Hej,

Relativt ny här men läst mången artiklar och forumtrådar. Nu önskar jag fråga er med egna erfarenheter, kunnande och expertis. Det är nämligen så att jag under en lång tid letat tomt belägen ute på landsbygden. Mitt tillvägagångssätt har varit att packa ryggsäcken med kaffe och gotter, sätta mig på motorcykeln och ge mig ut och leta. Flera trevliga ställen har hittats men inte blivit något mer med av diverse anledningar när man väl kontaktat markägare.

Nu är det så att vi eventuellt kan ha en potentiell tomt i sikte som vi efter kontakt med både nuvarande och tidigare markägare(stor fastighet som bytt ägare) kommit fram till att vi ska träffas och gå igenom eventuell affär och vad det kan innebära. Dock är det så att tiden är en faktor som spelar in då ägaren är lantbrukare och har mycket att stå i just nu. Det som potentiellt kan bli tomten är en bebyggd plats på den stora fastigheten och det är här som en del frågor uppstår.

Som sagt, på platsen står ett, sedan 10 år, övergivet hus/torp(uppskattningsvis 60kvm). Taket har rasat in på grovingången och resterande har bara lämnats. Det finns även en bod fylld med skräp och skrot som håller på att välta omkull(ca 20kvm). Det står diverse skrotbilar och lantbruksmaskiner på platsen och det ligger skräp utspritt på så gott som hela området(tvättmaskiner, gamla dunkar, glasburkar, gamla lampskärmar, lämningar av möbler etc) Det är även väldigt mycket stenar som måste tas om hand.

Det positiva; är att det finns två brunnar på tomten, dock vet vi inte vilket skick vattnet är i men en av brunnarna används för att ge vatten till boskap som går i en anslutande hage. Så de verkar kunna dricka det i alla fall. :)
Det finns väg som går in på tomten, längs vad som sannolikt kan bli tomtgräns och själva tomten ligger direkt bredvid mindre asfaltsväg. El finns framdraget men i vilket skick själva anslutningen är i vet jag inte. Det finns ingen möjlighet till kommunalt vatten eller avlopp vilket jag av någon anledning heller inte vill ha då jag helst vill ha min egen brunn och avlopp.

Den tidigare ägaren var väldig positiv till mitt förslag när jag knackade på dörren och vi pratade om vad som skulle bli av tomten. Ett krav var att om det blev affär så skulle jag ta på mig ansvaret för bortforslande av allt skrot och rivning av huset vilket jag inte hade några problem med. Dock var fastigheten redan på väg att byta ägare och vidare diskussion skulle tas med den nya ägaren. Efter lite diskussion så lever fortfarande idén och vi ska som sagt stämma träff för att diskutera hur det hela ska kunna bli av.

Med tanke på vad som kan komma att stunda så skulle jag vilja veta vilket som taktiskt skulle vara den bästa vägen framåt i detta. Om man punktar upp det;

  • Då ägaren befinner sig i den mest hektiska perioden för en lantbrukare, vad skulle jag kunna bistå med i nuläget och framöver för att skynda på processen? Jag har redan kontaktat kommunen för rådfrågning men de ska återkomma i ärendet.
  • Jag har läst på om diverse tips och trix vid rivning av gamla hus och litegrann om problem man kan stöta på. Min tanke är att forsla bort mycket själv, kanske använda blocket för det skrotet som står. Jag har möjlighet att eventuellt komma över grävmaskin för "hårdare tag". Vad för otrevligheter kan jag stöta på med detta att tomten har byggnationer på sig i det skick som det är och vad bör jag tänka på? Tanken är att ägna sommaren och hösten åt att forsla bort och börja göra tomten redo för att bygga nästa år.
  • Med den beskrivning jag givit av platsen och situationen, vad har ni för tips och erfarenheter att dela med er av?
Tackar på förhand ödmjukast för alla tips och hjälp!
 
Min första reaktion är att kombinationen gamla skrotbilar/lantbruksmaskiner och vattentäkt inte känns helt klockren. Det kan ha läckt ned lite allt möjligt i jorden under årens lopp. Se till att testa vattenkvaliteten innan köp. Prio ett efter köp är nog att se till att få bort maskiner och bilar på ett bra sätt. Det kan eventuellt bli ganska dyrt.
 
Hemmakatten
Är "tomten" du är intresserad av en egen juridisk fastighet? Det borde vara det första att kontrollera med Lantmäteriet.

Om inte är det en större eller mindre uppförsbacke att få den avstyckad.

Om det behövs en avstyckning och klassas som bostadsfastighet så måste du få ett förhandsbesked om att uppföra bostadshus från kommunen, och hur stor huset, vilken byggnadsarbetare, som tillåts.

Vatten, va mm är en mindre och enklare sak att lösa senare. Men i ett förhandsbesked undersöker kommunen möjlighet för att anlägga godkänt avlopp.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Min första reaktion är att kombinationen gamla skrotbilar/lantbruksmaskiner och vattentäkt inte känns helt klockren. Det kan ha läckt ned lite allt möjligt i jorden under årens lopp. Se till att testa vattenkvaliteten innan köp. Prio ett efter köp är nog att se till att få bort maskiner och bilar på ett bra sätt. Det kan eventuellt bli ganska dyrt.
Ja det är något jag funderat på. Två av fordonen har isärklippta dunkar under bränsletank och motor som olja drivmedel samlats upp i. Innan de kom dit har de sannolikt läckt en del.

Hela tomten måste ju sanneras från skräp också. Jag uppskattar bara skräpet som ligger utspritt till att bli 3-4 fulla släpkärror.

Det verkar ha varit en person som varit svag för starkvatten också då det ligger flaskor lite varstans, säckar med ölburkar och flaskor i skjulet och fönsterbrädor med uppradade spritflaskor.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är "tomten" du är intresserad av en egen juridisk fastighet? Det borde vara det första att kontrollera med Lantmäteriet.

Om inte är det en större eller mindre uppförsbacke att få den avstyckad.

Om det behövs en avstyckning och klassas som bostadsfastighet så måste du få ett förhandsbesked om att uppföra bostadshus från kommunen, och hur stor huset, vilken byggnadsarbetare, som tillåts.

Vatten, va mm är en mindre och enklare sak att lösa senare. Men i ett förhandsbesked undersöker kommunen möjlighet för att anlägga godkänt avlopp.
"Tomten" är en del av den stora fastigheten. Mannen på byggkontoret såg inte huset som något problem om förhandsbeskedet blev positivt. Det behövde enligt honom bara förmedlas att det skulle rivas om inget annat upptäcktes vid framställandet av förhandsbeskedet.

Om jag bara var tydlig med vad planerna var så skulle det sannolikt inte bli så märkvärdigt att ta fram ett förhandsbesked, vad nu utfallet av det nu må bli.
 
Tänk på att inte riva någonting innan du fått bygglov på nya hus, du kanske måste "renovera" de gamla byggnaderna om du inte får bygglov.
 
B Bengt Larsson skrev:
Tänk på att inte riva någonting innan du fått bygglov på nya hus, du kanske måste "renovera" de gamla byggnaderna om du inte får bygglov.
Absolut. Nog för att min kontakt på byggkontoret ansåg att huset sannolikt inte skulle bli ett hinder, bortsett från att det ska rivas, så tänker jag såklart vänta på slutgiltigt besked.

Jag ska även ta kontakt med en pensionerad mäklare vi känner och be om hjälp och vägledning i att upprätta ett kontrakt med rätt att köpa tomten om allt faller väl ut.
 
Be om att få ta ett vattenprov innan ni går vidare
 
Ben D Ben D skrev:
Be om att få ta ett vattenprov innan ni går vidare
Brunnen är grävd och inte använd på många år. Så det lutar åt att jag kommer borra en ny brunn vid ett eventuellt köp av tomten.

Jag funderar på att knacka på hos grannen 50 meter bort och fråga vad de har för vattenkvalitet. För om vi borrar ny brunn så kommer det sannolikt vara samma ådra eller åtminstone ge en god pejl på vad man kan förvänta sig.
 
Liten uppdatering;

Det verkar positivt. Vi är eniga om pris, paret som äger marken ska bara godkänna den önskade tomtavgränsningen så är det mesta klart för att kalla in juristen för att skriva ihop ett köpekontrakt.

Kort och gott var det en karta på tomten, ett pris och beslut som ska gå i lås för att affär ska gå i lås. Vilka beslut förutom förhandsbesked och genomförd avstyckning bör tas hänsyn till i ett stundande kontrakt?
 
Hemmakatten
Finns det allmän väg fram till fastigheten? Om inte så kan det behövas ett servitut som skrivs in i samband med köpekontrakt och avstyckning.

Finns el framdraget? Om inte, kolla vad det kostar, det kan kosta väldigt mycket.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Finns det allmän väg fram till fastigheten? Om inte så kan det behövas ett servitut som skrivs in i samband med köpekontrakt och avstyckning.

Finns el framdraget? Om inte, kolla vad det kostar, det kan kosta väldigt mycket.
Ligger precis bredvid allmän väg. Lite osäkra både markägare och jag om det är grannen som äger 5 meter av grusvägen som går in och förbi tomten. Hur som så gör vi bara en ny infart om så är fallet och servitut skulle bli ett problem.

El är framdraget. Vet dock inte om det måste vara nedgrävt. Hur som, elen är dragen via stolpe och verkar vara "ändstation"
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.