Hej,
Nu börjar det bli dags att planera sommarens projekt att bygga en altan framför kåken.
När jag byggde huset fyllde jag en hel del för att plana ut marken under grunden. Därför har jag nu en slänt en bit framför huset. När altanen är klar ska är tanken att det den ska möta en slänt, med fina växter och en snygg trappa som sitter snyggt i slänten.

Kruxet är att jag vill att slänten ska ansluta mot altanen i samma höjd som trallen. Gärna med en kantsten i huggen granit som skiljer separerar mark och trall. Jag funderar på hur jag ska lösa detta och har en idé om att bygga en stödmur längst upp i slänten, t.ex. av leca. På muren tänkte jag limma(?) en lägre kantsten av granit, kanske 15 cm hög. Vidare funderar jag på om jag kunde använda muren som grund till altanen, om jag ändå ska bygga den.

Allt detta har jag försökt illustrera i bilden nedan, med reservation för skala, höjd, lutning mm. Hur hög muren skulle vara är lite oklart. Eftersom befintlig slänt är för nära huset kommer jag hatt behöva fylla ut mer med kross. Då kanske det visar sig att det lönar sig att bygga muren lite högre än vad som krävs för att rymma altanen för att spara på grus. En rimlig gissning är att muren, inklusive kantsten, blir ca en halvmeter hög.

Nu till första frågan: Kan detta fungera eller är jag helt ute och cyklar?



Illustration av plan för altanbygge med trall, kantsten i granit, lecamur, och slänt med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Huggen granitkantsten tänkt att separera trall från mark i planerat byggprojekt för en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dåligt med svar på första frågan så provar en till för att se om någon hittar hit. Om jag bestämmer mig för att bygga muren med Leca, bör jag gjuta en sula eller kan jag ställa nedersta varvet direkt på en bedd av singel?
Under dräneringsgruset kommer marken att bestå av ordentligt packat 0-100.
 
Fortsätter monologen i hopp att någon ska hitta hit. Nu har snön smält undan och jag har kunnat mäta lite höjder. En ca 50 cm hög mur skulle vara lagom, då inklusive kantsten som hade tänkt skulle vara ca 15 cm hög.

Frågan är om två varv leca som grund skulle fungera, eller om något annat skulle vara att föredra?
 
wildeside
Är underlaget bra gjord med dränering(dränerande material) så skulle jag iaf gjuta upp en grundsula eller hela grundmuren av betong.
Jag skulle lägga 8-16 mot muren för att minska risken för tjälen trycker på muren.
i övrigt ser jag inga problem med den lösningen
 
Tack för svar!
Att gjuta hel muren upp till kanstenen har jag tänkt på. Problemet är att det skulle gå mycket betong och kräva pumpbil om man skulle köpa betongen på bil. Vi bor lite avigt till så det skulle nog bli dyrt.

Alternativt skulle jag kanske kunda blanda själv. Om man antar att muren ska vara 30 x 20 cm skulle det gå 60 liter per meter. Då muren ska vara rätt lång skulle jag behöva gjuta den i etapper. Är det möjligt utan att skarvarna blir svaga?
 
Med grus som utfyllnad på insidan blir det väldigt väldränerat. Hos mer välsorterade virkeshandlare kan du få tag på stenkistsvirke tex 100x200 tryckt det kan du sen lägga ut och fixera med 38mm dymling (finns även där dylikt bryggvirke säljs.). Känns kanske bakvänt med trä under sten men håller gör det.
 
H Huzzbutt skrev:
Med grus som utfyllnad på insidan blir det väldigt väldränerat. Hos mer välsorterade virkeshandlare kan du få tag på stenkistsvirke tex 100x200 tryckt det kan du sen lägga ut och fixera med 38mm dymling (finns även där dylikt bryggvirke säljs.). Känns kanske bakvänt med trä under sten men håller gör det.
Hej,
Måste erkänna att jag inte förstår riktigt. Trä som grund med en sten på?
 
Angående dränerande material i slänten, närmast muren, funderar jag på om det verkligen behövs. Marken kommer ju trots allt att falla bort från muren. Känns lite bökigt att få dit gruset. Går ju inte att fylla dit det först, då faller det ut för slänten.

Under muren däremot tänker jag mig ett lager singel.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Måste erkänna att jag inte förstår riktigt. Trä som grund med en sten på?

Ja, trä som bär upp stenen, kontraintuitivt men funkar.
 
H Huzzbutt skrev:
Ja, trä som bär upp stenen, kontraintuitivt men funkar.
Ok, Jag får ingen riktig bild i huvudet. Sten eller betong är fortsatt huvudspåret.
 
Tankeverksamheten fortsätter i takt med att marken tinar fram. Funderar på om det inte vore vettigt att gjuta en ca 30 cm hög mur som är tillräckligt bred för att både utföra upplag för altanen och grund till kantstenen. Kanstenen tänker jag att att man fäster med stenlim längst ut på den gjutna muren. Altanens reglar borde kunna hjälpa till att både låsa hela muren och själva kantstenen.

Frågor kvarstår dock:
1. Är en huggen kansten nog rak/jämn i måtten för att montera med lim på ett betong fundament? Normalt väger man ju in kansten med kilar.
2. Klarar en 20 cm hög och 7.5 cm bred limmad kansten trycket från marken eller kommer fogen att ge vika? Eventuellt kan altanen reglar fungera som mathåll men det vore fint om det höll av sig själv.

3. Kan jag formsätta och gjuta muren i etapper? Om så, hur gör jag för att skarvarna ska hålla?
 
Nu är altan och kantsten på plats. Om någon mot förmodan skulle hamna inför samma frågeställning kan jag berätta att jag landade i en kantsten som är 30x10 cm. Kantstenen ställde jag på träkilar, på packad grusbädd.

När stenarna var på plats gjöt jag fast dom genom att fylla betong under stenarna och lite på utsidan. Därefter satte jag en form med 45x145 reglar mot stenen, armerade och gjöt en kantbalk. Balken syftar dels till att hålla stenarna på plats när vi fyller upp slänten och dels till att utgöra grund för altanen.

Altan med nyinstallerad kantsten på träkilar intill en upphöjd grusbädd, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nyinstallerad kantsten på träkilar och grusbädd med reglar för formgjutning av kantbalk.
Nyinstallerad kantsten på grusbädd med träkilar stöd, formade reglar, armering och del av gjuten kantbalk vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan under konstruktion med kantstenar på träkilar och armerad kantbalk vidarebyggd för släntstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd träaltan med kantsten på träkilar och gjutna betongstöd längs en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad kantsten på träkilar och grusbädd med form för gjutning av kantbalk till altan.
  • Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt.
 
Wow! Tråkigt med monologen i början men riktigt häftigt projekt. Jag sitter med en liknande skiss framför mig inför kommande projekt.
Tror du det ör möjligt med samma typ utav lösning fast att muren är ca 1,5m hög?
Är det något du hade gjort annorlunda i efterhand?
 
J Jaegerbef skrev:
Wow! Tråkigt med monologen i början men riktigt häftigt projekt. Jag sitter med en liknande skiss framför mig inför kommande projekt.
Tror du det ör möjligt med samma typ utav lösning fast att muren är ca 1,5m hög?
Är det något du hade gjort annorlunda i efterhand?
Hallå,
Kul att du gillar det: Är riktigt nöjd själv. Hittills jag inte kommit på något jag skulle gjort annorlunda. Det både ser bra ut och känns rejält enligt mitt tycke. Var inte allt för bökigt att få till heller, även om det var lite drygt att sätta stenarna och gjuta fast dom. Som du kan se av första bilderna så är den långsiktiga planen att fylla upp jord mot kantstenen och plantera växter. Dock kommer inte slänten att bli i närheten av så brant som min snabbskiss antyder.

1.5 meter är högt det. Då antar jag att hela muren ska vara synlig nedanför altanen och att du ska ha någon slags räcke? Då blir det ju en helt fristående mur som döljer utrymmet under altanen.

Att bygga en sån hög mur av natursten blir väldigt dyrt och antagligen komplicerat. Billigare och enklare, men fortfarande rätt dyrt, blir någon typ av stapelbar mur av betongblock. Dom kan du kanske bygga upp till 1.5 meter fristående. Det har dock inte jag koll på. Jag kollade på diverse sådana murar tidigt men landade i att endast natursten fungerar med min smak och på vår tomt. Räkna med 1000 kr m2 och uppåt med frakt för en sådan mur.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.