycker du är alternativet till luftburen kyla? En jättelik aluminiumkonvektor inbyggd i taket?

Jag har lite svårt att se att problemet med kallras skulle vara stort.
Den stora merparten villor i sverige tar in tilluften via ventiler i vägg. Faktiskt även när det är kallare än +8°. Och nej, i en nybyggd välisolerad villa står inte alltid ett varmt element under och kan värma upp den kalla luftströmmen från ventilen. Många har faktiskt till och med golvvärme. Tänk vilket kallras! Ändå bor folk så, tydligen.

Personligen gissar jag att om vi skulle frågar någon som jobbar med att rita ventilation så skulle han säkert kunna leta upp ett tilluftsdon som löser problemet.

Vi ska ju dessutom komma ihåg att den lilla olägenhet som ett marginellt kallras skulle innebära ska ju ställas mot ett för varmt sovklimat eller en brummande och blåsande AC. Jag vet i alla fall vad jag skulle välja.

Jag har suttit i kylda kontor och vet att det inte är en vidare lösning med kraftfull cirkulation. Som sagt är en stark luftström inte behaglig att vistas i, även om den bara är kyld till 15°.

Ska man ha din proffslösning hemma behöver man förutom det existerande FTX-systemet ha ett annat separat system som blåser runt luften. Eftersom man inte ska behöva ha en stark fläkt så blir det till att dimensionera upp allt.
Får man gissa att kanalerna och tilluftsdonen får sisådär en 200 mm diameter? Sen duger inte någon tröskelventilation heller, så man får antingen ha både utblås och insug i varje rum eller nöja sig med utblås och grova väggenomföringar.

Med din lösning snackar vi knappat inbyggnad i väggar eller bjälklag längre, blir kanske som på typ en bank/kontor med såna där fina undertak som man gömmer allt i. Den får även en framträdande position i villabudgeten, gissar jag. På köpet får man i och för sig en härlig inomhusorkan.
 
Karl du missförstår mitt ecempel med 50 grader ute.
Din anläggning kommer säkert kyla jättebra med växlare och allt.
Men många missar det här med att det är uteluften som man kyler (även proffesionella konsulter räknar lite lågt ibland).
Man ser ofta kylanläggningar där konsulterna räknat med max 28 grader ute, vilket idag sällan stämmer när man tar in luft på heta svarta tak etc.

Sedan är du helt rätt inne på kylåtervinning med växlaren, en sådan sak som många missar.

För att förklara lite skall väll sägas att jag jobbar med ventilation.

Ett altnetiv till kyld tilluft är kylbafflar.
Och nej dom är inte fula aluminium-shabrak idag.
Funderar själv på en lösning med kyl tilluft (mest för avfuktningens skull) + kylbafflar (konvektion + tilluft) för att få max kyla i min framtida villa.

Vill bara att du (och alla andra som läser) skall vara medveten om dom misstag man kan göra med kyla i tilluften.

Sedan måste jag nämna ett annat problem, se till att få tag i en "steglös" kylmaskin.
annars blir det ett evigt startande/stoppande på kompressorn om den överkyler tilluften när det inte är "så varmt ute" (alltså runt 20 grader).

Får väll nämna dom vanligaste misstagen jag sett när folk bygger själva eller gör för enkla "hemma" lösningar (vissa sitter i väl så dyra rikemans villor):
* För liten kylmaskin/kylbatteri (för låg kyleffekt)-> Säger sig själv blir varmt.
* On/Off styrning (eller dålig styrning över huvud taget)-> Ojämn tilluftstemperatur och inte den kyleffekt man vill ha.
* För låg tilluftstemperatur + dålig isolering -> kondens och mögel i isoleringen + kondens på tilluftsdon (donen rostar).

Så visst vill du ha kyla i ditt hus satsa på det, men som alltid när det handlar om en hel del pengar (finns inga billiga kyllösningar) tänker efter rejält före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.