Är det någon som kan uttala sig om skillnad mellan Jotuns Lady Pure Color och Nordsjö Ambiance Xtramatt?

Jag har målat delar av taket på mitt pågående bygge av biorum med Lady Pure Color och är riktigt nöjd. Fantastiskt fin matt yta. Dock var den (i mina ögon) en ganska dyr färg. Hade säkert gått att hitta någon rabatt någonstans eller så, men men. Till taket hade jag räknat att det skulle gå ca 5 liter, men det fanns ingen inne så det blev två st 3-liters burkar för drygt 1600 kr. Till väggarna behöver jag ca 7 liter av en annan kulör.

Har hittat pris på Nordsjö Ambiance Xtramatt som är ca hälften av det på Pure Lady. Den har glans 2 jämfört med Pure Lady som har 1.

Är det någon som tittat på/provat båda dessa sorter och kan säga om det skiljer mycket? I mina ögon borde det inte skilja speciellt mycket mellan glans 1 och 2. Med tanke på priset så är jag nog nöjd bara den kommer i närheten av Pure Lady.
 
Jobbat i färgfackhandeln många år. Nordsjö Ambiance Xtramatt är en väldigt trevlig färg och många är helnöjda. Täcker bra och håller sig fin. Men om du en gång har provat Jotun Lady så kommer du absolut märka skillnad... den är en klass för sig. Men om du tyckte den var "onödigt bra" så kommer du bli supernöjd med Nordsjös variant.
 
Tänkte bara uppdatera lite om någon annan står i samma funderingar.

Som redan nämnts så är Jotun Lady lite i en klass för sig. Dock är jag riktigt nöjd med Nordsjö-färgen också, speciellt med tanke på vad jag gav för den. Lite svårt att göra en helt rättvis jämförelse då jag har olika kulörer och ingen direkt ljus upp mot taket så Lady-färgen får ju lite försprång där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Väcker denna gamla tråd till liv med frågan; var hittade du ambiance xtramatt till halva priset av lady pure color? Var jag än tittar så ligger de väldigt snarlikt i pris, ca 1800-2000kr för en 10L. Eller kan det vara så att jotun var ännu dyrare för ett år sedan?
 
  • Gilla
Murare1965
  • Laddar…
Det var ett erbjudande hos Stuvbutiken. Gick på ca 1000 kr med frakt för en 10-litershink. Kollade precis och de ligger fortfarande bra i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.