Hej!
Funderar på hur jag ska lösa så jag enkelt kan vattna trädgården.
Sladdvinda verkar ju onekligen praktiskt.
Är riktigt sugen på den från kärscher med just nu nedsatt pris:
https://www.bauhaus.se/vaggslangbox-karcher-cr-5-335-35m
1800 kr (från 2200kr tidigare)

Men det som gör att jag tvekar är att jag läser på lite olika ställen att slangvindor måste tas in på vintern och ej tål frost.
Alternativet att blåsa ur den med tryckluft som jag kan läsa att en del verkar rekommendera går också bort, en investering på 1800 kr räcker för mig, jag vill inte behöva köpa en kompressor också bara för denna slangvinda.

Mitt förråd är inte isolerat och inne i huset har jag ingen plats att förvara en stor slangvinda större delen av året.

Vad säger ni andra, kan man ha den ute året runt eller inte?
Förstår att tillverkaren inte kan rekommendera det men vad säger ni som provat ändå?
 
Vi har haft vår ute 3 vintrar utan att det hänt något (Skåne). Brukar lyfta ner och ställa lite skyddat i carport/oisolerat förråd.
 
ullet
Jag skulle rösta på att man ska följa tillverkarnas rekommendation med att förvara frostfritt.

Bitar av slang har jag haft liggande ute under vintern många gånger. Rätt ofta kan det vara något litet hål när jag kopplat igång vattnet på vårkanten,är det i änden av slangen så det bara är att kapa av den en bit, är det mitt på måste man ju skarva. På en slang som ligger "fritt" är det ju lugnt med en skarv, men på en slangvinda funkar det ju inte att sätta en skarv på mitten.

Att blåda ur den helt och hållet med tryckluft brukar sällan bli tillräckligt bra, finns oftast lite vatten kvar som kan orsaka en ispropp.

Som kuriosa, jag har knäckt ett antal sprutmunstycken pga frost, antingen för att jag glömt ta in det på höst/vår då det varit nattfrost, eller för att det hamnat i trädgårdsförrådet under vintern - tycker ju att man borde lära sig nångång.
 
Har 4 sådana vindor som åker in under vintern. Känns som riktigt bra kvalité så kan absolut rekommendera. Men jag köpte mina för under 1000-lappen styck, nu kostar kärcher och gardena lika mycket och gardenas ser sjukt mycket bättre ut...
 
Köpte min Kärcher slangbox för ett par veckor sen på rea för 995:- och även om det jämförelsevis är billigt så tänker jag tömma den, lyfta ner den och förvara den i garaget i vinter, för att inte riskera att den fryser sönder.
Kärcher slangbox monterad på en husvägg bredvid en gräsmatta och en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, du kan inte ha den ute hela året utan att tömma den. Men du behöver inte köpa någon kompressor, du kan vara din egen :).

Dra ut slangen ur boxen och skruva av kopplingarna om det är sådana med automatiskt stopp. Blås sedan med munnen i anslutningsslangen tills det slutar komma vatten ur slangen. Klart!

Om det är lite vatten kvar är inte hela värden. Men du bör nog förvara den inne i förrådet i alla fall, vinterns väder brukar kunna vara lite elakt åt plaster i längden.

Vi köpte gardenas förra året och är väldigt nöjda med den.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Det känns som det är spridda skurar och att riskera 1800 kr känns dumt så då blir det nog ingen slangvinda ändå.
Eventuellt så köper jag en på biltema för 1000 kr:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangar/slangupprullare-30-m-vatten-2000037975

Känns bättre att chansa med den på nått sätt.
Jag kan då rulla ut slangen på hösten och blåsa ur den med munnen som någon skrev så ökar det kanske chansen lite för överlevnad, kanske också ta in den i kallförrådet.

Köper jag en dyr fin kärscher så kommer jag nog vilja ta hand om den enligt tillverkarens anvisningar vilket jag inte har möjlighet till.

Kanske blir detta ett skäl att prioritera upp att isolera och frost-skydda förrådet :)
Så kanske det blir en finare slangvinda i framtiden, när jag har möjlighet att förvara den frostfritt då.
 
Vi förvarar våran gardena i en oisolerad friggebod. Som sagt är vattnet borta är det ingen fara alls.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.