Hej.

Jag har en garageplatta som är väldigt grovt gjuten samt att det har suttit en 45x95 regel ingjuten mitt i golvet som en avdelare. Plattan är 15-20 år gammal.

Hålet som är kvar är 100x50mm och 5m långt ungefär, alltså en volym av 25 liter. Det är betong under regeln så det är som att de glömt ta av nivåbrädorna.

Hur många säckar betong uppskattar ni att jag kommer behöva, varje säck ger 13L färdig betong men med spill och dylikt så 3 säckar kanske man bör räkna med?

Jag har aldrig gjutit i betong innan men min tanke var följande.

Avskärmar utåt med formplyfa, har jag hemma.
Blandar grovbetongen enligt instruktion på förpackningen.
Förvattnar befintligt golv lite lätt
Häller i grovbetongen och stampar med en regel.
Drar av med rätskiva eller något rakt.
Slätar till ytan med en rivbräda.

Hur ska man tänka med eftervattning och liknande på detta? Ska man gå ut med en sprayflaska då och då under några dagar? Känns som att köra med vattenslangen blir lite overkill på det lilla.
täcka den med lite byggplast när man vattnat så fukten stannar kvar.

Har jag missat något?
Behöver jag armering på det lilla ? Kan inte se någon ände på annan så svårt att najja på ny armering.
Tänkte blanda i murarhink med en gammal sladdad biltemadragare och blandskruv.
 
Låter rimligt. Jag hade inte eftervattnat om det inte är väldigt stark sol, bara petat i betongen och rivit det. Men det kommer inte bli helt slätt som en sälbuk utan det blir nog en liten kant mellan gammal och ny betong, och troligtvis blir det ett par små sprickor i det nygjutna också eftersom det är så pass långsmalt. Vill du ha ett helt slätt golv så skulle jag flytspackla efteråt, men då måste betongen torka rejält först, gärna 2-3 månader.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Låter rimligt. Jag hade inte eftervattnat om det inte är väldigt stark sol, bara petat i betongen och rivit det. Men det kommer inte bli helt slätt som en sälbuk utan det blir nog en liten kant mellan gammal och ny betong, och troligtvis blir det ett par små sprickor i det nygjutna också eftersom det är så pass långsmalt. Vill du ha ett helt slätt golv så skulle jag flytspackla efteråt, men då måste betongen torka rejält först, gärna 2-3 månader.
Inomhus i ett uppvärmt garage som idag används som gym. Det ligger 20mm gummimattor på golvet idag men tanken är att flytspackla det senare i höst om det inte räcker att gå över allting med en betongslip för att jämna till den råa betongen som är där idag.
Att det blir en kant gör inget eftersom det idag är en träregel som redan idag skapar en minimal kant.:confused:

När kan jag "belasta" den nygjutna delen igen? Alltså med att lägga på gummimattorna och använda det som gym igen?
 
L Leafy skrev:
Inomhus i ett uppvärmt garage som idag används som gym. Det ligger 20mm gummimattor på golvet idag men tanken är att flytspackla det senare i höst om det inte räcker att gå över allting med en betongslip för att jämna till den råa betongen som är där idag.
Att det blir en kant gör inget eftersom det idag är en träregel som redan idag skapar en minimal kant.:confused:

När kan jag "belasta" den nygjutna delen igen? Alltså med att lägga på gummimattorna och använda det som gym igen?
det går att gå på efter ett dygn, och belastas efter 3-4 dagar
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Vattna ytan du ska gjuta mot innan. Så slipper den gamla betongen suga vattnet ur den färska betongen. Är den inte i direkt solljus så behövs ingen vidare efterbehandling.
 
  • Gilla
Leafy och 1 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Vattna ytan du ska gjuta mot innan. Så slipper den gamla betongen suga vattnet ur den färska betongen. Är den inte i direkt solljus så behövs ingen vidare efterbehandling.
Perfekt, tack.

Började bryta upp den gamla regeln idag och såg att det är armeringsjärn som går tvärs under regeln och det är blandat betong och småsten i botten så det är nog precis där sulan slutar...tunn oisolerad sak som jag funderar på lm man inte ska bila upp någon gång i framtiden och göra om från scratch.

Underlaget i flera lager är enbart för att jämna ut lite höjdskillnader :crysmile:. Ska lösas i samband med detta på annat sätt.

Uppbruten betongregel med synligt armeringsjärn, betong, småsten och blå isolering på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Behöver jag köra med primer innan på den gamla betongens sidor eller är det lite skitsamma när det gäller denna gjutningen?

Sen en fråga till, är detta något jag kan klara av som ensam? tänker på att jag blandar ihop 1 hink, häller dit, blandar 1 hink till häller i och sen kör en sista säck för att komplettera då det enligt mina beräkningar och gissningar ska gå åt ca 2 säckar plus lite till.

Sen när allt är ihällt så kör jag med regelstump och sen rakar av och kör det sista med murarspaden för att få en jämn yta kant i kant med gamla betongen.

Eller är det att föredra att man är 2? Så att medans jag häller i första hinken så är den andra redan igång och blandas? Tänker på brinntider och liknande?
 
Jag har aldrig haft primer för betong, den brukar binda bra ändå, speciellt om man blött den gamla betongen ordentligt.

Tidsmässigt är det inga problem att hinna heller. Blanda en halv säck åt gången om du gör det för hand, annars rekommenderar jag en blandare, jag har en sån här, den har funkat bra i många år nu. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/
 
Exostor Exostor skrev:
Jag har aldrig haft primer för betong, den brukar binda bra ändå, speciellt om man blött den gamla betongen ordentligt.

Tidsmässigt är det inga problem att hinna heller. Blanda en halv säck åt gången om du gör det för hand, annars rekommenderar jag en blandare, jag har en sån här, den har funkat bra i många år nu. [länk]
Jag har en visp o en gammal sladdad biltemadragare jag tänkte köra med :giggle:

Ja men då kör jag på lördag så får får vi se hur det blir, lär ju bli bättre iaf (y)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag har aldrig haft primer för betong, den brukar binda bra ändå, speciellt om man blött den gamla betongen ordentligt.

Tidsmässigt är det inga problem att hinna heller. Blanda en halv säck åt gången om du gör det för hand, annars rekommenderar jag en blandare, jag har en sån här, den har funkat bra i många år nu. [länk]
En sista fråga till då :rolleyes:

Är jag rätt på det när jag tänker mig att jag behöver en murarbalja typ 20L att blanda i, en iläggarslev för att få betongen ner i rännan och efter att ha stampat med regeln en rivbräda i plast för att jämna till ytan.
Rännan är 50mm bred så tänker att jag jämnar av med slev och rivbräda.

Jag kommer förövrigt köra med Finja grovbetong K40

Är det något annat verktyg man behöver så jag inte står där och har missat det på lördag :giggle:
 
Yep, That’s it. Möjligen en extra hink att ha lite vatten i för att tvätta av saker till exempel. Du vill absolut inte få ner minsta korn av cement i avloppet.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Yep, That’s it. Möjligen en extra hink att ha lite vatten i för att tvätta av saker till exempel. Du vill absolut inte få ner minsta korn av cement i avloppet.
Jag har en gammal badbalka som jag brukar rengöra verktyg i som säkerligen duger till detta med :D

Tack för hjälpen nu är det bara själva jobbet kvar :giggle:
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Då tar vi nog de absolut sista frågorna innan jag kör igång.

Var nämligen ute ikväll och bröt loss inte 1 utan 2 reglar som delade upp golvet.
Renoveringsarbete med borttagen regel och synligt hål i golvet, omgiven av verktyg och städutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I knutpunkten i mitten hade byggherren fällt in 2st 95x22 plankor under själva plattan som satt delvis ingjutna. Ungefär 50cm långa uppskattningsvis. Efter många om och men så lyckades jag få bort 95% av dem också. Det är ungefär uppskattningsvis en bit som är 1cm lång och 2cm bred som sitter kvar där under.

Är det någon fara att gjuta in den biten? Den är inte ingjuten helt idag och inte efter mig heller tänkte jag.

Där kommer nästa fråga, det är sand och singel under plattan tydligen och jag har nu skapat ett rätt stort hål. Kan jag ta singel från uppfarten och lägga ner i hålet för att fylla upp innan gjutning eller måste det vara något speciellt som lecakulor, tvättad singel eller nåt?

Sen, räcker det att städa av all skit, dammsuga allt damm och blötlägga befintligt lite lätt och sen gjuta på?

Här ser man lite av 95x22an efter att jag fått bort en del.
Bild på ett golv under renovering visar ett stort hål med ett trästycke och betongkanter, träflisor och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag fått bort så mycket jag kan. Ska skopa upp sanden och rensa från träflisor.
Man ser även underlaget/hålet jag tänkte fylla upp.
Uppbruten betongplatta med synligt hål och sandunderlag, omgivet av regelrester och träflisor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, det där såg ut som en intressant lösning. Jag skulle bara hälla betong i hålet också, lite lättflytande betong och försöka packa till så gott det går. Man ska inte ha gammalt organiskt material under en platta, men det där lilla tror jag inte gör någon skillnad. Se till att ha en extra säck betong hemma, det är alltid bra att ha en extra.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Oj, det där såg ut som en intressant lösning. Jag skulle bara hälla betong i hålet också, lite lättflytande betong och försöka packa till så gott det går. Man ska inte ha gammalt organiskt material under en platta, men det där lilla tror jag inte gör någon skillnad. Se till att ha en extra säck betong hemma, det är alltid bra att ha en extra.
Så blanda lite grovbetong lösare menar du och hälla i? Annars tänkte jag hämta upp lite makadam från krypgrunden och bottna med för att inte behöva fylla så mycket.
Nej jag vet och det var därför jag slet som ett djur igår med allehanda verktyg för att få bort allt trä jag kunde hitta
Nu är detta "bara" i garaget så om det inte blir helt hundra får man leva med det, bättre än innan iaf.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.