Status
Tråden går ej att kommentera.
N Nisken skrev:
Frågan är felställd. Den borde varam varför ska en svensk hantverkare ha mer betalt än en polsk (förutsatt att de är lika produktiva).? Om de bägge betalar såsseala avgifter och skatt här?
Hantverkarna jobbar i Sverige och ska således ha lön efter svenska normer. Annars bör ju du flytta till polen men det är du ju för snål för
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vänta nu en smula min herre. Jag håller precis på med examensarbetet för att bli åklagare. Därför undrar jag hur du kommer fram till att hantverkaren är en skitstövel och inte köparen?
Du verkar också veta vad som är rätt och fel.

ksn du inte hjälpa mig att reda ut detta så jag äntligen blir klar med examensarbetet?

Jag har döpt arbetets till Rätt & Fel istället för Brott & Straff som redan var taget.
Vi kan försöka reda ut det iallafall:
Jag drog slutsatsen att hantverkaren var 'sub-par' utifrån raden som jag citerade:
"dagen du råkar ut för en sådan hantverkare får du skylla dej själv,"
Sen valde jag att skiva det kort och färgstarkt och det var mera bildligt.
Och jag vände mig mot att om hantverkaren var dålig/kass/ett praktarsle/ så var det ändå köparens fel.
Hoppas det förklarar och lycka till med din uppsats.

(Huruvida köparen också är en sk*tstövel vet jag inget om och kan därför inte kommentera.)
 
D Derbyboy skrev:
Jag tror det är dags att du erkänner för dig själv att du inte arbetar med juridik eller än mindre har någon examen på området.

Tryck på knappen, prata med personalen.
Ha ha. Lustigkurre. Det är inte många som vet det men vi har åklagaren även på Samhall. Och väldigt snart är jag också åklagare.

Du som verkar försöks plugga till nämndeman. Häng p mig istället..
 
R Rörmokaren84 skrev:
Jag skrev de så jag kan hänga på.

Certifierad röris jobbat sen 2007, alltid service.
Lön: cirka 42000 brutto, allt ingår ;)

Inga skulder förutom villan


Har även examen i lättare affärsjuridik/ ekonomistyrning !
Maskinoperatör sen 07, 27500 brutto :cry::rofl:
 
E eleson skrev:
Vi kan försöka reda ut det iallafall:
Jag drog slutsatsen att hantverkaren var 'sub-par' utifrån raden som jag citerade:
"dagen du råkar ut för en sådan hantverkare får du skylla dej själv,"
Sen valde jag att skiva det kort och färgstarkt och det var mera bildligt.
Och jag vände mig mot att om hantverkaren var dålig/kass/ett praktarsle/ så var det ändå köparens fel.
Hoppas det förklarar och lycka till med din uppsats.

(Huruvida köparen också är en sk*tstövel vet jag inget om och kan därför inte kommentera.)
”Huruvida köparen också är en sk*tstövel vet jag inget om och kan därför inte kommentera”

Tack!
Hmm. Min fröken vill att jag ska citera objektiva artiklar i min uppsats. Behöver därför din hjälp igen.

Du vet att hantverkaren är en skitstövel men känner inte till om köparen också är en skitstövel? Hur kom du fram tull detta?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ha ha. Lustigkurre. Det är inte många som vet det men vi har åklagaren även på Samhall. Och väldigt snart är jag också åklagare.

Du som verkar försöks plugga till nämndeman. Häng p mig istället..
@Derbyboy skrävlar bara. Han har 42 000 i bruttolön per år:crysmile:
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Sittställning
Nu har jag hobby pluggat psykologi och har nu satt preliminära diagnoser på er men vi får se ifall det tillkommer något när vi väl börjar lobotomin. Hittils har jag lagt rätt många minuter på detta och jag kommer skicka faktura till respektive. ..

Kan ni återkomma med uppgifter så kan vi rota en del möjligen..
 
Har 3 yrken, utbildad snickare bergsprängare och nyexaminerad Bergsingenjör.
Driver eget byggföretag och tar ut 35 brutto / månad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Nu har jag hobby pluggat psykologi och har nu satt preliminära diagnoser på er men vi får se ifall det tillkommer något när vi väl börjar lobotomin. Hittils har jag lagt rätt många minuter på detta och jag kommer skicka faktura till respektive. ..

Kan ni återkomma med uppgifter så kan vi rota en del möjligen..
Rota för dårpippitjänster är inte tillåtet, möjligt att du kan säga att du "städar" hjärnor:crysmile::crysmile::crysmile:
 
buspojken buspojken skrev:
Har 3 yrken, utbildad snickare bergsprängare och nyexaminerad Bergsingenjör.
Driver eget byggföretag och tar ut 35 brutto / månad.
3 jobb och så taskigt betalt, du borde ha det tredubbla
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Rota för dårpippitjänster är inte tillåtet, möjligt att du kan säga att du "städar" hjärnor:crysmile::crysmile::crysmile:
Tanken var att jag skulle rota i huvudet på folk
 
Sittställning Forlowt skrev:
Tanken var att jag skulle rota i huvudet på folk
Vet du inte att huvudet är "Roten" till det onda:rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Huruvida köparen också är en sk*tstövel vet jag inget om och kan därför inte kommentera”

Tack!
Hmm. Min fröken vill att jag ska citera objektiva artiklar i min uppsats. Behöver därför din hjälp igen.

Du vet att hantverkaren är en skitstövel men känner inte till om köparen också är en skitstövel? Hur kom du fram tull detta?
Som jag skrev så valde jag ordet sk*tstövel för att det var färgstarkt, kort och koncist.
Och ska i det fallet delvis ses i bildlig form.
Lite tråkigt när inte datorn får med allt när du citerar, så jag hjälper dig litegrann:
"dagen du råkar ut för en sådan hantverkare får du skylla dej själv,"
Den nedlåtande tonen och beskrivningen av en typ av hantverkare, gjord från en hantverkare som iallafall uttrycker sig som kunnig området gör att jag köper hans beskrivning av den typen av hantverkare.
Och jag ingen beskrivning av den här typen av hantverkare som ger en motstridig bild, så då för min beskrivning bestå.

Jag noterar också att samma källa även kallat en typ av hantverkare för lurendrejare,
och det står oemotsagt, till skillnad från sk*tstövel.
Jag vill passa på att tacka för att vi där har hittat en gemensam grund att stå på.

Hoppas det hjälper!
 
F frippmeister74 skrev:
Jag gissar att det snart blir större krav via lagstiftning att underhålla sin fastighet. Kanske via Eu direktiv eller på annat sätt. Ett ganska stort miljöproblem är ju energieffektiviteten i fastigheter. För några år sedan kom ju kravet på energideklarationen i flerbostadshusen, gissar på en fortsättning på det fast mer hardcore med bestämda gränser osv.
Då kommer fler problem på bordet samtidigt.
Hur ska man säkerställa kompetensen i branscherna i framtiden? Vem ska utföra jobben? Att vi som är fastighetsägare idag kommer att få betala tvivlar nog inte så många på. Kidsen idag vill ju bara kolla TikTok och spela tv-spel. Knappast gå i skolan för att lära sig att knega 9-10 timmar om dagen för en halvbra lön. Det är ju brist på kompetent personal inom många yrken idag, hur ser det ut om 5-10 år? Hujedamig
Sådana krav finns ju i dag på ex hyresfastigheter men det är många som struntar i de reglerna så det tar nog många år till dess och ser man hur en del bor ute i Europa så blir nog reglerna inte så hårda. Jag har åkt en del i Frankrike o fy fan så en del bor. Och i Portugal så var det människor som bokstavligen bodde i jordkojja inte vanligt men såg det några ggr och Italien skrämmande så vi i Sverige skulle nog inte ha något att oroa oss för. Det blir intressant när någon överklagar till EU domstolen om att man måste ha ”behörighet” utfärdat i Sverige för utländska elektriker,
 
H Hullefar skrev:
En frustrationspunkt för oss kunder, och säkert garanterat för hantverkarna också, är ju småjobb. Små saker som man själv inte kan/vill göra själv och som man vill leja bort.

Man tänker att de där listerna borde upp, ett nytt eluttag vid sängen hade varit nice, en takpanna mitt på taket är sönder, induktionshällen från ikea vågar jag nog inte skarva in själv osv... Jobb som kanske tar 30 min för relevant hantverkare att utföra. Då tänker man som kund att "tja, 30 min jobb, det kan jag tänka mig att betala några hundralappar för, säg 3-400 kr?"

Detta är såklart inget som en hantverkare vill ta sig an. Det blir inga pengar kvar och 30 min blir kanske en timme med resor och dessutom blockerar det kanske hela eftermiddagen så man hinner inte påbörja ett annat jobb osv...

Men för kunden är det ju rimligt... 400 kr av dina surt förvärvade, skattade pengar för att någon skalar lite kablar och klämmer fast, det svider. Takpannan? Du vill inte klättra upp på taket med dina dåliga knän, men takläggaren/snickaren kan teoretiskt sätt bara dra upp en stege och fixa det på 30 min.

Jag tänker att en bra affärsidé hade varit något slags abonnemang med månadsavgift. Typ att du betalar 100 kr/mån till Hantverkarflix(tm), så får du rätt att inom X antal dagar få hem en hantverkare till ett sådant här småjobb till ett förutbestämt fast timpris som då är förhållandevis lågt. Pengarna att tjäna ligger ju på att Hantverkarflix(tm) har 1000 kunder som betalar 100 kr/mån, alltså 100 000/mån, och att 90 % av kunderna ändå inte anlitar någon hjälp de flesta månader. Lite som att alla jävlar har Netflix men efter de första månaderna kollar man nog ändå bara någon enstaka timme på det, och många bara glömmer bort att man har det.

Jag tänker mig att det blir lite som när man bodde i hyresrätt och hade en vaktis som sprang runt och gjorde allt sånt här. Då gick man ut på gården och haffade honom och en timme senare hade du fått köksblandaren bytt eller elementet luftat eller nåt.
L Låssmeden skrev:
Känner inte alls igen det här, är låssmed som har mindre projekt hos privatpersoner med larminstallationer, inbrottskydd, kameraövervanikning, så vi är inte hos kunden i flera veckor, kanske är det som är annorlunda, har aldrig haft en diskution under 10 år om priser, det som är skrivet gäller.

Men mina anställda får 30-45.000 kr i bruttolön per månad, helt omöjligt att hitta folk som klarar att ens lära sig vårt yrke, det kostar tyvärr, så jag kan förstå höga kostnader för slutkunden.

Har också erfarenhet av utländsk arbetskraft, de är toppen oftast, men i vår branch funkar det inte så bra, de betalar ofta inte skatt på samma sätt om vi hyr in någon, inte så kul heller att ha 1 st svensktalande (jag) och övriga som bara pratar engelska eller måste gestikulera sig för att förstå varandra.

Driver man ett företag så vet man att detta inlägg är taget helt ur luften, inte helt men en del, man måste även tjäna pengar utöver den timmen som debiteras, det är minst en timme till per debiterad timme bakom alla timmar som ingen märker, pengar måste också sparas i företagets kassa, för vem vill vara en ostabil arbetsgivare när en kris kommer, man behöver ta pengar från kassan under en lång tid för att inte förlora den enorma investeringen i arbetskraft, om man ens lyckas hitta någon.

/Låssmeden.
Mycket intressant inlägg. Jag håller helt med dig gällande brist på kompetens. Har själv arbetat med elinstallation och uteslutande med service. Det jag ganska ofta slås av är hur stor skillnaden är mellan olika kollegors nivå när det kommer till just kompetens. Bra personal växer inte på träd trots att många tror det. Min bild är att det internutbildas mycket mindre idag jämfört med för exempelvis 10 år sedan. Det är i stort sett bara kravutbildningarna som uppdateras men annars är det tunt. Lite samma med att ta in lärlingar på företagen. Hur ska vi som bransch överleva på sikt om vi inte fortbildar oss och tar in så många lärlingar vi bara kan? Arbetstillfällena lär ju knappast bli färre i framtiden som utvecklingen varit de senaste decennierna. Vi måste helt enkelt börja ta betalt för kompetens istället för exempelvis materiel eller fordon mm. Vem skulle anlita en målare för att koppla in elbilsladdaren eller solcellspanelerna?
Ganska många gissar jag om målaren är billigare. Förvånansvärt många privatkunder är alldeles för dåligt pålästa om vad som gäller, men problemen stannar inte där.
Hyfsat många elföretag har själva för dålig koll på vad som faktiskt är att betrakta som ett elinstallationsarbete. Har sett välrenommerade företag ha arbetslag med utländsk arbetskraft för att exempelvis dra kabel eller montera solcellspaneler, vilket är helt fel och regelvidrigt. Jag gissar att det går ut på att hålla sina kostnader nere.. och därmed konkurrera på svajiga grunder. Jag tror att man biter sin egen svans i de fallen och får svårt att på sikt bygga en bra organisation.

men samtidigt är det ju en mördande konkurrens där ute...

Fortsätt kämpa ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.