Status
Tråden går ej att kommentera.
K kortis skrev:
Sådana krav finns ju i dag på ex hyresfastigheter men det är många som struntar i de reglerna så det tar nog många år till dess och ser man hur en del bor ute i Europa så blir nog reglerna inte så hårda. Jag har åkt en del i Frankrike o fy fan så en del bor. Och i Portugal så var det människor som bokstavligen bodde i jordkojja inte vanligt men såg det några ggr och Italien skrämmande så vi i Sverige skulle nog inte ha något att oroa oss för. Det blir intressant när någon överklagar till EU domstolen om att man måste ha ”behörighet” utfärdat i Sverige för utländska elektriker,
En elektriker måste ha behörighet utfärdat i Sverige för att få göra elarbeten i Sverige. Gäller även utländska arbetare
 
  • Gilla
frippmeister74
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En elektriker måste ha behörighet utfärdat i Sverige för att få göra elarbeten i Sverige. Gäller även utländska arbetare
Behörigheterna är borta sedan 2017.
Man har nu istället auktorisation hos elsäkerhetsverket. Men det stoppar inte där.
För att få bedriva Installationsarbete på annans anläggning behövs även ett egenkontrollprogram som är registrerat hos elsäkerhetsverket som beskriver vilka typer av arbeten som avses att utföras. Vidare ska det innehålla kompetensmatriser på samtliga anställda och uppdateras av utsedd person...

man kan alltså som privatperson INTE anlita svart arbetskraft inom elinstallation längre utan att man blir helt utan ersättning i händelse av ex brand. Försäkringen gäller alltså inte om man fulelat..

frågor på det?
 
F frippmeister74 skrev:
Behörigheterna är borta sedan 2017.
Man har nu istället auktorisation hos elsäkerhetsverket. Men det stoppar inte där.
För att få bedriva Installationsarbete på annans anläggning behövs även ett egenkontrollprogram som är registrerat hos elsäkerhetsverket som beskriver vilka typer av arbeten som avses att utföras. Vidare ska det innehålla kompetensmatriser på samtliga anställda och uppdateras av utsedd person...

man kan alltså som privatperson INTE anlita svart arbetskraft inom elinstallation längre utan att man blir helt utan ersättning i händelse av ex brand. Försäkringen gäller alltså inte om man fulelat..

frågor på det?
Inga frågor, men även utländsk arbetskraft måste omfattas av ett egen kontroll program utfärdat av svensk auktorisation
 
  • Gilla
frippmeister74
  • Laddar…
F frippmeister74 skrev:
Mycket intressant inlägg. Jag håller helt med dig gällande brist på kompetens. Har själv arbetat med elinstallation och uteslutande med service. Det jag ganska ofta slås av är hur stor skillnaden är mellan olika kollegors nivå när det kommer till just kompetens. Bra personal växer inte på träd trots att många tror det. Min bild är att det internutbildas mycket mindre idag jämfört med för exempelvis 10 år sedan. Det är i stort sett bara kravutbildningarna som uppdateras men annars är det tunt. Lite samma med att ta in lärlingar på företagen. Hur ska vi som bransch överleva på sikt om vi inte fortbildar oss och tar in så många lärlingar vi bara kan? Arbetstillfällena lär ju knappast bli färre i framtiden som utvecklingen varit de senaste decennierna. Vi måste helt enkelt börja ta betalt för kompetens istället för exempelvis materiel eller fordon mm. Vem skulle anlita en målare för att koppla in elbilsladdaren eller solcellspanelerna?
Ganska många gissar jag om målaren är billigare. Förvånansvärt många privatkunder är alldeles för dåligt pålästa om vad som gäller, men problemen stannar inte där.
Hyfsat många elföretag har själva för dålig koll på vad som faktiskt är att betrakta som ett elinstallationsarbete. Har sett välrenommerade företag ha arbetslag med utländsk arbetskraft för att exempelvis dra kabel eller montera solcellspaneler, vilket är helt fel och regelvidrigt. Jag gissar att det går ut på att hålla sina kostnader nere.. och därmed konkurrera på svajiga grunder. Jag tror att man biter sin egen svans i de fallen och får svårt att på sikt bygga en bra organisation.

men samtidigt är det ju en mördande konkurrens där ute...

Fortsätt kämpa ;)
Vidrigt men tillåtet
 
S
D Derbyboy skrev:
.....och nu vet jag att du inte vet vad rasism är.
kliv av hästen, ingen kommer jubla när du leker riddare här :)
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
3 jobb och så taskigt betalt, du borde ha det tredubbla
Nja, 3 yrken, inte 3 jobb :)
Lönen bestämmer man själv som egen, men vi klarar oss. Tar en rejäl aktieutdelning ibland
 
  • Gilla
frippmeister74 och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Har 3 yrken, utbildad snickare bergsprängare och nyexaminerad Bergsingenjör.
Driver eget byggföretag och tar ut 35 brutto / månad.
När det gäller lön och ägaren till ett företag så säger inte lönen så mycket. Det är vanligt att man tar ut lite mindre lön för att sedan ta ut utdelning istället. Men det är givetvis inte alla som har råd med det. Det är väldigt vanligt att småföretagare kör 60 Tim veckor. Sen tar dom ut lön som en anställd i bästa fall och har inget kvar till utdelning.
Det är tufft att driva företag. Mycket tuffare än vad många tror.

På det här forumet är det nog många som tycker att en snickare ska ta Max 400 kr/ Tim inkl moms. Men t.o.m om man skulle ta 500 kr inkl moms blir det tufft att snurra runt allt. Storleken på firman påverkar givetvis också Tim debiteringen.

Men ska man jämföra löner bör det vara de anställdas löner som jämförs.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
optimum
Krille-72 Krille-72 skrev:
När det gäller lön och ägaren till ett företag så säger inte lönen så mycket. Det är vanligt att man tar ut lite mindre lön för att sedan ta ut utdelning istället. Men det är givetvis inte alla som har råd med det. Det är väldigt vanligt att småföretagare kör 60 Tim veckor. Sen tar dom ut lön som en anställd i bästa fall och har inget kvar till utdelning.
Det är tufft att driva företag. Mycket tuffare än vad många tror.

På det här forumet är det nog många som tycker att en snickare ska ta Max 400 kr/ Tim inkl moms. Men t.o.m om man skulle ta 500 kr inkl moms blir det tufft att snurra runt allt. Storleken på firman påverkar givetvis också Tim debiteringen.

Men ska man jämföra löner bör det vara de anställdas löner som jämförs.
400 kr inkl moms anser jag vara för lågt om det ska täcka 40 timmars arbete i veckan.
Det ska även täcka företaget och dessa administration, inköp, utbildningar, fakturering, verktyg och redovisning.
Lägg sedan till allt de ska räkna på som aldrig blir något jobb på.

400 exklusive moms = 320 kr och med 35% arbetsgivaravgift = 208 kr blir på en månad 33280 kr vilket inte finns utrymme för mer än lön.

Troligen därför man ibland tar ut för mycket tid och lever på material som kunden får betala ett högt pris på. Annars skulle det inte gå runt.

Jag är för justa löner till hantverkare och dess företag. 400 kr inklusive moms indikerar på att pengarna kommer in på annat sätt.
 
F frippmeister74 skrev:
Behörigheterna är borta sedan 2017.
Man har nu istället auktorisation hos elsäkerhetsverket. Men det stoppar inte där.
För att få bedriva Installationsarbete på annans anläggning behövs även ett egenkontrollprogram som är registrerat hos elsäkerhetsverket som beskriver vilka typer av arbeten som avses att utföras. Vidare ska det innehålla kompetensmatriser på samtliga anställda och uppdateras av utsedd person...

man kan alltså som privatperson INTE anlita svart arbetskraft inom elinstallation längre utan att man blir helt utan ersättning i händelse av ex brand. Försäkringen gäller alltså inte om man fulelat..

frågor på det?
”Försäkringen gäller alltså inte om man fulelat.”

Det är många hemmasnickrare som inte tänker på det här med vad fastighetsförsäkringen ersätter om inte. Tex. Att själv montera tätskikt i badrummet och det blir en läcka genom tätskiktet ersätts inte i normalfallet.
Ligger då badrummet på övervåningen så kan det bli ganska kostsamma skador.

Vi har arbetat med försäkringsskador i ca 20 år så vi har sett en del. Sen Rot infördes är det inte lika vanligt men förr vara det vanligare att badrum byggdes svart eller av en hemmapulare. Vi har vid många tillfällen hamnat hos människor med helt nya badrum där det börjat läcka direkt eller inom något år. Ibland med kostsamma följdskador.
Ibland har folk fått reducerad ersättning. Kanske lite som plåster på såren. Men oftast har försäkringsbolagen sagt blankt nej.
Då blir det ganska stora kostnader när hela badrummet ska rivas ut och man får börja om från början.

Anledning till detta är ganska enkel. Vattenskador i badrum kostar varje år enorma belopp för försäkringsbolagen. Ska bli väldigt intressant att se hur länge de nya tätskiktssystemen håller.

Med detta sagt säger jag inte att en hemmapulare inte ska bygga sitt eget badrum. Jag har tex. Hjälpt flera i detta forum med tekniska detaljer när dom bygger sina badrum.

Men man måste känns till konsekvensen av sitt beslut. Det bästa man kan göra är att ringa sitt försäkringsbolag men svaret man får ska vara skriftligt.
Jag har nämligen vid flera tillfällen märkt att handläggare hos försäkringsbolag inte förstår frågan ibland eller helt enkelt inte känner till sina egna villkor.

Så här skriver tex. Länsförsäkringar just nu:

”Renovera badrum själv – vad gäller egentligen?
När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört.”

Enkelt uttryckt så blir det såhär. Börjar det läcka genom tätskiktet eller runt brunnen tex så är inte badrummet fackmannamässigt utfört. Med fackmannamässigt menar man att gällande branschregler ska följas. Idag finns det också minst en dom där domstolen kommer fram till att det som står i Bbr inte räcker som fackmannamässigt. Även om företaget eller privatpersonen inte har utbildning via tex Säker vatten, Gvk eller Bkr så ska deras branschregler följas. Det räcker alltså inte att följa BBR.

Nu skriver de flesta försäkringsbolag detta väldigt tydligt. Läser man vidare så skriver även Länsförsäkringar detta.
 
optimum optimum skrev:
400 kr inkl moms anser jag vara för lågt om det ska täcka 40 timmars arbete i veckan.
Det ska även täcka företaget och dessa administration, inköp, utbildningar, fakturering, verktyg och redovisning.
Lägg sedan till allt de ska räkna på som aldrig blir något jobb på.

400 exklusive moms = 320 kr och med 35% arbetsgivaravgift = 208 kr blir på en månad 33280 kr vilket inte finns utrymme för mer än lön.

Troligen därför man ibland tar ut för mycket tid och lever på material som kunden får betala ett högt pris på. Annars skulle det inte gå runt.

Jag är för justa löner till hantverkare och dess företag. 400 kr inklusive moms indikerar på att pengarna kommer in på annat sätt.
Som jag skrev. Inte ens 500 kr/ Tim räcker i de allra flesta fall. Du missade sem ersättningen i ditt räkneexempel. Sen har du oftast lite pensionsförsäkringar och grejer som ska till.
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag skrev. Inte ens 500 kr/ Tim räcker i de allra flesta fall. Du missade sem ersättningen i ditt räkneexempel. Sen har du oftast lite pensionsförsäkringar och grejer som ska till.

Fina bilar och dyra resor är också dyrt
 
Det finns en anledning att många specialbutiker typ färg, vvs kakel osv bjuder hantverkare på frukost. De målare vvs osv som måste kompleteringshandla på betald kundtid runt klockan 9. De får betalt för att äta gratis
 
  • Gilla
frippmeister74
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Men eftersom du haft många duktiga utländska killar och tjejer som har utfört jobb åt dig så är det väl bara att vända dig dit? Eller vad menar du? Tvingar sig de svenska medelålders männen sig in i ditt hus och utför arbetsuppgifter som du kanske kan klara av själv? (det var ju bara några lister...)
Låter lite bittert....:rolleyes:
 
M MiraHermano skrev:
Den dagen ROT-avdraget infördes höjde i stort sett alla hantverkare sina tim- och kvadratmeterpriser. Smart såklart. Om en kund är van att betala 400kr/h och man helt plötsligt ska få betala 200kr/h, så höjer hantverkaren sin timpeng till 500kr/h och får ut mer, medans kunden betalar 250kr och blir fortfarande nöjd efter som kunden förut fått betala 400kr. En win sin situation som går relativt obemärkt förbi. Därefter sker mindre höjningar år för år och nu tar man inte 500kr/h utan tar ca 675kr/h inkl. moms. Men till kund talar man oftast i exkl. moms termer; "Du betalar 540kr och sen rot på det". När väl fakturan kommer och man som kund inser att "hoppsan det va plus moms inte inkl. moms, det borde jag fattat" då håller man käft och betalar. Smart drag från hantverkaren. Sen är det oxå så att lågpriskedjorna som Byggmax osv. och såklart internethandeln i stort ökar vår prismedvetenhet, kan inte längre hantverkarna som förut sälja eget material till kunden i samma utsträckning som förut och därmed få lite "extra klirr i kassan". Den går de faktiskt miste om, därav oxå att timpriserna ökat markant de senaste åren. Och givetvis ska ju hantverkarna precis som vi alla andra oxå kunna öka sin inkomst såklart. Men det går samtidigt att med referenser och framför allt mindre lokala företag hitta hantverkare som gör ett gediget jobb, efterlämnar sig garantier och är måna om sina kunder och ryktet som den bästa marknadsföringen och med stor yrkesstolthet. Ni vet dem där som inte bara "behöver ett jobb" utan som jobbar med det dem vill och använder sin gåvor på ett konstnärligt sätt inom hantverksyrket till sin egen och kundernas vinnings skull. Och dem är faktiskt värda sin lön, men ett bra utfört jobb blir oftast inte speciellt dyrt i längden. Så summeringen är att hitta rätt hantverkare, ta inte första bästa som har tid, har de tid att komma imorgon, då är dem troligtvis inte så uppbokade dvs inte de bästa heller. Är de uppbokade så är de troligtvis omtyckta, och den hantverkaren som är det, är värd att ställa sig i kö hos och vänta på och betala för. Så tänkt: små företag med referenser och rimliga priser, som är måna om sitt rykte och sina kunder och som ger ett gott personligt intryck. Då har ni hittat rätt.
Krille-72 Krille-72 skrev:
En väl utvecklad näsa känner ibland doften genom telefonen eller t.o.m genom dataskärmen när vissa kunder mailar. Ibland kan man först bara ana doften. Då kan ett plastbesök behövas för att se om doften förstärks eller försvagas. Men näsan har sällan fel.
Jag fattar verkligen att det finns jobbiga kunder. Men jag tror inte att jag är jobbig utan tydlig, och det vill jag gärna ha tillbaka. Som när jag tog in en elektriker skickade jag en lista på vad jag behövde ha utfört (en rad småjobb). Elektrikern kom, fixade exakt enligt listan, jag var där sa hej och hejdå. Men det sen kommer det ändå en faktura - från firman - som överdebiterar grovt antal timmar. Själva elektrikern var supertrevlig. Firman hade varken ursäkt, motivering eller förklaring till överdebiteringen men blev skitsura när jag ifrågasatte tiden och vägrade betala för lufttid. Sen blev jag svartlistad "hör inte av dig till oss mera". Nej, tjena, det kommer jag inte att göra.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är tufft att driva företag. Mycket tuffare än vad många tror.
Om det är så tufft att driva företag varför är det så många som "startar eget", inte minst i handverkarbranchen. Och det blir fler och fler med tiden verkar det som.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.