D Daniel 109 skrev:
Jodå, den funkar. Men visst tar det längre tid än om man använder gift eller gräver upp hela beståndet.
Hur lång tid tog det?
 
Det beror naturligtvis på beståndets omfattning och växtmiljö. Men räkna med att det tar ett flertal år om det är ett etablerat bestånd.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror naturligtvis på beståndets omfattning och växtmiljö. Men räkna med att det tar ett flertal år om det är ett etablerat bestånd.
Fast nu undrar jag om ditt fall, fallet där du blev av med parkslide (eller flera, om du nu har det, lite oklart) Hur lång tid tog det?
 
M MrDizzy skrev:
Bästa är att gräva ut en massa ... men det är ju som sagt inte alltid lämpligt av en eller annan orsak. (tid/pengar/torpargrund/etc)

Så efter det borde det bästa inte vara att både rycka skott och sen droppa in lite roundup där det var?
(har ingen koll alls, bara läst tråden och försökt komma ihåg om man själv/nån man känner skulle drabbas)
Varför inte gräva vid torpargrund?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Varför inte gräva vid torpargrund?
Det undrar nog dom flesta med spänning på
 
S Spirit78 skrev:
Det undrar nog dom flesta med spänning på
Man kanske tänker att det är risk för sättning? Jag har torpargrund och blir nojig bara jag tänker på att gräva runt den.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Man kanske tänker att det är risk för sättning? Jag har torpargrund och blir nojig bara jag tänker på att gräva runt den.
Mmmm men då är det alltså omöjligt att dränera om runt ett hus med torpargrund?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Man får ju anpassa hur djupt och nära huset man lägger dräneringen. Men det är ovanligt att grundvattnet ligger så högt att det är motiverat.
 
S Spirit78 skrev:
Mmmm men då är det alltså omöjligt att dränera om runt ett hus med torpargrund?
Jag har förstått det som att det i teorin inte ska behöva dräneras runt en torpargrund men jag förstår också att det förmodligen inte alltid är så enkelt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Varför inte gräva vid torpargrund?
Sättning givetvis.
Men
det beror ju helt på hur torpargrunden är gjord & hur djup man gräver
Vet av ett antal fastigheter ink min stuga där du inte vill gräva ty sättning är garanterat.
Iofs så är väl de grunderna från slutet 1800 talet början 1900.
Sommarstugan är från -34
Då var de grunder jag sett mer åt hållet, "hitta så många stora stenar i närområdet ni kan, släpa hit dem och sen sätter vi lite cement (som nu ca 100 år senare spricker för minsta lilla) mellan de stora-stenarna och de mindre."
Gräver du där på fel ställe (som är assvårt att lista ut i förväg) = sättning

Men har du en ny modern torpargrund med betongbalk & armering i denna. Då borde du kunna gräva om du vet vad du gör utan att orsaka sättning.

Och denna tråd handlar ju om att gräva ut för parkslide ... det är inte några 30-50 cm djupt som behöver grävas ut...
Men vill ni prova , så gör det. Jag skulle inte våga iaf.
( och ja , jag har varit med om att få sättning då det "bara" grävts 20-30cm vid torpargrund. Var bara liten hantlangare på 13-14 år vid den tiden... men kommer ihåg vad gubbarna svor )
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jodå, den funkar. Men visst tar det längre tid än om man använder gift eller gräver upp hela beståndet. Grävning är ju inte möjligt på alla platser och även dör det är möjligt kan det bli dyrt.

Att rycka bort skott funkar utmärkt i trädgårdsmark.
Absolut, att rycka är bra delmetod. Speciellt i TS fall när det växer så nära grunden. På TS bild ser man att vid den tidpunkten fanns det både årsskott och fjorårsskott som växte från rotklumpar alldeles vid husgrunden. De måste grävas upp med SPADE!. De ligger ytligt, någon decimeter djupt. Sen behöver grunden/marken närmast huset ljusskyddas eftersom det finns rotstammar under huset. En meter utanför rycker man och observerar beståndets livskraft. Beroendet på golvkonstruktion inne i huset kan kanske ljus sippra ner i grunden. Då kan det hända att det kommer skott inne i huset från rotstammarna under huset. De klipper man av och ljusskyddar där de stack upp. Att utrota beståndet tar något år men inte många timmars totalsumma och under 1 eller 2 kkr i pengar. Jag skulle inte släppt in någon entrepenör med grävskopa oavsett vem som betalade honom.
 
Ja ligger de ytligt är det fullt möjligt och sannolikt lämpligt att gräva bort dem. Men måste? Och varför måste man täcka rumt huset? Är det inte bättre att den kommer upp där?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja ligger de ytligt är det fullt möjligt och sannolikt lämpligt att gräva bort dem. Men måste? Och varför måste man täcka rumt huset? Är det inte bättre att den kommer upp där?
Täckningen närmast huset ser jag som en garanti mot att växtdelar närmast huset och under huset inte får något ljus. Täckningen skall kanske inte gå länge ut än en halvmeter från huset. Man behöver lura ut växten från huset. Den får inte växa så nära huset. Ett skott som växer nära grunden behöver kanske bara några blad för att mata enegi till rotstammarna under huset. Det är ju opraktiskt att rycka varje dag. Om man ljusskyddar grunden närmast huset behövs det kanske bara varannan vecka. Anledningen att PS växer så nära huset är att det finns rotstammar under huset. Dessa måste tömmas på enegi. Att jag vill ha bort rotklummpar är för att jag vet vilken enegi de har. PS rotsystem består av rotklumpar och rotstammar. Skott från rotstammar urvecklar rotklumpar om de får vara ifred.
 
Jag är helt övertygad om att parkslidens kompensationspunkt ligger mycket senare än så. Det är därför glyfosat funkar så dåligt innan juli.

Glyfosat lägger en massa energi från roten på att snabbt få upp en hög växt som kan fånga mycket sol. Men medan den växer tar den energi från roten snarare än levererar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag är helt övertygad om att parkslidens kompensationspunkt ligger mycket senare än så. Det är därför glyfosat funkar så dåligt innan juli.

Glyfosat lägger en massa energi från roten på att snabbt få upp en hög växt som kan fånga mycket sol. Men medan den växer tar den energi från roten snarare än levererar.
Det du skrivet talar för att man skall ta bort rotklumparna, de finns ju på ett ställe, medan rotstammarna vet man inte vart de leder. Varför glyfosfat fungerar dåligt i juli vet jag inte, men i de celler där den kommer in dödar det de cellerna. Det handlar således också om glyfosatens transport från appliceringsstället. Så länge det finns gröna blad eller gula/röda/orange och ljus så produceras energi. Den används alltid till något. I parkslidens fall, huvudsakligen till tillväxt, antingen till rotsystemet eller till stammarna och det som sitter på dem inkl. blommorna. Rotklumparna spelar sannolikt en stor roll i detta. De kan nog ses som ett dynamiskt förråd för enegi, där enegin åker ut eller in. Jag ser hur kraftiga skott växer från mina rotklummar under april och maj-juni. Senare växer antagligen rotsysystemen också eftersom de inom beståndets begränsningslinjer hela tiden tillväxter så länge de inte skuggar sig själva. Jag har inte någon djupare kunskap om PS kompensationspunkt, men jag tror att PS växer så länge det sitter blad på den och den får ljus. Samt att TS inte får låta den ha blad nära husgrunden, blad som får ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.