Nybygge :
Standard 145 mm men det känns lite klent, ska man slå till på lite tjockare när man beställer huset ?!

Vi ska bygga i mellansverige /falun
 
145 mm är verkligen inte mycket. Jag hade tagit minst det dubbla.
 
145 mm låter lite magert om det är i ytterväggar.

Dubbla det låter lite overkill, jag skulle lägga mig någonstans 200-250 mm.
 
WeeBe skrev:
145 mm låter lite magert om det är i ytterväggar.

Dubbla det låter lite overkill, jag skulle lägga mig någonstans 200-250 mm.
Såg nu att dom skrivit

"Mineralullsisolering 145+ 45 mm tvåskiktsisolering" Vad nu menas med detta?!
 
Det betyder att ni har 190 mm isolering, det tunnare lagret sitter troligen innerst. Man har använt det tunnare lagret att dra elledningar i och normalt så gör man så att 45-mm reglarna ligger ner för att minimera köldbryggor.

/fredrik
 
fredwel skrev:
Det betyder att ni har 190 mm isolering, det tunnare lagret sitter troligen innerst. Man har använt det tunnare lagret att dra elledningar i och normalt så gör man så att 45-mm reglarna ligger ner för att minimera köldbryggor.

/fredrik
Okej!

Men då är det ju lite isolering iallafall! Undras om man skall ha mer ?!
 
Finns säkert de som anser att du ska ha mer.
Min åsikt är att detta räcker i ytterväggar. Det är ändå fönster och dörrar som är de svaga punkterna i väggen, mao så om du har mindre/färre fönster så ger det mer än tjockare isolering i väggarna.

Däremot ska du minst 400 mm på vinden och 300 mm under plattan om du ska ha golvvärme.
 
Snailman skrev:
Du kan läsa om olika husleverantörers isoleringstjocklekar här:

[länk]
Den är ju fyra år gammal! Knappast aktuell. LB-hus ökade isoleringstjockleken i sina budgethus i ugglanserien senast för ett år sedan, och frågan är om inte fler gjort det i och med tuffare krav från myndigheter vad avser energiförbrukning.

/Fredrik
 
danny_falun skrev:
Nybygge :
Standard 145 mm men det känns lite klent, ska man slå till på lite tjockare när man beställer huset ?!

Vi ska bygga i mellansverige /falun
Nya regeln säger att bostadshus får högst energi användning uppnå till 110kWh/m² golv i södra Sverige och 130kWh i norr.
Lägre om man har direktverkande el.
Någon sakkunnig kan räkna fram ett värde för hela byggnaden.
 
Snailman
fredwel skrev:
Den är ju fyra år gammal! Knappast aktuell. LB-hus ökade isoleringstjockleken i sina budgethus i ugglanserien senast för ett år sedan, och frågan är om inte fler gjort det i och med tuffare krav från myndigheter vad avser energiförbrukning.

/Fredrik

Den är aktuell för många av husleverantörerna fortfarande... smålandsvillan har ökat vet jag.

Och jag tycker det är väldigr uselt av hustillverkare att inte ha dessa uppgifter på sin hemsida, heder åt dem som har det, som tex fiskarheden, de som inte har några uppgifter lättillgängliga tycker jag förtjänar att ratas pga eventuellt gamla uppgifter.

Det är ju knappast någon som gjort tunnare väggar sedan undersökningen gjordes. Isoleringstjocklek är ju knappast något som ändras så värst ofta, det är ju en massa andra delar som måste anpassas om väggtjockleken ändras, typ fönsterbleck, fönsterbänkar och så..
 
Tills nu har väl min 190mm varit mer eller mindre standard för att klara kraven. Nu verkar dock många tillverkare fundera på att gå upp lite. På vårt BraHus vi precis byggt är det 230mm som standard har jag för mig.

Skulle annars valt till det om det ej varit standard och tillvalet funnits.

I ditt fall skulle jag helst se tjockare isolering eftersom du bor i Falun. Jobbigt och dyrt att tilläggsisolera efteråt på väggar och platta.... Insparad energi är den bästa! Elpriserna i Europa är betydligt högre än i Sverige så även om elen just nu är billig så lär den antagligen bli betydligt dyrare i framtiden.
 
Isolera under plattan?

"Däremot ska du minst 400 mm på vinden och 300 mm under plattan om du ska ha golvvärme."

Menar du att du lägger iso under betongplattan???

(Nybörjare som synes... :cool: )
 
ijohanss skrev:
Isolera under plattan?

"Däremot ska du minst 400 mm på vinden och 300 mm under plattan om du ska ha golvvärme."

Menar du att du lägger iso under betongplattan???

(Nybörjare som synes... :cool: )
Jovisst! Under betongplattan lägger man 20-30cm frigolit. Så gör man praktisk taget alltid nuförtiden. (Fast man lägger naturligtvis ut frigoliten först och gjuter ovanpå.)
 
Man gör en "balja" av cellplast som man lägger armeringen i och sen gjuter i

Cellplast:

cellplast.jpg

Armerat och färdigt för gjutning:

armering.jpg


/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.