Status
Inte öppen för fler kommentarer.
martin43 martin43 skrev:
Jag är nyfiken, vad är det hantverkarnäsan är känslig för?
Dvs vad är det jobbiga kunder gör som gör att varningsklockorna ringer när man tittar på ett jobb?
En väl utvecklad näsa känner ibland doften genom telefonen eller t.o.m genom dataskärmen när vissa kunder mailar. Ibland kan man först bara ana doften. Då kan ett plastbesök behövas för att se om doften förstärks eller försvagas. Men näsan har sällan fel.
 
  • Gilla
frippmeister74 och 3 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Ser med spänning fram emot en förklaring på de andra punkterna som han inte tyckte var ett rimlig beteende.
Vad menar du?
 
Jag har egentligen mest positiva omdömen om de hantverkare vi anlitat. Har hittat några seriösa och duktiga killar och tjej som gjort bra jobb. Ja, det kostar pengar men vi har aldrig blivit "blåsta". Min spaning är dock att hantverkaren verkar vara den i familjen som alltid hämtar och lämnar på dagis eller är den som åker med barnen till läkaren. Eller är det ett smartare sätt än att säga att man åker på ett annat jobb, för vem ifrågasätter att man tar hand om sina barn?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Vad kostar du själv per timme där du jobbar?
 
N nissenhj skrev:
Varför är det så, tror du?
För att den utländska arbetskraften är mer effektiv? De är vana att jobba för sin lön, inte leka med mobilen eller köra runt med firmabilen och leta var det är gratis kaffe idag och sedan debitera kunden för både tid och kör ersättning!
Är det bara svenska hantverkare som har detta beteende? Eller är det alla svenska arbetare?
 
  • Gilla
toyboy och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
En väl utvecklad näsa känner ibland doften genom telefonen eller t.o.m genom dataskärmen när vissa kunder mailar. Ibland kan man först bara ana doften. Då kan ett plastbesök behövas för att se om doften förstärks eller försvagas. Men näsan har sällan fel.
Vad för doft ? Jag vill veta mer av vad ni tycker är jobbigt och hur ofta det upplevs typ 50% ?
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
I inlägg #66 svarar jag på varför hantverkare bemödar sig att åka ut och titta på ett jobb men aldrig återkommer med offert.

”Hur gör ni för att få folk som vill jobba åt er?”
Du verkar dock ha kommit till någon form av insikt. Så fundera noga på din egen fråga.
Byt ut ”ni” till jag och byt ut ”er” till mig.

Jag har läst det tidigare. Förstår dock bara inte varför du nämner det för mig. Finns överhuvudtaget inga liknelser eller paralleller på något sätt till det du tar upp i inlägg 66.

Jag hade ju flera olika punkter i mitt inlägg. Konstigt att du valde att svara på just det du gjorde. Du kunde ju t.ex. också svarat på varför hantverkare tar emot beställning, bekräftar utförandetid flera månader framåt...men sedan aldrig dyker upp, aldrig hör av sig, inte bryr sig...(jag tror dock jag vet det rätta svaret i det här fallet)
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
optimum
Saker som bidrager till höga kostnader att ta in hantverkare är den galna prissättningen leverantörer av material använder. Alltså där det krävs enorma rabatter får att komma till rimliga priser.

En annan sak är denna soppa med rotavdrag som inbjuder till saltade offerter med arbetstid staten ger rabatt åt.
Visst, utan rot så ökar andel svartjobb vilket inte är bra.

Och givetvis en överhettad marknad där det finns för många jobb i förhållande till hantverkare.

Dock finns det undantag, hade VVS firma hemma för att fixa problem med läckande bergvärmesystem mm och fick en faktura med mycket rimligt antal timmar och vettiga priser på allt. Jobbade mycket snabbt och effektivt och bra kvalitet på jobbet. Hatten av för sådan hantverkare och dess firma.:heart:
De hade även anlitat en brunnsborrare för att fixa installationen ute vid borrhålet, även de mycket effektiva och gjorde mycket fint jobb till mycket vettiga priser. Även de:heart:
Det finns nog många som är bra men det är de dåliga som märks och pratas om.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Jag har läst det tidigare. Förstår dock bara inte varför du nämner det för mig. Finns överhuvudtaget inga liknelser eller paralleller på något sätt till det du tar upp i inlägg 66.

Jag hade ju flera olika punkter i mitt inlägg. Konstigt att du valde att svara på just det du gjorde. Du kunde ju t.ex. också svarat på varför hantverkare tar emot beställning, bekräftar utförandetid flera månader framåt...men sedan aldrig dyker upp, aldrig hör av sig, inte bryr sig...(jag tror dock jag vet det rätta svaret i det här fallet)
Om du läser mitt inlägg till dig igen så ser du att jag citerar en sak du skriver. Så visst berör inlägg #66 dig i allra högsta grad. Du har kontaktat 8 olika firmor men lyckas inte få napp.

Man jag kan besvara ytterliga en sak i ditt föregående inlägg:

”-Firmor där beställning läggs i god tid före utförandet men där firman sedan varken dyker upp eller hör av sig”

Det borde inte vara så väldigt vanligt förekommande. Om en entreprenör bryter ett avtal eller kontrakt så kallas det för avtalsbrott eller kontraktsbrott.
Det låter inte så smart i mina öron eftersom det dessutom kan bli kostsamt för företaget,
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vad för doft ? Jag vill veta mer av vad ni tycker är jobbigt och hur ofta det upplevs typ 50% ?
Det är en yrkeshemlighet tyvärr. Inget man lär ut gratis. Men kan jag fakturera för ”Rådgivning” så kan jag släppa några tips. :rofl:

”hur ofta det upplevs typ 50%”

Om vi tar många som skriver i dessa trådar så kanske det hamnar på 30%.

Men irl så blir statisktiken:

2-4% Mycket stark doft
4-6% Mediumdoft
6-9% Lätt doft

Sen händer det ibland att någon lyckas lura näsan. Men det är så sällan numera att jag får skylla på förkylning i dessa fall.;)
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske måste upp och kolla taket så du har fått ny papp och läkt också.
Ett nytt tak på under 48 Tim låter väldigt snabbt i mina öron. Dessutom brukar ett nytt tak innebära nya vindskivor, nya takfotsbrädor. Diverse plåtarbeten mm.
Arbetet är inte utfört. Det var en offert, men att de kan göra allt jobb på en arbetsdag betvivlar jag inte då jag har sett det göras hos en tidigare granne. Oerhört effektiva, men kostnaden? Obegripligt.
 
buspojken buspojken skrev:
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen.
El och vvs har sällan fulla dagar, och de vill ju gärna ha en hyfsad lön.
700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg. Det ska bli överskott för en eventuell semester, och samtidigt är man enligt lag tvungen att gå i vinst.
Aldrig funderat på vad du själv kostar i timmen med allt?
buspojken buspojken skrev:
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen.
El och vvs har sällan fulla dagar, och de vill ju gärna ha en hyfsad lön.
700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg. Det ska bli överskott för en eventuell semester, och samtidigt är man enligt lag tvungen att gå i vinst.
Aldrig funderat på vad du själv kostar i timmen med allt?
Jag bor på Landet och tror att dem flesta är mer måna om sitt rykte här. Överlag har jag haft bra erfarenheter av dem flesta hantverkare. Men även en del nitar. Och självklart smygs det in timmar här och där av vissa. Rörmokare eller elektriker har ju fördelen att folk är mer beroende av dem på ett annat plan. Försäkringsbolagen ska ge ett fullgott skydd. 650 kr plus moms är ingen ovanlig debitering och servicebil 350-400 per inställelse och riktigt bra pålägg för delarna(hur många hantverkare frågar om man vill köpa grejer själv för att spara litegrann) Dem flesta människor som inte bor centralt är ju oxå beroende av en bil. Dessutom brukar det väl slinka in ett och annat litet svartjobb här och där som ger fina pengar. En hantverkare som jobbar 11 månader dryga 100 timmar mån borde rimligtvis klara sig ganska fint.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Haft både svenska och utländska hantverkare och de har varit samma skräpfolk allihop. Slarvigt jobb och saltade fakturor. Men jag ser det från den ljusa sidan! Jag har blir bättre och bättre på att göra saker själv, jag frågar här på bygga hus eller söker på nätet hur man ska göra. Har sparat mycket pengar men framför allt sinnesro! Skippa hantverkarna och gör jobben själv! Det är mitt bästa tips.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Arbetet är inte utfört. Det var en offert, men att de kan göra allt jobb på en arbetsdag betvivlar jag inte då jag har sett det göras hos en tidigare granne. Oerhört effektiva, men kostnaden? Obegripligt.
Du får gärna tipsa mig via PM vad firman heter.

”men att de kan göra allt jobb på en arbetsdag betvivlar jag inte då jag har sett det göras hos en tidigare granne. Oerhört effektiva”

Jag betvivlar starkt att någon lyckas göra ett ta på under 48 timmar som du skriver.
Är det som du säger så låter det som en väldigt bra affärsidé. Som jag uppfattat priser från takläggare så är det ganska så pressade priser.

Men du får väl lusläsa offerten och ta in ytterligare priser för att kunna avgöra skäligheten. 3 000 kr i timman eller vad det var du lyckades räkna fram låter en smula dyrt. Så nästa offert borde rimligen bli betydligt billigare. Blir det inte det får du gärna tipsa så ska vi skyndsamt börja med tak.
 
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Så sjukt härlig tråd att stöta på precis i rätt tid :-0 Har totalrenoverat tre hus under de senaste tio åren och är så otroligt less på alla konstanta konflikter med hantverkare. Konflikter som inte ens borde vara konflikter utan bara en uppdragsgivare (jag) som ställer krav på att jag ska få det jag beställt och ingenting annat.

Har på allvar funderar över vad jag är för människa som tydligen är såååååååå mycket mer kräsen än alla andra. Så fort man ställer en fråga till elektriker, rörmokare eller snickare så tittar de på en som att man är en utomjordning och påpekar snorkit att den frågan har de minsann aldrig fått tidigare. (Antyder att man är fullständigt från vettet som vågar ställa en fråga till dom).

Har på allvar funderat på att starta egen byggfirma! Bara genom att svara på kunders frågor och faktiskt hålla kunderna uppdaterade om arbetet skulle direkt föra oss milsvid före de andra byggfirmorna i trakten.
 
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.