Håller på och byter tak och upptäckte vad jag tror är hussvamp. Har sökt lite och tycker det ser ut som äkta hussvamp men frågan är om det är det. Försäkringsbolaget vill att jag testar om det är äkta hussvamp eller inte. Är det det så går det på försäkringen. Är det inte det får jag betala kostnaden för provtagning, 5995:-.

Vad tror ni?
 
  • Misstänkt hussvamp på träbjälke under takbyte, brun toffsliknande svampväxt vid svart mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelväxt som liknar hussvamp på träbjälke under takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange-brun svamp på träbjälke som kan vara tecken på hussvamp vid takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Misstänkt hussvamp på träyta i en byggnad, bruna fläckar och mönster ser potentiellt ut som äkta hussvamp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Håller på och byter tak och upptäckte vad jag tror är hussvamp. Har sökt lite och tycker det ser ut som äkta hussvamp men frågan är om det är det. Försäkringsbolaget vill att jag testar om det är äkta hussvamp eller inte. Är det det så går det på försäkringen. Är det inte det får jag betala kostnaden för provtagning, 5995:-.

Vad tror ni?
Tror inte att det är hussvamp har varit med om en hussvampsskada i ett hus jag känner till och det såg inte sådär ut. Men jag tycker inte du ska chansa skicka en bit på test.
 
Den stora frågan är väl om det är värt att chansa?
Jag hade inte gjort det. 6000 är inte mycket pengar för att sedan kunna sova lugnt om natten.
 
I det husvampsfall jag har sett i ett hus så var det en liknande svamp i yttertaket i en kall vind dock var den torr. Anticimex som prov tog ett prov på kallvinden och ett prov i den stensatta källaren i det huset, enligt den av länsförsäkringar anlitade besiktningsmannen från Anticimex var det onödigt, enligt honom var det extremt ovanligt med hussvampskador i yttertak .Det provet var negativt men provet i den stensatta matkällaren var positivt. Den sprids snabbt jag upptäckte den på vårvintern på dörren till en matkällare tänkte först att det var vitmögel för det var ganska duktigt i källarutrymmen kontaktade försäkringsbolaget av som skickade ut Anticimex och en byggfirma som började riva upp golvbjälklaget på nedre plan i det huset. I krypgrunden syntes ingenting av svampen, dock hade svampen spridit sig i från det stensatta valvet i matkällare, till golvbjälklag i hall, badrum, kök mer än hal va första våningsbjälklaget i det huset revs ut. Under golvbeklädnaden var det utbredd hus svamp överallt . Ingenting syntes innan rivning. Huset ett gammalt timmerhus hade stått obebott men med 15 graders värme i ca 3år.
Allt revs ut och byggdes upp på nytt man kapade även upp ytterväggar och innerväggar en bit upp för att säkerställa att ingenting hade spridit sig högre upp i väggarna. Konstigaste i den saneringen var att man struntade att riva upp golvbjälklaget i dom två återstående rummen sovrum och vardagsrum. Fast det fanns en svamp skada i väggen i köket i mot sovrummet i det huset. Hussvamp kan vara lurigt,kan finnas mycket mer än vad som syns och den sprids snabbt i bland.
 
Fast är det sådär synligt så är det väl bara skrapa bort och sanera och hålla koll? Nog för att hussvamp kan växa okontrollerat ibland men det ska ju ändå till lite värre än det där om det ska sätta igång. Skulle inte lägga en krona på nåt onödigt i det där läget....
 
S Stefan1972 skrev:
Fast är det sådär synligt så är det väl bara skrapa bort och sanera och hålla koll? Nog för att hussvamp kan växa okontrollerat ibland men det ska ju ändå till lite värre än det där om det ska sätta igång. Skulle inte lägga en krona på nåt onödigt i det där läget....
Har tänkt åt det hållet och det blir det säkert när jag ändå byter tak och byter ut dåliga brädor. Mer orolig för att det ska finnas på fler ställen än jag ser och kommer åt.
 
Rent generellt startar ju angrepp av svamp där det är fuktigt och gojsigt och när det tagit fart kan uppenbarligen hussvampen leva på ingenting. Därav problematiken. Har det nu vuxit fram nåt på undersidan av ett tak av olika anledningar så är det nog garanterat lokalt just där och gör man rent och sanerar lite så är man nog på ruta ett igen. Tror inte man behöver vara rädd att det spridit sig.
 
ta en övergripande koll på hela undertaket, Finns det inget mer angrepp så ta bort det med lite marginal runt omkring. Se till att taket inte läcker. Så borde du kunna känna dig lugn. Själv så kollar jag mitt gamla hus vind och krypgrund 2 gånger per år. Efter jag var med om hussvampsskada i ett annat hus än det jag bor i . Det första jag gjorde efter det här var att fixat på huset jag bor i så att krypgrunden blev helt inspektionsbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.