Hej,
Jag har fått ett släpp i våtrumsskiktet i ett badrum på ovanvåningen.
Sättet det märktes på var att det rann vatten från taket i rummet nedan. Jag anmälde det till bolaget som skickade in en firma som öppnade upp innertaket nedanför badrummet.
Efter det konstaterade man en skada i tätskiktet som ledde till läckaget.

Försäkringsbolagets beslut i ärendet är att de avslutar ärendet då man inte anser att skadan var oväntad iom att badrummet uppnått sin tekniska livslängd.
Min fråga rör inte ersättning för nytt badrum, men är det rimligt att jag ska återställa taket, det kommer troligen att leda till att jag behöver göra om hela taket på 35-40 kvm. Någon som varit i liknande situation och kan rådge?
 
Har det runnit ner vatten i rummet under behöver du väl ändå åtgärda taket?
 
Violina Violina skrev:
Har det runnit ner vatten i rummet under behöver du väl ändå åtgärda taket?
turligt nog upptäckte vi nog första och enda gången det har hänt att det runnit vatten den vägen. Det är efter öppnandet av taket ingen skada annat än att återställa efter öppnandet.

Jag antar att du implicerar att försäkringen inte täcker "följdskadan" uppbrytning, då är det ju helt värdelöst att ha en vattenförsäkring för ett tekniskt utgånget badrum. Låt säga att vi inte upptäckt läckaget och det blivit en följdskada så att innertaket fått fuktskador, då skulle jag anta att åtminstone följdskadorna täcks.
 
T toma25 skrev:
turligt nog upptäckte vi nog första och enda gången det har hänt att det runnit vatten den vägen. Det är efter öppnandet av taket ingen skada annat än att återställa efter öppnandet.

Jag antar att du implicerar att försäkringen inte täcker "följdskadan" uppbrytning, då är det ju helt värdelöst att ha en vattenförsäkring för ett tekniskt utgånget badrum. Låt säga att vi inte upptäckt läckaget och det blivit en följdskada så att innertaket fått fuktskador, då skulle jag anta att åtminstone följdskadorna täcks.
Det var ju ni som valde att kontakta försäkringsbolaget för en skada från ett badrum som uppnått sin tekniska livslängd.. Eller?

Följdskador KAN täckas, men även där har du åldersavdrag.
 
Violina Violina skrev:
Det var ju ni som valde att kontakta försäkringsbolaget för en skada från ett badrum som uppnått sin tekniska livslängd.. Eller?

Följdskador KAN täckas, men även där har du åldersavdrag.
Menar du att man inte ska kontakta försäkringsbolaget ifall man får en vattenskada man kan misstänkas komma från ett tekniskt uttjänt badrum med okända följdskador?
Min fråga ser jag inte som besvarad men tack för din input.
 
Violina Violina skrev:
Det var ju ni som valde att kontakta försäkringsbolaget för en skada från ett badrum som uppnått sin tekniska livslängd.. Eller?

Följdskador KAN täckas, men även där har du åldersavdrag.
Och det är inte följdskador jag frågar om utan återställningskostnaden.
 
T toma25 skrev:
Och det är inte följdskador jag frågar om utan återställningskostnaden.
Om taket blivit blött hade det kanske behövt bytas ändå?

Jag tycker inte att det är konstigt alls, hur gammalt var innertaket? Åldersavdraget kanske gör att ersättningen för det blir noll ändå.
 
Violina Violina skrev:
Om taket blivit blött hade det kanske behövt bytas ändå?

Jag tycker inte att det är konstigt alls, hur gammalt var innertaket? Åldersavdraget kanske gör att ersättningen för det blir noll ändå.
Vad är åldersavdraget på ett gipstak, hur ofta byter man dem? jag upplever att du glider från min fråga som gällde om man kan ställa krav på att försäkringsbolaget ska återställa "skador" som uppstår under inspektionen, men det kanske är jag som inte förstår vilken fråga jag ställer.
 
T toma25 skrev:
Vad är åldersavdraget på ett gipstak, hur ofta byter man dem? jag upplever att du glider från min fråga som gällde om man kan ställa krav på att försäkringsbolaget ska återställa "skador" som uppstår under inspektionen, men det kanske är jag som inte förstår vilken fråga jag ställer.
Jo, det bör de väl rimligtvis göra, om det inte är något som ändå behövt åtgärdas pga den ursprungliga skadan..

Och gips tål ju inte vatten.. så ett gipstak som det runnit vatten "genom" bör rimligtvis ha blivit så blött så det ändå behöver åtgärdas..

Sen låter det ganska orimligt att ett helt tak på 30-40 kvm (särskilt om det är gips) skulle behöva åtgärdas för att de tagit upp ett inspektionshål under ett badrum..

Edit: hur gammalt är badrummet?
 
S
Det är ju inte många kronor att smälla i lite gips där det är uppöppnat. Spackla igen, slipa lite. Och därefter måla om hela taket...?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
@toma25 du får posta ett par bilder så vi kan få en uppfattning om de faktiskt orsakat en skada..

Sen är ju frågan om det är värt det för er del, för självriskens skull..
 
S SvanteC skrev:
Det är ju inte många kronor att smälla i lite gips där det är uppöppnat. Spackla igen, slipa lite. Och därefter måla om hela taket...?
Tyvärr är gipset av skivtyp med synliga skarvar. Det går inte att få tag på nya skivor så som jag ser det behöver hela taket bytas, mikrolitas eller spacklas, Det är ett ganska stort jobb, men visst inget jättestort.
 
Violina Violina skrev:
Jo, det bör de väl rimligtvis göra, om det inte är något som ändå behövt åtgärdas pga den ursprungliga skadan..

Och gips tål ju inte vatten.. så ett gipstak som det runnit vatten "genom" bör rimligtvis ha blivit så blött så det ändå behöver åtgärdas..

Sen låter det ganska orimligt att ett helt tak på 30-40 kvm (särskilt om det är gips) skulle behöva åtgärdas för att de tagit upp ett inspektionshål under ett badrum..

Edit: hur gammalt är badrummet?
Se mitt svar till Svante, gällande blött gips så fanns en difussionsspärr som vattnet runnit över, så gipset var torrt.
 
Hej,

Vi fick ut ersättning på följdskador (badrum,hall) men ej på själva utrymmet där skadan började som hade uppnått teknisklivslängd(tvättstuga). Sen var det lite åldersavdrag mm på de ytorna.
Jag skulle rekommendera att prata med handläggaren igen. I vårt fall hade vi Länsförsäkringar
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
Återställningen borde ersättas. Men jag tvivlar på att man behöver byta hela taket. Att modellera fram en annan kantprofil fixar en snickare. Tar kanske två timmar istället för en timme, för en snickare, och lite spackel.
Troligen i paritet med självrisken. Målningen utsätts för åldersavdrag.
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.