Så här såg det ut där den växte innan den ”togs bort” och den växer på i princip samma ställe igen.
 
  • Röd stuga med vita knutar och en återväxande planta framför husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J sandyoh skrev:
Försök att gå bort den måste ha skett under det senaste halvåret. Och den växer upp där den stått tidigare, den har inte kommit ”utifrån”. Jag har som sagt inget skriftligt på att de har tagit bort den, bara att den förekommer men inte är ett problem, frågeformuläret fylldes i innan växten togs bort vid samma tillfälle som de försökte sälja huset första gången, all kommunikation om att den har tagits bort efter det har skett muntligt.
De har antagligen trott att de fått bort den. Så de har presenterat vad de tror är korrekt information.

Jag rycker ca en gång i månaden. Något oftare är nog inte fel, speciellt inte när den börjar bli liten. Det kommer att ta tid med är lätt och ofarligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De har antagligen trott att de fått bort den. Så de har presenterat vad de tror är korrekt information.

Jag rycker ca en gång i månaden. Något oftare är nog inte fel, speciellt inte när den börjar bli liten. Det kommer att ta tid med är lätt och ofarligt.
Nåja, med tanke på annan felaktig information de lämnat om huset så vetefasen om de tror det. De har ju i sådana fall inte gjort något ”rätt” enligt vad jag läst hur man kan få bort den. Det enda jag kan hoppas på är väl att de mot förmodan har lite dåligt samvete, men det är nog också för mycket begärt :)
 
Det går i all fall inte att visa att de inte trodde att den var borta.
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du läser tråden så ser du att det finns info som visar att det visst är hanterbart.
Fast gör det verkligen det?

Dom allra flesta beskriver ju bara hur dom tror att dom ska bli av med sin.

Vi har en som rycker skott en gång i månaden. Det känns ju inte som något man behöver om man faktiskt lyckats.

Och en som utrotat bestånd "flera gånger".
Känns lite som "det är lätt att sluta röka, jag har gjort det själv flera gånger"
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Fast gör det verkligen det?

Dom allra flesta beskriver ju bara hur dom tror att dom ska bli av med sin.

Vi har en som rycker skott en gång i månaden. Det känns ju inte som något man behöver om man faktiskt lyckats.

Och en som utrotat bestånd "flera gånger".
Känns lite som "det är lätt att sluta röka, jag har gjort det själv flera gånger"
Nej flera berättar hur de gjort för att bli av med dem. En säger till och med att ogräsbekämpning är hans yrke. Så visst verkar det fullt hanterbart.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det tar tid att bli av med den genom att rycka. Det betyder inte att det inte funkar.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Så här såg det ut där den växte innan den ”togs bort” och den växer på i princip samma ställe igen.
J sandyoh skrev:
Så här såg det ut där den växte innan den ”togs bort” och den växer på i princip samma ställe igen.
Av bilden att dömma så är det ett litet bestånd du har. Om säljaren på något sätt vill hjälpa dig att få bort det så är det som jag ser det ren välvilja från hans sida. Återstår alltså att du själv tar bort det. När bilden togs så kom sannolikt de två högra clustren från vedartade rotklumpar och de vänstra från jordstammar (rhizomer). Jag tror att den mesta enegin finns i rotklumpar och om man kapar dess ovandelar så svarar växten med att skicka ut långa jordstammar. Det gäller således att gräva upp så många (kanske alla) rotklumpar som möjligt. Jordstammarna bekämpar man sedan under en längre tid. Om du inte kan komma in i torparegrunden så bör du försöka göra det, lämpligen med krypgångar så att du kan rycka skott eller lägga ut mattor. Begränsa markens tillgång till ljus i krypgrunden till något enskillt ställe där plantorna kan söka sig, och du lätt kan klippa av dem. Till sist så har du tömt rotsystements enegireserver. Hur lång tid det tar är inte lätt att veta. Beakta, som någon skrev i tråden, att entrepenörer och dyliga är de som har sämst förutsättningar att utrota parkslide eftersom de inte har den tiden som behövs. Utanför torparegrunden, när rotklumparna är borta, gäller det att hindra ljuset att nå växtens ovandelar. Alternativt rycka skott eller anlägga gräsmatta. Har man kvar någon rotklump i marken så behöver gräsmattan vara bredare än om man bara har jordstammar. Mina skott nåt aldrig längre än en meter ut i gräsmattan. Men jag kapar ju inte rotklumparnas cluster av skott och de har då inget behov av att kompensera för förlorad bladmassa. Rotklumpar av parkslide som sticker upp ovanför markytan omgivna av löv och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotklumparna ligger alldeles under markytan, de kan till och med synas ovan mark som på bilden jag bifogar. Lycka till.
PS. Jag har som lunch i dag ätit kräm gjord på färska halmeterhöga parkslideskott. Det påminnet om rabarberkräm men med mindre oxalsyra. DS
J sandyoh skrev:
För er som klagar på att jag inte svarar så har jag redan skrivit en gång att jag känner att jag fått de svar jag behöver. I papper jag har står det endast att Parkslide förekommit. Allt om att de har tagit bort den och att den är borta har skett muntligt vid flera tillfällen. Försöken att få bort den måste ha skett under det senaste halvåret. Det har aldrig varit en fråga om att jag bara vill roffa åt mig pengar, det handlar mer om att jag fått felaktig information från både mäklare och säljare och då funderade jag på om det fanns en möjlighet att gå den vägen, mer för att de ska göra rätt för sig än att jag ska få någon ekonomisk kompensation, för att jag inte känner att det är ok att lämna felaktig information.

Jag är nu mer inriktad på att försöka få bort växten. Den växer som sagt precis intill huset som har en torpargrund, och dessutom väldigt nära vår vattenbrunn vilket gör att jag inte vill använda gift (vissa säger att det bryts ner i jorden och andra att det kan förorena vattnet, vill inte chansa). Nu koncentrerar jag mig på att hitta bästa sätt att få bort den från huset. Om någon har ett konstruktivt tips att komma med gällande detta tar jag tacksamt emot det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Försök att gå bort den måste ha skett under det senaste halvåret. Och den växer upp där den stått tidigare, den har inte kommit ”utifrån”. Jag har som sagt inget skriftligt på att de har tagit bort den, bara att den förekommer men inte är ett problem, frågeformuläret fylldes i innan växten togs bort vid samma tillfälle som de försökte sälja huset första gången, all kommunikation om att den har tagits bort efter det har skett muntligt.
De har alltså främst informerat om att den förekommit, vilket gör att de uppfyllt informationsplikten.
Det gör ju att det uppstår en undersökningsplikt för er. De har gjort muntliga uttalanden att den är borta, vilket jag antar att den var vid tillträdet? Dvs det fanns inga synliga tecken av den.
Frågan är om man kan tolka det som en utfästelse att den är utrotad för gott? Min åsikt är att det kan vara svårt att få genom det.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
De har alltså främst informerat om att den förekommit, vilket gör att de uppfyllt informationsplikten.
Det gör ju att det uppstår en undersökningsplikt för er. De har gjort muntliga uttalanden att den är borta, vilket jag antar att den var vid tillträdet? Dvs det fanns inga synliga tecken av den.
Frågan är om man kan tolka det som en utfästelse att den är utrotad för gott? Min åsikt är att det kan vara svårt att få genom det.
Nja, alltså det är absolut inte så det har lagts fram i samtal med de. De har varit väldigt tydliga med att den är borta eftersom tidigare köpare dragit sig ur pga den. Köpte stugan i februari så då fanns det såklart inga tecken på Parkslide, så fick helt enkelt ta de på orden. Frågeformuläret fylldes in innan de tog bort den, vid första försäljningstillfället, därav den formuleringen. Men jag förstår ju att det helt klart talar till deras fördel. Jag tänker att jag inte ska driva något mot de, utan ta upp den långa fighten mot ps istället.
 
F frasen_36 skrev:
Har jag överhuvudtaget nämnt att någon ljuger? Sluta med det struntpratet och att leka domare!
Jag har bara skrivit vad som lyckats för mig och hur jag gjort - är det naivt??
Nej det har du inte ”bara” gjort. Så här kan man tex läsa innan jag postade första gången:
F frasen_36 skrev:
Det verkar som att en del försöker skrämmas eller överdriva i detta forum.
Parkslide är förvisso en levnadsglad växt men den är inget monster som vissa försöker påskina.
jag försökte variera det uttalandet lite. Uppenbarligen har en del att göra med ett monster som de kämpar med dagligen. Jag tror inte de ljuger, tror du? Ledsen att du känner dig träffad.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Var hittar du exempel på det? Jag skulle väldigt gärna vilja se ett sådant monsterexemplar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej, tyvärr står det bara i papper jag har att den förekommit men att det inte varit något problem... samtal om att den ska ha varit borta har skett flera gånger muntligt, men det har jag inget bevis på (det misstaget lär jag ju inte göra igen). Det känns som jag har väldigt lite att stå på rent juridiskt.
Tänker rent spontant att vad som är ett "problem" och inte är en ganska luddigt fråga. Ska man försöka hitta någon vinkel så kan man ju lägga betoningen på att utfästelsen att det ska "HA" förekommit parkslide också skulle kunna tolkas som att den inte förekommer *längre*. Jag tror att du oavsett skulle kunna rikta en reklamation till mäklaren/säljaren och säga som du har uppfattat saken dvs att du har köpt huset i tron att parksliden var utrotad och att detta också har sagts till dig och att det nu visar sig vara fel - du behöver inte vara tydlig i vilken typ av dokumentation/bevis som du har för att det ska ha sagts dig för att göra en reklamation. Reklamera och se hur mäklaren/säljaren reagerar tänker jag. Att reklamera när man upptäcker felet är också det enda sättet att kunna åberopa felet senare om man ändrar sig.
 
J sandyoh skrev:
Nja, alltså det är absolut inte så det har lagts fram i samtal med de. De har varit väldigt tydliga med att den är borta eftersom tidigare köpare dragit sig ur pga den. Köpte stugan i februari så då fanns det såklart inga tecken på Parkslide, så fick helt enkelt ta de på orden. Frågeformuläret fylldes in innan de tog bort den, vid första försäljningstillfället, därav den formuleringen. Men jag förstår ju att det helt klart talar till deras fördel. Jag tänker att jag inte ska driva något mot de, utan ta upp den långa fighten mot ps istället.
Om du dessutom köpte den i februari när det inte gick att upptäcka om det fanns parkslide eller inte så skulle jag säga att du helt klart har på fötterna för dolt fel eftersom du inte hade möjlighet att upptäcka felet vid visning pga säsong. Sedan kan man väl iofs fråga sig om parkslide är ett fel, men jag tycker du ska reklamera.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har det en signifikant påverkan på fastighetsvärdet? Den har vad jag vet inte orsakat skada. Det medför visserligen att man behöver rensa under lång tid. Men det är inget tungt jobb.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.