Hej alla byggare

Vi kommer att behöva måla om fasaden på vårat blivande trähus på 415kvm fördelat på två plan. Färgen har släppt på en hel del ställen så vi behöver skrapa innan ommålning. Jag tror att tidigare ägare har målat med akrylat.

Hur brukar man lägga upp arbetet när man ska måla om större hus?

Finns det något effektivare sätt att skrapa fasaden än en manuell skrapa?

Kan man måla huset i etapper utan att resultatet blir dåligt?

Jag har funderat på att ta in målare för detta men prislappen blir lite väl hög och lägger den gärna på annat i huset.
 
1. Köp en rejäl ställning typ HAKI som räcker till en långsida. Du säljer den när du är klar för samma pengar.
2. Jag skulle hellre äta gift än skrapa en hel fasad på ett stort hus => har du funderat på att spika upp ny fasad?
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Köp en rejäl ställning typ HAKI som räcker till en långsida. Du säljer den när du är klar för samma pengar.
2. Jag skulle hellre äta gift än skrapa en hel fasad på ett stort hus => har du funderat på att spika upp ny fasad?
Ja, en ställning kan vara bra att köpa in :D
Jag har varit i tankarna på att sätta ny panel men det sitter en mycket fin pärlspontspanel på huset som är original som jag helst inte tar ner.

Om det hade varit en "vanlig" panel hade jag rivit ner den utan tvekan
 
Redigerat:
Det går jättebra att måla i etapper, en sida i taget, även om det skulle bli lite olika nyans i färgerna så syns det inte då de olika sidorna får olika ljus på sig
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Staffans2000
Skrapa är skittråkigt. Men nödvändigt. Köp några skrapor med hårdmetallskär så går det lättare. För att ytterligare underlätta skapandet rekommenderas lite god musik och några kalla öl att ha med sig på ställningen.

Staffans
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
engs
Finns det verkligen inget bra verktyg för att hjälpa till med färgskrapande? Dvs nått eldrivet istället för öl-drivet.
 
Jag har skrapat en del av min panel med denna roterande färgskrapa, inte så mycket snabbare än handskrapa men betydligt mindre ansträngande. Lätt att ta för mycket men man lär sig snabbt handlaget som beror på hur löst färgen sitter.

trascraper.jpg

http://www.perago.nu/index1.html
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Jag har skrapat en del av min panel med denna roterande färgskrapa, inte så mycket snabbare än handskrapa men betydligt mindre ansträngande. Lätt att ta för mycket men man lär sig snabbt handlaget som beror på hur löst färgen sitter.

[bild]

[länk]
Den där ser livsfarlig ut :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.