W w12Leo skrev:
i vissa fall otät fog.
Att fogarna ser ut som något en underbegåvad och möjligen onykter femåring presterat på dagis är redan sagt och som även sagts skulle jag vara betydligt mer orolig för hur "allt annat" är utfört än de enbart estetiska fel bilderna visar.

Sen kan det vara bra att känna till att kakelfog alltid är otät och att sprickor/porer/håligheter i sig inte påverkar våtrummets "täthet/funktion" utan "bara" ser illa ut. Det som är tätt i ett badrum är tätskiktet och hur det är utfört är omöjligt att bedöma när det väl är kaklat. Kakel/klinker/fog är däremot inte vattentäta utan släpper igenom en del fukt men den ska som sagt stoppas av tätskiktet.

Välkommen hit!
 
P prosnickers skrev:
Kan dom lämna ytskiktet med denna usla kvalité vill jag fan inte veta hur det ser ut bakom!
Har du bilder på tätskikt, fallspackling, rör/el-installation osv?
Det är detta som vi heller inte kan begripa! Vi har inte haft några skäl att anmärka på något av de andra momenten i renoveringen; vi har kontrollerat golvbrunn, fall, krökar, tätskikt (gjordes av tredje part, som anlitades separat av vår firma), bärande avväxlingsbalk (där vi anlitade KA för kontroll) etc.
När det väl skulle fogas verkar de fullkomligt sakna kompetens, vilket förvånade oss oerhört med tanke på nivån på de övriga momenten. Svårbegripligt detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att fogarna ser ut som något en underbegåvad och möjligen onykter femåring presterat på dagis är redan sagt och som även sagts skulle jag vara betydligt mer orolig för hur "allt annat" är utfört än de enbart estetiska fel bilderna visar.

Sen kan det vara bra att känna till att kakelfog alltid är otät och att sprickor/porer/håligheter i sig inte påverkar våtrummets "täthet/funktion" utan "bara" ser illa ut. Det som är tätt i ett badrum är tätskiktet och hur det är utfört är omöjligt att bedöma när det väl är kaklat. Kakel/klinker/fog är däremot inte vattentäta utan släpper igenom en del fukt men den ska som sagt stoppas av tätskiktet.

Välkommen hit!
Tack! Vi har lurkat runt här inne ett tag, tänkte så småningom starta en tråd för hela vår lägenhetsrenovering. Badrummet kom först, och det ska sluta med köket (alla rum ska renoveras).

Ja, det har vi lärt oss sedan vi skapade tråden innan idag; kaklet, med fogar, är inte tätt (för vatten). Det är tätskiktet innanför som håller vattnet i schack (därav det ska vara klinkerfog och inte mjukfog ner mot golvet).
Som jag skrivit i ett annat svar anlitades en separat firma som endast gjorde tätskiktet. "Känslan" vi fick med tätskiktshantverkaren var väldigt bra och det såg bra ut efter han var klar (vi jämförde med bilder på hur det INTE ska se ut, och vi synade alla skarvar och manschetter till elanslutningarna etc.). Helt säker antar jag man inte kan vara om man inte anlitar en besiktningsman, vilket vi inte gjort. Vi får lita på att intygen, som kommer efter slutfört arbete, är riktiga och att det utförts fackmannamässigt.

Men såklart infinner sig känslan även hos oss...vad är också fel, förutom fogningen? Man har börjat tveka på allt nu. Kanske obeFOGat, kanske inte.
 
W w12Leo skrev:
När det väl skulle fogas verkar de fullkomligt sakna kompetens, vilket förvånade oss oerhört med tanke på nivån på de övriga momenten.
Samma personer? Alla kan naturligtvis ha en dålig dag, kanske extremt stressade på grund av någon helt annan "händelse". Eller så saknar de just kompetens att få silikonfogar snygga, vilket av vissa ses som en liten konstform i sig.

Läser jag mellan raderna verkar du mycket nöjd med vad de gjort i övrigt och då tycker jag inte att du ska tveka utan låta de få chansen (som de har rätt till) att åtgärda sitt slarv.
 
janwide
Snyggt kakel! Det kräver en duktig och mycket noggrann kakelsättare misstänker jag. Lägg gärna upp nya bilder när de har fogat om. Speciellt i hörnen. Hoppas verkligen att de kan få till det snyggt!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Samma personer? Alla kan naturligtvis ha en dålig dag, kanske extremt stressade på grund av någon helt annan "händelse". Eller så saknar de just kompetens att få silikonfogar snygga, vilket av vissa ses som en liten konstform i sig.

Läser jag mellan raderna verkar du mycket nöjd med vad de gjort i övrigt och då tycker jag inte att du ska tveka utan låta de få chansen (som de har rätt till) att åtgärda sitt slarv.
Ja, samma personer. Tror det ligger till så här: duktiga byggare, mindre duktiga plattsättare.

De ska få en chans att åtgärda. Vi hoppas innerligt vi kan acceptera resultatet, att vi kan känna oss nöjda.
 
W w12Leo skrev:
Tror det ligger till så här: duktiga byggare, mindre duktiga plattsättare.
Fast bortsett från vissa fogar tycker jag plattsättningen ser riktigt bra ut. Kan naturligtvis uppfattas annorlunda om man ser helheten och inte bara vissa "detaljbilder".
 
Säg åt dem att dem att ni har varit mycket nöjda med det dom gjort hitintills och att det vore synd om de lämnade ett möjligt referensarbete på detta sätt, och om de känner sig osäkra på att kunna avsluta det snyggt kanske de ska ta dit någon annan de litar bättre på. (Givetvis på deras egen bekostnad).
 
janwide janwide skrev:
Snyggt kakel! Det kräver en duktig och mycket noggrann kakelsättare misstänker jag. Lägg gärna upp nya bilder när de har fogat om. Speciellt i hörnen. Hoppas verkligen att de kan få till det snyggt!
Absolut, bilder kommer, var så säkra :)
 
T TypRätt skrev:
Säg åt dem att dem att ni har varit mycket nöjda med det dom gjort hitintills och att det vore synd om de lämnade ett möjligt referensarbete på detta sätt, och om de känner sig osäkra på att kunna avsluta det snyggt kanske de ska ta dit någon annan de litar bättre på. (Givetvis på deras egen bekostnad).
Tack för tipset. Vi skrev just detta i vårt sms till hantverkaren förut i förmiddags; känner ni inte att ni kan klarar göra en bra finish vill vi få prisavdrag för att anlita en annan firma. Svaret blev att de själva ska åtgärda.
 
Vad anser ni om kapningarna runt golvbrunnen?
 
  • Närbild på kakelgolv med ojämna kapningar runt ett rostfritt golvbrunn i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn omgiven av ojämnt skurna keramikplattor med geometriskt mönster i nyanser av grönt och vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
W w12Leo skrev:
Vad anser ni om kapningarna runt golvbrunnen?
Har dom kapat för långt? Det ser ut som det på den undre bilden
 
S Screew skrev:
Har dom kapat för långt? Det ser ut som det på den undre bilden
Det är blyertssträck.
 
W w12Leo skrev:
Det är blyertssträck.
Tvättar du bort dessa så tycker jag det övriga ser riktigt bra ut! Undrade också vad strecken var...
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
W w12Leo skrev:
Vad anser ni om kapningarna runt golvbrunnen?
Ser ut att vara proffsigt kapat. Synd att man inte fullföljt med att "döva" de kapade kanterna. Någon minut med diamantslipkloss hade gjort underverk för intrycket.
400167.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.