Hej!

Jag står idag som ensam ägare på den fastighet som vi båda bor i. Då vi har tänkt göra en större renovering hade det varit trevligt att kunna plocka ut fullt rot-avdrag. Min avsikt är då att ge bort halva fastigheten till min fru. Processen verkar enkel med gåvobrev och ansökan om lagfart, men hur gör man med lån och sånt, samt stämpelskatt?

Huset är värderat till 3,8 mille, vi har lån på 1,9 mille. Taxeringsvärde är 1,6 mille.

Min bankperson har tyvärr varit svår att få tag på, så jag tänkte kolla här först så jag inte behöver bekymra banken i onödan. Jag gissar dock att min fru måste bli medlåntagare, då jag i så fall står på lånet för en halv fastighet?

Tack på förhand
S
 
Huset står väl som säkerhet för lånet?
Så det kan du inte ge bort hur som helst.
Du kan ju inte heller ha ett lån på 1,9 och äga en del av en fastighet värt 1,9.

Ta det här med banken.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Huset står väl som säkerhet för lånet?
Så det kan du inte ge bort hur som helst.
Du kan ju inte heller ha ett lån på 1,9 och äga en del av en fastighet värt 1,9.

Ta det här med banken.
Fel! Fastigheten är belånad oavsett vem som äger kan banken kräva återbetalning och tvångsförsäljning!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Huset står väl som säkerhet för lånet?
Så det kan du inte ge bort hur som helst.
Du kan ju inte heller ha ett lån på 1,9 och äga en del av en fastighet värt 1,9.

Ta det här med banken.
Ja det var precis det jag misstänkte, får försöka ta kontakt med banken en gång till. De verkar dock lite svävande på frågan och har hänvisat till en juristbyrå som inte återkopplar på mina frågor.

/S
 
Banken behöver ju göra en kreditbedömning av den nya ägarkonstellationen. Då du ensam har lån idag bör det ju vara en formalitet så länge din kreditvärdighet inte försämrats drastiskt eller det finns något graverande på hustrun.
Sen kommer de ju kräva ett korrekt upprättat gåvobrev, men det har du ju koll på, det bör vara en formalitet för en jurist att upprätta.
 
Bankens säkerhet är pantbreven i fastigheten, så hur ägandet ser ut är inte så viktigt när de väl fått pantbreven. De ser säkert gärna att frun blir medlåntagare då de får en person till de kan kräva på räntan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En annan sak som har gjort mig fundersam är detta med andelar. Läser man på lawline och liknande verkar det underförstått att man ger bort 50% av fastigheten. Dock kan ju detta bli problematiskt om personen ska ta över 50% av lånen, då det beroende på taxeringsvärdet är risk för stämpelskatt. I vårat fall hade det räckt med att ge bort 1/3 av fastigheten till min fru, så kan vi söka fullt rot-avdrag. Jag har inte hittat något som säger att man måste minst äga hälften för att vara berättigad till ROT. Frågan är ju vad banken anser om ett sådant upplägg som endast finns för att 1) få tillgång till ROT, och 2) skräddarsytt för att undvika stämpelskatt.

/S
 
Gåva har ingen stämpelskatt, endast 825 kr i avgift. Banken kräver inte att nya ägaren står med på lånen, däremot kanske du vill det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gåva har ingen stämpelskatt, endast 825 kr i avgift. Banken kräver inte att nya ägaren står med på lånen, däremot kanske du vill det?
Fast där kommer lånen in. Det är inte en ren gåva om mottagaren även får ta över lån. Men hur det fungerar när man är gift är jag osäker på.

Vi har våra lån som gemensamma, tror inte där är någon specifik uppdelning hos banken.
För Rot tror jag det räcker att frun äger en procent eller mindre.
 
Eftersom ni är gifta kan ni göra "bodelning under pågående äktenskap". Då slipper ni både stämpelskatt och gåvoskatt. Endast en administrationskostnad för att lägga till din fru på lagfarten, 850 kr om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag pratat en gång till med banken.

De bryr sig inte om huruvida min fru tar över lånen eller inte. Däremot kan de komma att kräva det längre fram om vi belånar fastigheten över vissa nivåer, om det visar sig att jag själv har för dålig inkomst.

Jag kommer att skriva ett gåvobrev där jag ger bort 50% av fastigheten till min fru. Det går ju att trixa med andra andelar också för ROT-avdragets skull, men det känns mest "rätt" att hon får hälften. Sen får vi se hur vi gör med lånen längre fram. Någon stämpelskatt är inte aktuell då hon inte betalar något för gåvan.

/S
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Nu har jag pratat en gång till med banken.

De bryr sig inte om huruvida min fru tar över lånen eller inte. Däremot kan de komma att kräva det längre fram om vi belånar fastigheten över vissa nivåer, om det visar sig att jag själv har för dålig inkomst.

Jag kommer att skriva ett gåvobrev där jag ger bort 50% av fastigheten till min fru. Det går ju att trixa med andra andelar också för ROT-avdragets skull, men det känns mest "rätt" att hon får hälften. Sen får vi se hur vi gör med lånen längre fram. Någon stämpelskatt är inte aktuell då hon inte betalar något för gåvan.

/S
@Surly gav dig det svar som är enklast att genomföra. Gåvor mellan makar brukar oftast användas för att göra något till enskild egendom.
 
Nissens
Men om ni är gifta utan äktenskapsförord, så äger hon redan hälften... oavsett vad det står i fastighetsregistret...
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
SarB
S Surly skrev:
Eftersom ni är gifta kan ni göra "bodelning under pågående äktenskap". Då slipper ni både stämpelskatt och gåvoskatt. Endast en administrationskostnad för att lägga till din fru på lagfarten, 850 kr om jag minns rätt.
Viktigt att komma ihåg att först anmäla bodelningen till SKV.
 
Behöver du verkligen ge bort halva fastigheten? Räcker väl med 10% egentligen så kanske du slipper krånglet med lånen. Säger ROT något om hur många % man måste äga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.