2-planshus. Har en som levererar mina ytterväggar spikade på spikbord med fönster och så. Platta på mark finns och nu undrar jag om man skulle försöka göra taket först och lyfta der åt sidan medan man monterade väggar? och sedan lyfta det på plats. ERFARENHETER???
Kan ju bli krokigt..mellanbjälklag i kassetter?? Borde spara tid! Krantimmar är väl avgörande?
/S
 
Kanske uttryckte mig lite kryptiskt...
Har nämligen sett det i Tyskland.
De spikade fast syllen exakt och bar fram takstolarna inklusive gavlar och spikade på takvirket och pappade taket direkt. Det var ju ståhöjd där så det gick fort.
Sedan lyfte man av taket från syllen och ställde det vid sidan om med hjälp av kran och en järnbalk. Sen monterades väggar och taket lyftes på plats sist, pappat och klart! Inga ställningar, torrt innom en timme! Lite millimeterarbete blev det väl men ganska smart..tycker jag i alla fall.
Undrar om ngn profi har erfarenhet av detta och vad som kan vara lurigt ?
 
Snailman
Peab gör så med tvåvånings enplanshus, så någon som jobbar där borde veta.

(Såg ett par tak de spikat ihop på plattan och pappat)
 
tvåvånings enplanshus,??
Det jag tängte på var två lådor på varan sen tak!
/S
 
Snailman
sorry, menade tvåvånings enfamiljshus...

De är på 131kvm fördelat på två plan.
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skanska har också börjat bygga så där:
Skanska.se
 
Faidros skrev:
Skanska har också börjat bygga så där:
Skanska.se
nja, skanska lyfter inte bort taket utan bygger 1 våning i taget uppifrån och ner istället
 
Just det, tack Snailman! Ska gå vidare där. Tror nämligen att det har sina fördelar. Man måste naturligtvis planera lite i förväg men jag ska försöka i alla fall.
/S
 
Jag måste ju säga att jag är överaskad att inte fler reagerat på detta inlägg!
Fördelen med detta tillvägagångssätt är ju att man i all ro kan göra taket färdigt sånär som på taktegel i ...marknivå..Man behöver inte ställningar med alla dessa risker!
Här levereras i första bilen takstolar, matreial till taket som bräder, papp, takrännor, vindbrädor, nock, och det sättes på plats. Det tar några dagar, det planerar man in, tex en vecka för en själv.

Sedan kommer kranen , lyfter taket åt sidan, medan man kör fram första bilen med väggar som redan spikats färiga på ngt spikbord.
Monteringen av väggar tar som regel inte många timmar om det är förberett och det kan en duktig snickare i sömnen! Konstruktionsgrejer, samordningsgrejer och materialval har de KOMPETENTA snickarna med sig, de kan detta! Så det ska man inte lägga sig i!
24 timmar senare är bärande väggar resta och taket kan lyftas på plats med kran. Väl förankrat...! med vad allt det innebär och det måste jag påpeka, ska godkännas av ngn ingenjör som kan hållfastighet.
Sen kan man lungt fortsätta själv i den takt man önskar. Det är ju torrt och man kan stänga till.
Så tänker jag!
Någon som har synpunkter på detta?
/S
 
Jaa dom gör jue så med nyckel i handen husen oxå så varför ska det inte gå... Jag skulle oxå vilja ha på taket så fort som möjligt... men det kan jue bli problem om du har råkat missa nått vid ihopsättningen, tänk på det! det är svårt att ändra nått om du tex har tätläktat och nån takstolblivit förskjuten... Du behöver jue oxå en plan yta för att det ska funka bra.. Men i det stor hela ska d jue inte vara några problem tycker jag
 
Mikael_L
Jag skulle iaf inte bygga ett eget hus på det viset, dels saknar jag kran och sen misstänker jag att det skulle vara allt för stor risk att taket inte passar på stommen.

Jag tror det passar bäst för större entrepenörer, och framförallt när flera lika hus ska sättas upp. Då börjar vinsten med det hela överstiga det ökade kravet på precision.

När jag tänker efter, ser jag inte så mycket annat i vinst än att jag slipper byggställningar. Medan jag spikar taket, med råspont och papp och allt, så ligger det precis lika oskyddat mot regn på marken som 3 meter upp i luften.
Och regelstommen får man ju upp så snabbt att det knappt kan vara skäl heller.
 
Undrar lite vad kranbilen kommer att kosta. Det är liksom en viss skillnad på att ha en kran(bil) för en villa eller ha kranen tillgänglig naturligt på byggplatsen såsom de stora aktörerna ofta har vid större produktioner.

/Kent
 
Snailman
snickarboden skrev:
Undrar lite vad kranbilen kommer att kosta. Det är liksom en viss skillnad på att ha en kran(bil) för en villa eller ha kranen tillgänglig naturligt på byggplatsen såsom de stora aktörerna ofta har vid större produktioner.

/Kent
Kan nämna att vid de bilder jag visar, ska nåt dussin hus byggas, det verkar vara åtminstone en vecka mellan de reser dem, och någon kran syns inte till under mellantiden.
 
Jag lekte med tanken när jag projekterade mitt hus. Fördelarna måste vara stora. Men jag såg tre stora svårigheter som omöjliggjorde metoden för en amatör:
Hur får man tag på en lämplig kran i exakt rätt ögonblick, vid två tillfällen dessutom? (Det var tillräckligt svårt att få tag på en vanlig kranbil.)
Var ska man lägga taket när det är avlyft?
Hur vet man att taket håller för denna behandling?
 
Snailman
Har nu sett takhanteringen live, bilder kommer, de använde samma kran som för väggelementen, den kran som satt på lastbilen alltså. Kranen var av fabrikat hiab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.