Howdy Folks!

Inatt sov jag i bilen fast i en jättedriva ute på slätten. Efter 8 timmar körde det förbi en traktor som kunde dra mig loss.

Thermohus åkte ner till fönstertilverkaren i tisdags och drog honom i örat och det gav tydligen resultat. Vi väntar fortfarande på fönster men dessa VET vi är på väg. Imorse hörde jag med Thermohus att fönsterna var på en lastbil på en färja strax utanför Trelleborg men den kunde inte lägga till pga för hård vind.

Vi håller på att flytta ut från huset så detta är det sista inlägget med bilder på ett tag. Vi hoppas att få återkomma om en inte allt för avlägsen framtid.

Välkommen
 
Jösses vilka snödrivor!
Här i Uppsala har vi aldrig så mycket snö trots att vi bor betydligt längre norrut.
Tur att du hade soppa för 8 timmars tomgång :)
 
Tanen rymmer 90 liter och jag hade halv tank närj ag körde fast. Dom två första timmarna var lite oroliga eftersom jag inte hade en aning om hur mycket bilen drar på tomgång. Men när jag efter dessa timmar såg att nålen knappt rört sig var det lugnt. Min uppskattning är att den drog mellan 5 och tio liter på dessa timmar. Väldigt lite mao....
 
VI HAR FÅTT FÖNSTER!!! och nu växlar vi upp bygget till WARP-speed. Inga bilder tyvärr men ni som har Sydsvenskan kan kolla i Hemma bilagan på söndag.
 
Idag kom trappan och man har börjat att lägga parketten i vårt sovrum på ovanvåningen.

Balkongen har man också gutit.
 
Kul med bilder/text-uppdateringar! :)

Det här ska följas. Lycka till!
 
Väldigt intressant!
Härligt med folk som i detalj berättar om sina projekt!

Har en liten fråga dock. Vad fick ni för offert av Thermohus?
 
Så fick vi då lite bilder på nätet till slut :)

Äntligen ljus hos nybyggarna - Hus & Hem - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Passar också på att göra en uppdatering på Välkommen

Carporten är stomrest och taket är på.

Trappan är monterad och mellanväggen i trappen är uppe. Blev skitbra!

Öppna spisen blir efter en del ändringar, helt klar imorgon.

Barnens sovrum och lekrum är klara. Vi kan stänga dörren om det utrymmet och triumferande säga "KLART". Nästan iaf. Elektrikerna skall komma och göra sitt också.

Toaletterna är monterade.

Parketten i vårt sovrum är klar.

Fönsterbrädor är på plats.
 
Well Folks!

Det börjar att dra ihop sig! Den 11:e flyttar vi in!

Tvättstugan, köket och badrummen inklusive bastu är nästan klart. Vi skall lägga golvet i vardagsrummet, VVS skall ordnas ELen installeras och fönsterblecken skall sättas dit.

Homien är uppdaterad!

Välkommen
 
Thermohus genomförde en visning idag. Uppemot 200 pers kom! Helt otroligt. En del hade följt vårt bygge här och andra på Sydsvenskan. Vi fick jättemycket postitiv feedback vilket var väldigt kul.

Imorgon genomför vi en förbesiktning med vår KA och på onsdag går flyttlasset.
 
Lördag, 7:e juli, 2007

Efter ett par månader av färdigställande och fixande är vi nu så pass nära att vi kan bjuda in till visning av Villa Frejmus.

http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/70274-210-kvm-nyfunkis.html (Länk till fler bilder längst ner)

Vi tog huset i besittning den 10:e april och vi hade vår första slutbesiktning den 11 april. Denna avbröts efter 20 minuter då huset var befattat med så många anmärknigar att besiktningsmannen inte tyckte det var lönt att fortsätta. Ett dråpslag för alla parter naturligtvis. Det mest graverande felet var att fallet i ena duschen var för litet vilket fick till följd att vattnet rann ut i badrummet när vi duschade. Efter att ha tagit in expertis och försäkringsbolag kom vi fram till en lösning som alla parter kunde ställa sig bakom.

Det saknades dessutom intyg på att vårt stora fönster var barnsäkert och vid närmare efterforskning visade det sig att fönsterkassetten måste bytas ut till en med härdat glas. Fönsterna behöver även tätas eftersom det blåser rätt igenom karmarna. Det verkar som om anledningen till detta är att vissa gummilister inte täcker hela kassetten. Dom är för korta helt enkelt.

Bortsett från dessa mer allvarliga felen har det varit en del smått när det gäller plåt, el och målning.

Vår andra slutbesiktning gick inte heller igenom eftersom duschen inte hade åtgärdats. Igår hade vi möte med Thermohus och KA och spikade åtgärder, avdrag, viten och betalningsplan.

Jag känner mig trygg. Totalt slutkörd men ändå full av tillförsikt. Thermohus har inte visat på några tendenser att smita från sina åtaganden. Tvärtom, dom vill verkligen att huset skall bli klart och gör så gott dom kan med dom medel som står till buds. Men det tar tid. En liten firma har inte så mycket medel....

Huset då? Vi trivs jättebra. Huset fungerar precis så som vi har tänkt från början. Ungarna och deras kompisar leker i sina utrymmen och vi stör inte varandra. Vi har haft en del fester och det har varit jättetrevligt med våra stora utrymmen, öppna spisen och utespat. Som mest har vi varit 6 pers i det samtidigt och det var inga problem. Spat, förresten, utnyttjas flitigt. Ungarna badar på dagarna och jag kryper ner på kvällarna och tittar på solnedgången. Känns kanon med en rejäl massage efter mina golfrundor.

Köket är vi väldigt nöjda med. Alla maskiner och alla val vi gjort är helt perfekta. Det gäller faktiskt alla val. Golv, inredningar, garderober, vitvaror, allt är kanon! Något jag verkligen kan rekommendera är att höja upp diskmaskinen från golvet. Det är en fröjd att tömma disken. Vi har också höjt upp tvätt och tork vilket också det är en höjdare.

Vi håller nu på att försöka anlägga en gräsmatta vilket inte är helt enkelt med tanke på sista tidens regnande. Vi kommer att lägga gräs på hela tomten och vänta med planteringarna till nästa år. Även gångar för vänta. Vi orkar inte mer nu utan behöver tid att landa och njuta. Vilket vi gör i fulla drag.

Visning

PS. Sydsvenskan var här och gjorde en sista artikel också. Den hittar du här: Skönt att vara på plats – men än är inte allt klart - Hus & Hem - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt. DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.