Hej allihopa.
Jag behöver lite hjälp. Hur avslutar jag den här ventilationskanal i badrummet? Jag tänker att installera Pax eller Fresh fläkt men skruvavståndet vid montering är 12 cm och monteringsfästena är runda. Vill inte mura ring eller?
Mvh
 
  • Öppen ventilationskanal i badrumsvägg med synliga kablar och ojämnt murat kring kanalens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar 12 cm avstånd vid en öppen ventilationskanal med synliga kablar i ett badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet ventilationshål i badrumsvägg med måttband och elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du kommer att montera en tryckande fläkt, alltså en fläkt som skapar övertryck i frånluftskanalen, så måste frånluftskanalen vara tät, annars så kommer du att trycka in fukt i konstruktionen.

Med andra ord så måste du dra en ny kanal från badrummet ut i det fria/murstocken, då får du mer eller mindre automatiskt en anslutning till fläkten.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Med andra ord så måste du dra en ny kanal från badrummet ut i det fria/murstocken, då får du mer eller mindre automatiskt en anslutning till fläkten
tack på svåret.
Den här kanelen är kopplad till murstocken . Jag tänkte att förlänga half meter kanalen till badrummet och tät . Jag vet bara inte hur.
 
Hur ser det ut vid murstocken?

Som kanal från fläkten till murstocken kan det vara lämpligt att använda spirorör, i samma dimension som fläktanslutningen.
Hur man gör vid murstocken beror på hur det ser ut där.

För att fylla utrymmet mellan väggen & spiroröret så hade jag fyllt upp med isoleringen bakom och lämnat 5-10cm till framkant, å där fyllt upp med cement/murbruk/puts.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Stör tack för tipsen .

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut vid murstocken?
Jag har ingen aning hur man kan kolla den, allt täckta med byggnader. Kanalen(1 bild) går till toaletten nere ( bild 2) och sedan badrummet på övervåningen.(bild3)
 
  • Takvy inomhus som visar en kanal täckt av gips längs med taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghängd fläkt i ett hörn ovanför kakelklädda väggar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilation nära taket ovanför kaklat badrum med duschdörr och dekorativ bruntegelrand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mattikoleman skrev:
Jag har ingen aning hur man kan kolla den
Det går tex att skicka in en kamera i befintliga kanalen.

planritningar över huset?
Var är aktuella utrymmet i förhållande till murstocken?
Vilken våning?
 
Jag tror att utan kamera går inte att se var det går . Under helgen jag noterade att luftkanalen är inte ansluten till de tre fläktarna, de har en separat ventilationssystem mot taket. Ventilationssystem handlingar saknas i pärm.
Jag är lite ledsen eftersom jag bara ville förbättra situationen. Jag skulle inte vilja återvända till det vanliga ventilationsgaller som fästades och fungerade ok tidigare - bifogar en video där du kan se hur mycket luft som är sugs i hålet (redan murad)
 
Huset är från början troligen byggd med självdragsventilation.
När det är självdrag brukar varje frånluftsventil ha sin egna kanal, både till murstocken och upp genom murstocken.
Murstocken hålls/hölls varm genom vedpanna/oljepanna/öppen kamin/vedspis/etc.
 
Hus Från 70 talet. Kanalen svänger vänster vid fasadväg ..Jag hör ljud från gatan...jag frågar annars- Hur kanalen ska avslutas på andra sidan så att denna fläkt kan monteras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.