Vi tittar på att byta tak på vårt hus från -83.

Pannorna börjar se bra trötta ut och passar inte heller färgmässigt med den facelift vi påbörjat.

Min plan var från början att lägga nytt undertak med råspånt och papp men när jag pratat med besiktningsmannen från när vi köpte tycker han att vi ska behålla undertaket av ålderbeständig och armerad plats som är i perfekt skick.

Jag har kollat på tvätt och målning av pannorna men inser att kostnaden för att byta pannor är i samma härad,

Själv tycker jag ju att konstruktionen med plasten är hur bra som helst och ser inga fördelar med råspånt och papp, förutsatt att man ska ha kall vind.

Det som oroar mig är hur läkten ser ut, det jag tittat på ser bra ut men vet ju inte om det är bra överallt... Ska jag börja byta läkt så känns det ju som att jag kommer skada plasten...
 
Normalt sett så är läkten slut vid den här åldern, eller klarar iallafall inte en ”pannlivslängd ” till.
Och troligen kan du inte byta läkt utan att byta plasten. Blir en massa spikhål utan tätande spik i hålen.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Men du har väl 2x3" som läkt? Den lär ju stå pall ganska länge till.
 
H hempularen skrev:
Normalt sett så är läkten slut vid den här åldern, eller klarar iallafall inte en ”pannlivslängd ” till.
Och troligen kan du inte byta läkt utan att byta plasten. Blir en massa spikhål utan tätande spik i hålen.
Stefan N Stefan N skrev:
Men du har väl 2x3" som läkt? Den lär ju stå pall ganska länge till.
Jag får nog upp på taket och forska lite mer kring läktens kondition och dimension...
 
Finns undertak du kan byta ut som är typ plastväv med genomtrampskydd så du behöver inte vara orolig.
Det är inte speciellt dyrt jämfört med råspånt.

Jag bytte själv mitt kexiga undertak som bestod av masonit mot sånt väv.
Hur smidigt som helst och lätt att lägga ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.