Status
Inte öppen för fler kommentarer.
En fantastisk sak med med dagens teknik är att internet finns.
Kombinera det med att försäkringsbolagen (antar jag) har drivit fram standarder så man lätt kan kolla upp hur olika moment skall utföras "hantverkarmässigt", kalla det "idiotguide" om du så vill.

Vi köpte vårt hur för ca 7 år sedan och fick en lista med saker som behövde åtgärdas och andra som vi själva ville få utfört.

1. Huset behövde målas om inom 1-3 år så jag ringde runt till stadens olika målare, både större och enmannaföretag och berättade att jag önskade en offert på måleriet och att det inte hade nån betydelse om det blev detta året eller nått av de följande två åren men att jag behövde ett riktpris för budgetering.
Alla var intresserade men INGEN kom och kollade, INGEN.

Badrummet behövde totalrenoveras och jag tog in erkänt duktiga snickare som skulle hålla i allt.
och det blev verkligen grymt bra.

Men snickeriet tog 5 veckor, rörmockeriet 3v och plattsättaren fick fixa till det som rörmockaren schabblat till.
Rörmockaren kom en timme på måndagen och satte duschblandaren, kom tillbaks på torsdagen och jobbade en timme till innan han behövde åka hem och koka kräftor.
Snickarna ville debitera ca 10.000:- extra för problematisk rivning, vilket var lustigt då jag rev allt utom en meter duschvägg och körde allt till tippen och all rivning ingick i offerten.
De skulle friskriva sig från eventuell framtida fukt under ett snedtak då de inte kunde få luftciruklation där. Det tog mig runt 1minut att lösa det problemet åt dom (jag är kemist och de har minst 30 år i branchen).

Oavsett så tar jag inte in hantverkare längre såvida det inte är direkta krav på det, det mesta går att läsa sig till och vi snackar inte raketforskning här.

Missförstå mig inte nu, jag är inte bitter. Jag har sparat en massa pengar på att göra saker själv, resultatet blir nästan lika bra och vårt badrum blev fantastiskt.
Men jag har lärt mig vad man kan förvänta sig.
 
  • Gilla
garsten och 6 till
  • Laddar…
M MiraHermano skrev:
Den dagen ROT-avdraget infördes höjde i stort sett alla hantverkare sina tim- och kvadratmeterpriser. Smart såklart. Om en kund är van att betala 400kr/h och man helt plötsligt ska få betala 200kr/h, så höjer hantverkaren sin timpeng till 500kr/h och får ut mer, medans kunden betalar 250kr och blir fortfarande nöjd efter som kunden förut fått betala 400kr. En win sin situation som går relativt obemärkt förbi..
Så typiskt svenskt på något vis tycker jag att det blir såhär. Sverige verkar sen 90 talet ha en historia med beslut som ska gynna alla, men som inte riktigt fungerade som det var tänkt (eller kanske dom gör det, man bara ljög om vem det gynnade). Och att rulla tillbaka besluten verkar omöjligt.
 
T toyboy skrev:
Fast båda sakerna är väl mest en fråga om träning. Dom flesta kan bli ok hantverkare om dom tränar och dom flesta kan bli bra på huvudet räkning. Sen har några extra svårt av oolika osaker och några har extra lätt. Däremot vill väl ingen pröjsa 700/h precis som ingen vill betala en advokat 2500/h
Jag tror tyvärr inte så många har ett hus att öva på ;) Men jag håller helt med dig i sak, att alla bör med lite flit kunna hålla efter sitt hus själv.
 
  • Gilla
DanyBouy och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Måste man ta betalt för alla utgifter man har?
Som jag har förstått det får man inte söka rot på bilersättningen men det kan väl inte vara samma sak som att välja att inte ta betalt för det.
kostnaden för servicebilen MÅSTE enligt Skatteverket vara specad på faktura. Den får INTE bakas in i timdebiteringen om ROT-avdrag skall kunna betalas ut.
Har fått en kontroll och fick debitera kund för bil i efterhand och skicka denna faktura och bankgirokvitto som underlag till Skatteverket för att få ROT utbetalt.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
F
smir smir skrev:
Bästa och mest träffsäkra reflektionen jag läst på flera år i detta forum.

Det råder en enorm brist på väl utbildade hantverkare. Att bli certifierad rörmokare tar 4-5 år och då har man oftast 5-10 år till innan man behärskar detta extremt breda yrke som kräver ständig kunskapsinhämtning och återkommande certifiering kring produkter och framförallt regelverk från Säker Vatten, BKR, tätskiktsleverantörer, gas etc. Utöver detta finns det fackförbund som verkar ha missförstått sitt uppdrag och gör arbetslivet surt för både arbetsgivare och anställda. Vi är mer reglerade än både bank och medicin/sjukvård i vissa hänseenden. Leverantörer som spelar ut priser mellan hantverkare och privatpersoner är ytterligare en historia. Parkeringsvakter, biltullar, googlande kunder som vet allt men ändå ska ha gratis konsultation på email, telefon, sociala medier och på plats och slitna kroppar är ett par trevliga hinder till. Välkomnar alla ungdomar och äldre som vill sadla om till det enormt lukrativa och enkla hantverkaryrket! Vi behöver bli fler och framförallt ännu bättre på kvalitet, hållbarhet och regelverk. Och - var beredd - för alla dessa krav kommer inte att göra våra tjänster billigare. Gör det själv eller betala ett proffs och får garantier, ansvarsförsäkring och efter alla konstens regler en fungerande och godkänd installation.

Mvh
Salomon
Grundare - Cyklande Rörmokaren
Finns det ”certifierade” rörmokare. Det ör väl bara elektriker som har lagen i med sig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P prosnickers skrev:
kostnaden för servicebilen MÅSTE enligt Skatteverket vara specad på faktura. Den får INTE bakas in i timdebiteringen om ROT-avdrag skall kunna betalas ut.
Har fått en kontroll och fick debitera kund för bil i efterhand och skicka denna faktura och bankgirokvitto som underlag till Skatteverket för att få ROT utbetalt.
Så det är en konsekvens av ROT finns.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men det finns några få undantag. En korv med bröd går fortfarande att få tag på för en tia på många ställen.

.
Korven har dock inte samma inehåll idag.
 
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
G-83 G-83 skrev:
Jag kunde inte heller mycket om renovering när jag köpte första huset. Men eftersom jag inte hade råd att anlita hantverkare till allt så läste jag på, rådfrågade vänner som är hantverkare och, inte minst, provade själv. Nu är jag inne på andra huset som renoveras och jag har bytt tak från takstolar och ut(med kompis som är snickare), panel, fönster, byggt kupor, bytt kök, inrett en ovanvåning från grunden, bytt avlopp samt allt löpande underhåll.

Jag har ett stort intresse av att göra saker själv och jobbar med mark/anläggning men snickrandet har jag lärt mig själv. Vill man så kan man och vissa delar lejer jag ut antingen för att jag inte får, kan eller har tid.

Att sätta upp lister är ingen raketforskning så det kan alla klara om man bara vill. Lägga golv är samma sak. Annars får man betala.
Camilla Läckberg eller andra som skriver romaner, den här tråden kan sluta i något hemskt. Byggherren dräper först den utländske elektrikern för han har ingen behörighet, muraren drämmer till snickaren med en murslev…….. snickaren vet inte vilken vätska det är i vattenpasset osv. Hur ser man hur duktig muraren är, är det storleken på sleven? På Österlen, här finns det absolut inga överpriser Stockholmaren betalare notan och säger till kompisarna ”det var en riktig snickare från Österlen” som gjorde jobbet till oss även om snickaren behövde tolk.

Titta gärna på detta program https://www.svtplay.se/video/30332762/husdrommar/husdrommar-sasong-8-hela-varlden-i-ostra-vemmerlov

Hälsningar från en glad hempudlare som helrenoverar ett hus till norrmän på Österlen.
 
  • Tre olika storlekar av murslevar med bruk, liggande på en träplanka på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M maria01 skrev:
Listan på yrken som är överbetalda är väldigt lång i ett land som Sverige
det är ju ett långt land
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
I Ionut skrev:
I många andra länder är många läkare tvungna att "jaga sina kunder". I viss mån gör de privata det även här.

Jag ville inte kommentera lönerna. Jag vet att en del av vad handverkarna tar betalt går åt skatt. Jag sa bara att jag anser vara orimlig en mindre utfört arbete som kostar mig mer än en månadlön. Och mindre sådana jobb kan jag göra själv. Kommer inte anlita handverkare, målare eller dylikt för sådant lätt, slarvigt gjort arbete som kostar mig stora pengar.
en del av vad hantverkaren fakturerar går till skatt?
25% moms
50% när momsen är borta till statskassan.
Efter det ska försäkringar, kläder, verktyg, semesterlön, telefon, kontor osv osv betalas,
Att en fakturering på 650:-/h skulle ge en drömlön är ett jävla skämt med tanke på skatter idag. Men du som tjänar så jävla dåligt som läkare kanske skulle ta och börja f-skatta? Återkom gärna om två år och berätta hur du tycker tiden som egen har varit!
Sopa..
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
P prosnickers skrev:
kostnaden för servicebilen MÅSTE enligt Skatteverket vara specad på faktura.
Där ser man, ska fråga min föredragna snickare nästa gång jag stöter på honom för det har aldrig varit ett problem tidigare. Finns det regler hur man måste ta betalt för det eller är det bara att man måste det?

(ja jag försökte googla men det var svårt att hitta)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
henke-henke henke-henke skrev:
Intressant tråd… följer med spänning!

Det jag kan fundera på är ju grundidén med arbete. Varför arbetar vi? Jag skulle gärna ligga hemma på soffan å jäsa, eller spänna ut skinnet, om jag kunde. Men banken vill likt förbaskat ha mina pengar - både i ränteutgifter och amorteringar. Visst ja, det vill ju även elverket också, å kommunen för sopor, avlopp och vatten. Ica vill även dom ha ett par tusen i månaden av mig för att hålla mig vid liv. Undrar vad alla dessa samhällsfunktioner och livsmedelsbutiker har för påslag på sina inköp. Tänk er en limpa från Pågen. Vad kostar den i inköp för t.ex Ica? Och vad vill Ica ha för en eventuell försäljning av den limpan? Bara en liten tanke… jag tror inte att det finns många som arbetar av fri vilja för att vara snälla. Procentuellt kan jag inte föreställa mig att limpan i ovanstående exempel är så mycket dyrare än en strömställare från en elektriker eller ett vattenlås av en rörmokare. Bara min tanke om saken.

Jag själv ringde en vitvarureparatör härom veckan. Min diskmaskin har pajjat. Dom skulle ha 1300kr bara för att komma hem till mig. 750kr i halvtimmen ink moms plus delar som är trasiga. Det slutade med en ny diskmaskin. Undrar vad dom har för påslag på den maskinen? Inget jag tänkte på… kollade runt ett tag innan jag och sambon bestämde oss. Det är väl så man gör tänker jag. Kollar runt, lyssnar efter rekommendationer. Dyrast är inte alltid bäst, men billigast är det definitivt inte.
före eller efter RUT?
750.- för ett skitfel måste ju vara bättre än att köpa en ny maskin?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Där ser man, ska fråga min föredragna snickare nästa gång jag stöter på honom för det har aldrig varit ett problem tidigare. Finns det regler hur man måste ta betalt för det eller är det bara att man måste det?

(ja jag försökte googla men det var svårt att hitta)
För att få rotavdraget så ska antalet timmar vara specificerat och bil bör vara en separat post. Annars kommer den oftast tillbaka med krav på förtydligande. Jag provade en gång med skriva att jag tog bussen men då ville dom ha bussresans kostnad specificerad. Har dock inte provat att skriva att jag cyklade.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

rejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Jag håller inte med om dessa svepande formuleringar. Tror säkert att många har problem men mina erfarenheter är precis tvärtom. Har anlitat elektriker, rörmokare, snickare, mattläggare i olika omgångar och det har alltid gått just till. Ett par gånger har jag till och med blivit förvånad för att det kostat mindre än jag väntat mig.
Och inte kommer dom sent - mitt problem är snarast att dom ofta vill börja redan kl 7 när jag inte hunnit vakna.
Bor i Enköping
 
  • Gilla
Krokben och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
T toyboy skrev:
För att få rotavdraget så ska antalet timmar vara specificerat och bil bör vara en separat post. Annars kommer den oftast tillbaka med krav på förtydligande. Jag provade en gång med skriva att jag tog bussen men då ville dom ha bussresans kostnad specificerad. Har dock inte provat att skriva att jag cyklade.
Så totalt idiotiskt och verklighetsfrånvänt, låter precis som något skatteverket skulle göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.