V VLJ skrev:
Vi arbetar vidare på planlösningen...
Nu är vi inne på något i stil med med bilden nedan.
Det blir lite mycket "hall" men gillar tanken på att ha utblick rätt genom entrén genom huset, ut mot naturen.
[bild]
Något sånt här tänker vi oss även fasaden
[bild]
Smaken är ju väldigt delat vad gäller ladhus. Vi har ett på gatan och jag hör ibland kommentarerna. Inte nådiga.
Oavsett ser fassaden väldigt topplasstigt ut. En jättehatt trycker på en underdel med väldigt sneda proportionerna. En skottglugga till vänster och ett jätteskyltfönster till höger. Varför inte fullfönster i tvättstugan?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Smaken är ju väldigt delat vad gäller ladhus. Vi har ett på gatan och jag hör ibland kommentarerna. Inte nådiga.
Oavsett ser fassaden väldigt topplasstigt ut. En jättehatt trycker på en underdel med väldigt sneda proportionerna. En skottglugga till vänster och ett jätteskyltfönster till höger. Varför inte fullfönster i tvättstugan?
Smaken är ju som baken, som tur är kommer vi inte ha så många grannar som kan störa sig på det ;)
Den fasadskissen som ligger tidigare i tråden, stämmer inte alls med den senaste planlösningen, så för den har jag inte så många svar.
 
Risk för mycket skit i hallen som man måste gå igenom, med tanke på att förvaringen är där den är?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Planlösningen är bra, och "ladhus" är tidlöst!
 
L Låset skrev:
Risk för mycket skit i hallen som man måste gå igenom, med tanke på att förvaringen är där den är?
Ja, sant. Man skulle kunna göra ändra lite så man har ytterligare förvaring på väggen mot det lilla sovrummet
 
Arbetat vidare lite mer, flyttat dörren så att man får in lite mer förvaring/sittbänk direkt vid dörren. Även funderat mer på fönster. Är osäker på om man vill ha några mot norr i de båda sovrummen, eller om det räcker så här? Fönstret i det lilla sovrummet hamnar i sydost, så risk att det blir varmt. Men samtidigt ser fasaden konstig ut om man inte har något fönster där.

Ritning av en våningsplanslayout med markerade dörrar, fönster och rum som hall, sovrum och klädförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske ett mindre fönster åt norr i respektive rum för att bättre kunna vädra ut den varma luften?
Annars skulle jag kunna tänka mig ett mindre fönster mot väster i det lilla rummet och ett större åt norr. Då skulle jag också vända sängen och garderoberna 90 grader. (Men om det ska vara en våningssäng blir nog nuvarande förslag bäst.)
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Fönstersättningen i det stora kök/mat/umgänge rummet är lite lös. Tänk på att fönster markerar och skapar rum mellan sig. På så sätt kan fönstersättningen användas för att ge känslan av ett stort rum eller dela in det stora rummet i delrum. Man kan också betona någon riktning eller utsikt. Några alternativ för detta rum
  • Spegla fönstersättning i öst och väst för att skapa ett stort rum. Det viktigaste är då att öppningens ytterkanter ligger i linje tvärs över rummet. Gärna även samma bröstning. Sätt då gärna även gavelfönster symmetriskt. Kanste bara ett parti.
  • Dela in rummet i längsgående riktning genom att ha något mer sluten vägg i halvan som är mot öst vid kök. Då omfamnas och betonas umgänges delen och dess utsikt.
  • Dela in rummet i tvärgående riktninge. och skapa en öppenhet vi gaveln med utsikt i tre riktningar. Likt första punkten men sätt mindre fönster med bröstning likt det i köket även på motsatt vägg mot väster och flytta dörren och stora partiet mot gaveln.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Fönstersättningen i det stora kök/mat/umgänge rummet är lite lös. Tänk på att fönster markerar och skapar rum mellan sig. På så sätt kan fönstersättningen användas för att ge känslan av ett stort rum eller dela in det stora rummet i delrum. Man kan också betona någon riktning eller utsikt. Några alternativ för detta rum
  • Spegla fönstersättning i öst och väst för att skapa ett stort rum. Det viktigaste är då att öppningens ytterkanter ligger i linje tvärs över rummet. Gärna även samma bröstning. Sätt då gärna även gavelfönster symmetriskt. Kanste bara ett parti.
  • Dela in rummet i längsgående riktning genom att ha något mer sluten vägg i halvan som är mot öst vid kök. Då omfamnas och betonas umgänges delen och dess utsikt.
  • Dela in rummet i tvärgående riktninge. och skapa en öppenhet vi gaveln med utsikt i tre riktningar. Likt första punkten men sätt mindre fönster med bröstning likt det i köket även på motsatt vägg mot väster och flytta dörren och stora partiet mot gaveln.
Det är punkt 1 som är tanken med de två stora fönstren som ligger i linje med varandra. Vidare är tanken har tanken varit att få mycket utsikt mot sydost, som är den "bästa" utsikten.
Men samtidigt är det svårt, mängden fönster som det är nu är ju på gränsen för att det ska gå att möblera bra.

Visa bilaga 516603
 
  • Planritning av en bostad med markerade fönster i linje mot sydost för optimal utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag inte gillar är badrummet utan fönster men jag har inget förslag på hur man skulle kunna lösa det tyvärr
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.