J Jonasca skrev:
Anledningen till att sanera verktyg o prylar är för att förhindra att dammet sprids ytterligare.
Eterniten bryts ner av väder och vind, så ni har förmodligen utsatts för mer fibrer genom att vistas nära huset i några år än vad ni kommer att utsättas för när verktygen används.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eterniten bryts ner av väder och vind, så ni har förmodligen utsatts för mer fibrer genom att vistas nära huset i några år än vad ni kommer att utsättas för när verktygen används.
Absolut! Men jag tänker spontant att det just därför är ett skäl att vara försiktig när det är möjligt. Är ju inte jätteknepigt att våttorka lite prylar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag svarade till TS som undrade hur certifierade firmor gjorde det och la inga värderingar i det jag skrev. Oavsett så handlar det om vanlig rengöring så det är inte särskilt dramatiskt.
Precis detta jag är ute efter. Tack!
 
Staffans2000
J Jonasca skrev:
Precis detta jag är ute efter. Tack!
Det är ju det vi predikat unisont allesammans.

Staffans
 
Detta måste vara ett skämt :crysmile::crysmile:
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ju det vi predikat unisont allesammans.

Staffans
Tack för ditt engagemang Staffan men nej, du har skrivit on coronavaccin, sanering av vatten, plasta in 1000-talet villor med eternitfasad osv osv... Svaret jag uppskattar kom från Richard som sakligt berättade hur proffs hanterar verktyg (och prylar) som riskerar ha fått asbestibrer på sig.
 
T TheGame skrev:
Detta måste vara ett skämt :crysmile::crysmile:
Dryg kommentar. Tråkigt... Ett skämt att en okunnig frågar om hur man ska hantera grejer som finns i ett bod med ett havererat eternittak?
 
J Jonasca skrev:
Dryg kommentar. Tråkigt... Ett skämt att en okunnig frågar om hur man ska hantera grejer som finns i ett bod med ett havererat eternittak?
Ok, förlåt.
Torka av dom med en fuktig trasa (y)
 
  • Gilla
Jonasca
  • Laddar…
Rickard.
Det är väldigt många likt du som kommer in här uppskrämda över ickeproblem löst relaterade till asbest och du har tyvärr fått ta smällen för det, ta inte åt dig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är väldigt många likt du som kommer in här uppskrämda över ickeproblem löst relaterade till asbest och du har tyvärr fått ta smällen för det, ta inte åt dig.
Jo, jag vet. Följt många trådar här... Asbest är ett ämne som både skrämmer och engagerar kan jag konstatera. Uppskattar ditt svar!
 
Staffans2000
J Jonasca skrev:
Tack för ditt engagemang Staffan men nej, du har skrivit on coronavaccin, sanering av vatten, plasta in 1000-talet villor med eternitfasad osv osv... Svaret jag uppskattar kom från Richard som sakligt berättade hur proffs hanterar verktyg (och prylar) som riskerar ha fått asbestibrer på sig.
Nu har jag läst om tråden. Alla svar du fått, råder dig att ta det med ro, då ingen fara föreligger. Eller hur?
Har du lyssnat på programmet jag länkade till?

Staffans
 
J Jonasca skrev:
Svaret jag uppskattar kom från Richard som sakligt berättade hur proffs hanterar verktyg (och prylar) som riskerar ha fått asbestibrer på sig.
Fast det svaret handlade om maskiner som används vid asbestsanering. Inte maskiner som stått still i ett förråd med eterniiak.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Spola med vatten på det som tål vatten.
Tryckluft är ruggigt effektivt att blåsa rent allt som inte tål vatten. Man får ur damm ur de trängsta skrymslen. Ute en blåsig dag är perfekt om man vill undvika fibrerna.
 
useless useless skrev:
Fast det svaret handlade om maskiner som används vid asbestsanering. Inte maskiner som stått still i ett förråd med eterniiak.
Ok. Men om taket har knäckts av en tung gren som föll över det, o alldeles precis under finns massa prylar. Spritt i hela utrymmet på typ 9kvm ligger en mängd skärvor av eternit. Vissa väljer o torka av dammet på byxorna, andra hade inte gjort något öht, jag personligen kommer torka av eller skölja med engångsdukar som jag sedan kastar i en påse... eller kanske blåsa rent utomhus en blåsig dag.
 
B Bjober skrev:
Spola med vatten på det som tål vatten.
Tryckluft är ruggigt effektivt att blåsa rent allt som inte tål vatten. Man får ur damm ur de trängsta skrymslen. Ute en blåsig dag är perfekt om man vill undvika fibrerna.
Men om man nu är rädd för asbesten så skall man kanske inte blåsa dem rent med tryckluften.:rofl:
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.