Halloj,

Jag planerar att bygga ett filter till en damm och behöver filtermedia och golvrengörningssvampar är tydligen jättebra till detta. Alltså sådana som är som den "grova" sidan av en disksvamp. Typ dessa: Svamp-Terfir

Problemet är att jag behöver *massor* av dem. Runt en kvarts kubikmeter eller så. Och billigt måste det ju vara också.

Någon här som vet vart man kan få tag på sådana här i bulk?

Tack på förhand

/Ola
 
kanske en ball halm duger som filter? Biligt och kan bytas varje höst ;).
Har sett en engelsk trädgårdsprogran där dom bara sänkte en ball halm i dammen ( i en stor nättkorg ) och det skulle hålla vatten renare. Vet ej om det pumpades vatten genom och om det var effektivt .... har bara ett svagt minne av det .....
gaia
 
Jo, har läst alla möjliga varianter och tänkte gå "skurblocksvägen" efter noga övervägande. Poängen med denna typ av biologiskt filter är att det *inte* ska bytas eller rengöras för då måste bakterierna börja om varje gång och man tappar massa effekt.
 
Jag antar att du ska ha skurnylon utan slipmedel i...
Syn att du bor på "andra sidan" för jag tror vi skulle kunna göra affär annars.
Knalla in i närmsta järnhandle eller nån som håller på med färg/golv och ta en diskution.

Handlare med följande leverantörer borde kunna hjälpa dig:
Duri Svenska AB
http://www.grunda.se
Alfort & Cronholm - Startsida Alfort
 
gaia skrev:
kanske en ball halm duger som filter? Biligt och kan bytas varje höst ;).
Har sett en engelsk trädgårdsprogran där dom bara sänkte en ball halm i dammen ( i en stor nättkorg ) och det skulle hålla vatten renare. Vet ej om det pumpades vatten genom och om det var effektivt .... har bara ett svagt minne av det .....
gaia
Det där gör man för att halmen, när den bryts ner, avger ämnen som hämmar tillväxten av trådalger. Lite knepigt bara, för halmen får inte börja ruttna, bara förmultna. Men det har alltså ingenting med filtrerande funktion att göra.
 
jon_h skrev:
Det där gör man för att halmen, när den bryts ner, avger ämnen som hämmar tillväxten av trådalger. Lite knepigt bara, för halmen får inte börja ruttna, bara förmultna. Men det har alltså ingenting med filtrerande funktion att göra.
AHA! Tack för info. Den används då enbart för att hålla vatten klarare ....
gaia
 
Jag tror att "skurblock" är billigare än riktigt filtermateriel men stort tack för länken. De hade mycket trevliga fraktpriser även till Sverige; €19 för upp till 30kg, så där kan jag nog komma att handla annat. De bra dammställena ligger ju annars, som de flesta webbutiker, i USA och då kostar ju frakten en miljon plus moms :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.