Hej, behöver lite råd från någon som har kanske gått igenom ett liknade situation......idag ser min gräsmatta ute som som på bilden efter dränering som utfördas i Augusti/September. Jorden är gammalt sjöbotten (utanför Stockholm) så det är riktigt tungt lera överalt. Det är ganska ojämnt på vissa delar.

Det har börjat växer från lite gräs och ogräs nu när det är lite varmare - för en månad sen (i Mars / april) var det ett leråker. Då vår jag helt inne på att fräsa upp del hella, förbättra jorden med barkmull eller liknade och sen på med nytt jord och gräsfrön eller rullgräss.

MEN...som sagt, det börjar ser lite grönare ute nu och min fråga är om det är bättra att bara fixa till det lite, utan att fräsa upp. Tänken är att (i) luckra upp det lite med ett starkt vertikalskärare (ii) dressa ordentlig med mullrik dressjörd och lite dresssand (storkornig); (ii) så med gräsfrön när det behövs.

Vad tror ni - är det bättre att gör så och hoppas att det bli bättre med tid, eller är det bara att "börja om" och köra med jordfräs?

tack!

Ojämn och fläckvis gräsbevuxen gräsmatta med tung lera, efter dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med sparsamt gräs och ojämna partier av lera framför ett gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stort område pratar vi?
Vad vill ni lägga sommarens tid på?

Är det litet område så löses det med gräsfrön, dressjord och fiberduk.

Är det stort område hade jag lugnat mig. Visst det är tråkigt men blir det torrt och varmt så får ni kämpa hela sommaren med att få gräs. Går att lösa med fiberduk, kontinuerligt varttnande och men enklast att lyckas i höst.
 
Tack. Det handla om circa 350kvm. Om jag förstår det rätt så är det bättre att låt bli och inte fräsa upp?
 
Här har det varit rätt kallt vilket gjort att gräsfröna inte riktigt kommit igång. Kanske samma hos er? När sådde ni?

Lerjord, hmm, har inte erfarenhet av det. Antingen håller det fukten bra och underlättar sådd eller så torkar det ur fort och blir stenhårt. Jag tror på det senare och därför tipsar om att ta det i höst/sensommar.
 
Hej. Nej, du har misstolkat mig lite...vi har inte sått någonting. Det har börjat återkommer lite gräs av sej själv efter gräsmattan vår helt förstörd efter dräneringen. Min frågan handlar om man ska jobba med det, dessa och så lite mer, mm , eller fräsa upp det hela och börjar om
 
Aha, ja stödsådd lär nog behövas. Inget konstigt på så vis. Jord kan kväva befintligt gräs och maskiner förstör en del.

Gräsfröna behöver myllas ner lite lätt och hållas fuktigt i början, vattna lagom och ofta för att sen övergå till vattna mer men sällan (rötterna söker sig ner ditt vattnet/fukten är)

Men svar på din fråga, luckra upp, jämna till, lägg på gräsfrön och mylla ner lite lätt.

Har tunga maskiner kört så är lerjorden hårt packad. Har du ändå tänkt fräsa så är det ju bra. Annars kommer den fortsatt vara hårt packad. Räcker att fräsa där maskinen kört.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.