Status
Tråden går ej att kommentera.
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!

Känner inte alls igen det här, är låssmed som har mindre projekt hos privatpersoner med larminstallationer, inbrottskydd, kameraövervanikning, så vi är inte hos kunden i flera veckor, kanske är det som är annorlunda, har aldrig haft en diskution under 10 år om priser, det som är skrivet gäller.

Men mina anställda får 30-45.000 kr i bruttolön per månad, helt omöjligt att hitta folk som klarar att ens lära sig vårt yrke, det kostar tyvärr, så jag kan förstå höga kostnader för slutkunden.

Har också erfarenhet av utländsk arbetskraft, de är toppen oftast, men i vår branch funkar det inte så bra, de betalar ofta inte skatt på samma sätt om vi hyr in någon, inte så kul heller att ha 1 st svensktalande (jag) och övriga som bara pratar engelska eller måste gestikulera sig för att förstå varandra.

Driver man ett företag så vet man att detta inlägg är taget helt ur luften, inte helt men en del, man måste även tjäna pengar utöver den timmen som debiteras, det är minst en timme till per debiterad timme bakom alla timmar som ingen märker, pengar måste också sparas i företagets kassa, för vem vill vara en ostabil arbetsgivare när en kris kommer, man behöver ta pengar från kassan under en lång tid för att inte förlora den enorma investeringen i arbetskraft, om man ens lyckas hitta någon.

/Låssmeden.
 
  • Gilla
PaddyO och 6 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Svaret är enkelt: finns för mycket jobb i förhållande till antalet utövare.
Kan inte du som minns berätta om tiden innan det fanns för mycket jobb och för få utövare. Alltså tiden när det var lätt att hitta billiga seriösa hantverkare som dessutom gjorde ett bra jobb,

Tiden när en billig hantverkare aldrig var längre bort än ett telefonsamtal. Om det nu fanns telefon på den tiden.

När jag började i den här branschen. Då krökades det på friskt på byggena och i bodarna. Kanske var det för att lönen var så taskig på Fre. Vad vet jag.
Jag tror dagens fruar och män dock är lyckliga över att just den tiden är förbi.
 
  • Gilla
DanyBouy och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare.


Vad kostar du själv per timme där du jobbar?
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan inte du som minns berätta om tiden innan det fanns för mycket jobb och för få utövare. Alltså tiden när det var lätt att hitta billiga seriösa hantverkare som dessutom gjorde ett bra jobb,

Tiden när en billig hantverkare aldrig var längre bort än ett telefonsamtal. Om det nu fanns telefon på den tiden.

När jag började i den här branschen. Då krökades det på friskt på byggena och i bodarna. Kanske var det för att lönen var så taskig på Fre. Vad vet jag.
Jag tror dagens fruar och män dock är lyckliga över att just den tiden är förbi.

Haha så klart är du i denna tråden och försvarar alla hantvare ännu en gång ;)

Bra jobbet! Glöm nu inte jobba lite i verkligheten också.
 
Ja just det, glömde även nämna att vi ofta har högtryck i vår branch, så privatpersoner hamnar ofta längst ned i prioordningen, vill inte
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!

Ja just det, glömde även nämna att vi ofta har högtryck i vår branch, så privatpersoner hamnar ofta längst ned i prioordningen, det finns en anledning till det, vill inte låta helt anti mot privatpersoner och alltför dryg, vissa privatpersoner är toppen, men det är en så mycket högre "strul-frekvens" med privatpersoner, eftersom jag själv är en sådan så klart, men att jobba mot en myndighet eller ett annat företag är en otrolig befrielse om man jämför med mot en privatperson, vissa kan alltså diskutera hur en del till ett lås som t.ex ett handtag (heter trycke) ska se ut, eller vad de vill ha (som inte finns på marknaden), jag har alltså haft diskutioner på 3 timmar ibland över mail och över tal om hur en liten detalj ska se ut, sen så beställs delarna på anskaffning och kunden ändrar sig helt och vill inte ha det längre och vill inte betala för att de inte fick det i slutändan, även fast det är skriftligt, det här kostar en del pengar och arbetstid, har tusen exempel på hur krångligt det är att jobba mot privatpersoner men aldrig mot företag och myndigheter, jobbar med allt från en lgh på 20 kvm till herrgårdar i Djursholm, det är ofta samma problem med privatpersoner oavsett. Det gör att priserna går upp mot privatpersoner, tyvärr. Det här kanske inte följer den ursprungliga tråden men det är lite relaterat och hamnar kanske i slutändan inom trådskaparens "fråga".
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
När jag renooverade mitt badrum så fick jag ett fast pris och en tidsplan. Inget tjafs alls. Hantverkaren var dessutom klar en dag tidigare är planerat. Der tog endast 14 dagar allt som allt. Mycket nöjd
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen.
El och vvs har sällan fulla dagar, och de vill ju gärna ha en hyfsad lön.
700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg. Det ska bli överskott för en eventuell semester, och samtidigt är man enligt lag tvungen att gå i vinst.
Aldrig funderat på vad du själv kostar i timmen med allt?
buspojken buspojken skrev:
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen.
El och vvs har sällan fulla dagar, och de vill ju gärna ha en hyfsad lön.
700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg. Det ska bli överskott för en eventuell semester, och samtidigt är man enligt lag tvungen att gå i vinst.
Aldrig funderat på vad du själv kostar i timmen med allt?
Förstår att det måste kosta och 700kr/h är ju OK, men när en känd takfirma säger att de kan skicka hit ett arbetslag på 6 personer som på mindre än en dag (<48 arbetstimmar) river mitt gamla tak på 160kvm och lägger det nya så undrar man ju varför offerten listar arbetskostnaden till 180 000kr (+ 80 000 i mtrl) = >250h vid 700kr/h? Lite förberedelsetid såklart, men vi landar nog på mer än 3 000kr/h skulle jag säga. Det skulle jag säga är dyrt.
 
  • Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Ungefär som alla stora svenska byggbolag som bara anlitar utländsk arbetskraft och betalar låg lön för att sen kunna maximera vinsten till sig själv.

Åk till en byggarbetsplats och räkna, inte många som är från Sverige där inte.
Varför är det så, tror du?
För att den utländska arbetskraften är mer effektiv? De är vana att jobba för sin lön, inte leka med mobilen eller köra runt med firmabilen och leta var det är gratis kaffe idag och sedan debitera kunden för både tid och kör ersättning!
 
  • Gilla
ChristofferBrunnström och 1 till
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Förstår att det måste kosta och 700kr/h är ju OK, men när en känd takfirma säger att de kan skicka hit ett arbetslag på 6 personer som på mindre än en dag (<48 arbetstimmar) river mitt gamla tak på 160kvm och lägger det nya så undrar man ju varför offerten listar arbetskostnaden till 180 000kr (+ 80 000 i mtrl) = >250h vid 700kr/h? Lite förberedelsetid såklart, men vi landar nog på mer än 3 000kr/h skulle jag säga. Det skulle jag säga är dyrt.
Du kanske måste upp och kolla taket så du har fått ny papp och läkt också.
Ett nytt tak på under 48 Tim låter väldigt snabbt i mina öron. Dessutom brukar ett nytt tak innebära nya vindskivor, nya takfotsbrädor. Diverse plåtarbeten mm.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
EvilWeraz EvilWeraz skrev:
Finns en podd där alla kan få en inblick i hur våra dagar som hantverkare kan se ut som ibland, inte alltid men allt för ofta. Den heter Bygga åt idioter och finns på Spotify
Att man ens kan med göra en sådan podd när de flesta här klagar på att det är svårt att ens få offerter säger mig att många hantverkare inte ser något problem med de avarter som nämns här.
Och det är hela problemet i ett nötskal.

Det finns ett inlägg här som tycker att problemet är att kunden har haft det dåliga omdömet att anlita en dålig hantverkare.
Sug på den inställningen , inte ens när hantverkaren är dålig är det något fel på hantverkaren.
I en sån värld gör man poddar om hur dåliga kunderna är.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Eftersom hantverkare är ett så enkelt och välbetalt skrå, så är det konstigt att inte fler utbildar sig till dessa yrken. ;)
Bästa och mest träffsäkra reflektionen jag läst på flera år i detta forum.

Det råder en enorm brist på väl utbildade hantverkare. Att bli certifierad rörmokare tar 4-5 år och då har man oftast 5-10 år till innan man behärskar detta extremt breda yrke som kräver ständig kunskapsinhämtning och återkommande certifiering kring produkter och framförallt regelverk från Säker Vatten, BKR, tätskiktsleverantörer, gas etc. Utöver detta finns det fackförbund som verkar ha missförstått sitt uppdrag och gör arbetslivet surt för både arbetsgivare och anställda. Vi är mer reglerade än både bank och medicin/sjukvård i vissa hänseenden. Leverantörer som spelar ut priser mellan hantverkare och privatpersoner är ytterligare en historia. Parkeringsvakter, biltullar, googlande kunder som vet allt men ändå ska ha gratis konsultation på email, telefon, sociala medier och på plats och slitna kroppar är ett par trevliga hinder till. Välkomnar alla ungdomar och äldre som vill sadla om till det enormt lukrativa och enkla hantverkaryrket! Vi behöver bli fler och framförallt ännu bättre på kvalitet, hållbarhet och regelverk. Och - var beredd - för alla dessa krav kommer inte att göra våra tjänster billigare. Gör det själv eller betala ett proffs och får garantier, ansvarsförsäkring och efter alla konstens regler en fungerande och godkänd installation.

Mvh
Salomon
Grundare - Cyklande Rörmokaren
 
  • Gilla
  • Haha
Casafixarn och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
I inlägg #66 svarar jag på varför hantverkare bemödar sig att åka ut och titta på ett jobb men aldrig återkommer med offert.

”Hur gör ni för att få folk som vill jobba åt er?”
Du verkar dock ha kommit till någon form av insikt. Så fundera noga på din egen fråga.
Byt ut ”ni” till jag och byt ut ”er” till mig.
Ser med spänning fram emot en förklaring på de andra punkterna som han inte tyckte var ett rimlig beteende.
 
Jag är nyfiken, vad är det hantverkarnäsan är känslig för?
Dvs vad är det jobbiga kunder gör som gör att varningsklockorna ringer när man tittar på ett jobb?
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
De här är sanning till 100%

vet inte hur många jobb ja tittat på men fått kalla fötter av kund, känns de inte rätt får någon annan ta jobbet. Vi jobbar till 95% åt privatpersoner, då lär man känna igen dragen som gör att man backar undan. Känns allt däremot rätt, lämnar jag offert inom en vecka, annars hör ja av mig till kund.

vid lite större jobb, som de vi utför nu, inväntar jag offerter från el rör och platt också innan offert kan skickas till kund. De allra flesta skriver ja enbart löpande på el och VVS, enklast för alla.
De flesta återkommande kunder väljer löpande räkning, de vet att de sparar oftast pengar på de viset. Ett jobb för oss är ett ömsesidigt förtroende.
buspojken buspojken skrev:
De här är sanning till 100%

vet inte hur många jobb ja tittat på men fått kalla fötter av kund, känns de inte rätt får någon annan ta jobbet. Vi jobbar till 95% åt privatpersoner, då lär man känna igen dragen som gör att man backar undan. Känns allt däremot rätt, lämnar jag offert inom en vecka, annars hör ja av mig till kund.

vid lite större jobb, som de vi utför nu, inväntar jag offerter från el rör och platt också innan offert kan skickas till kund. De allra flesta skriver ja enbart löpande på el och VVS, enklast för alla.
De flesta återkommande kunder väljer löpande räkning, de vet att de sparar oftast pengar på de viset. Ett jobb för oss är ett ömsesidigt förtroende.

perfekt :)
vi bad om offert från 3 olika målare. var en vi fick förtroende för och jobbet blev bra.
de andra hade nog gjort bra jobb ochså men utan förtroendet hade allt troligen upplevts som sämre trots att de troligen inte är de.
sen finns de säkert risk att vi hade granskat och pekat ännu mer på småtjjaffs bara för att förtroendet var sämre.
kan väl säga att vi dels betalade för förtroendet då det var offerten i mellanpris vi tackade ja till.

att inte skicka en offert kan jag förstå för varför vilja jobba hos nån som erbjuder en kass arbetsmiljö med misstänksamma ögon och ett indirekt hot om strul med betalning?

och om ts nu är orolig för oväntade utgifter antigen pga strul som försenar arbetet eller maskande så lägg på 30% på offerten. men anlita inte någon som du tror maskar eller gör ett kasst jobb.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Det finns nog bara en väg.Var noga i valet av hantverkare.Tag referenser.Skriv ett klockrent avtal så eliminerar du dina risker. Det finns många duktiga människor men tyvärr också lycksökare .Hoppas allt ordnar sig för dig.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.