Har skickat in bygglov för vårt uterum och fått tillbaka att ansökan behöver kompletteras.

Kontrollplan
Allmänna anvisningar så som snözon, betongkvalitéer etc
Grundplan
Takstolsplan

Detta känns väl lösbart...

...Men till råga på allt så kräver dom en nybyggnadskarta?! För att bygga ett uterum på 25kvm som sitter ihop med huset.
Jag har en nbk från det att huset byggdes 2018 men på den är ju inte själva huset utplacerat.

Har ni behövt beställa en nybyggnadskarta för ett uterum?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hemmakatten
Nybyggnadskartan behöver bara omfatta närmaste området runt om uterummet. Kan ni inte rita in huset och uterummet på den befintliga nybyggnadskartan?
 
Tänkte också på det men så står det att den kartan får vara Max 2 år och våran är 3 år gammal.
 
Har huvudbyggnaden blivit inmätt efter att den blev färdig så dess slutgiltiga läge och storlek finns registrerat hos kommun och i kartsystem?

I många kommuner (bl a min) kan inmätning vara krav från byggnadsnämnden vid nybygge, och för att få ett slutbesked utfärdat. Om byggnaden inte blivit inmätt efter färdigställande 2018 förstår jag att kommunen vill ha nybyggnadskarta, men jag skulle höra om det räcker med en förenklad nybyggnadskarta.
 
M MetteKson skrev:
Har huvudbyggnaden blivit inmätt efter att den blev färdig så dess slutgiltiga läge och storlek finns registrerat hos kommun och i kartsystem?

I många kommuner (bl a min) kan inmätning vara krav från byggnadsnämnden vid nybygge, och för att få ett slutbesked utfärdat. Om byggnaden inte blivit inmätt efter färdigställande 2018 förstår jag att kommunen vill ha nybyggnadskarta, men jag skulle höra om det räcker med en förenklad variant.
Ja det ska den ha blivit. Har för mig att Lantmäteriet (?) var på plats efter byggnationen.
Huset syns t ex på hitta.se, eniro etc
 
B bozze4evigt skrev:
Ja det ska den ha blivit. Har för mig att Lantmäteriet (?) var på plats efter byggnationen.
Huset syns t ex på hitta.se, eniro etc
Hitta och Eniro duger inte som grund för en lovansökan. Det finns ingen kommunkarta på din kommuns hemsida? Den godkänner en del kommuner som grund för t ex en mindre tillbyggnad och kräver inte NBK. Kommer ditt uterum nära granne? Har du frågat kommunen varför de vill ha en nybyggnadskarta i ditt ärende?
 
När vi glasade in en terass/balkong för något år sedan och detta bara innebar en fasadänfring krävde Stockholm in en nybygnadskarta. Men inget konstigt med att gå in på deras hemsida och beställa en och jag hade den efter 3 minuter. Det fåniga sedan va ju att den skulle sändas in utskriven på A3. Tur man har möjlighet till A3 skrivare på jobbet.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
När vi glasade in en terass/balkong för något år sedan och detta bara innebar en fasadänfring krävde Stockholm in en nybygnadskarta. Men inget konstigt med att gå in på deras hemsida och beställa en och jag hade den efter 3 minuter. Det fåniga sedan va ju att den skulle sändas in utskriven på A3. Tur man har möjlighet till A3 skrivare på jobbet.
Var det verkligen en nybyggnadskarta de krävde? Låter överkurs om det endast rör sig om fasadändring. Det rörde sig inte om en situationsplan?
 
M MetteKson skrev:
Var det verkligen en nybyggnadskarta de krävde? Låter överkurs om det endast rör sig om fasadändring. Det rörde sig inte om en situationsplan?
Nu när du skriver det kan du ha rätt. Men även det kändes fånigt då jag bara skrev ut och sände tbx den. All data fanns ju redan i deras system. Nu fick de in ett papper de stämplade och skannade in igen. Och går jag in nu på Stockholms hemsida om detta går det numera att sända in detta elektroniskt. Lite bättre men varför ska jag betala för att få ut den på mail för att sedan skicka tillbaka den?
 
Jag måste beställa kartan via extern tjänst, tar ca 3v och kostar 8500kr

Jag ritade in hus och uterum på befintlig nbk samt bifogade original nbk och det det gick väl bra.
dock avslog de ansökan pga uterum för nära tomtgräns.

detaljplan säger 3meter. Uterummet hamnar 1.5m som närmast mot granntomten.
Det är kommunen som äger tomten intill.

hur är prognoserna? Kan man få igenom det med avvikelse ?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu när du skriver det kan du ha rätt. Men även det kändes fånigt då jag bara skrev ut och sände tbx den. All data fanns ju redan i deras system. Nu fick de in ett papper de stämplade och skannade in igen. Och går jag in nu på Stockholms hemsida om detta går det numera att sända in detta elektroniskt. Lite bättre men varför ska jag betala för att få ut den på mail för att sedan skicka tillbaka den?
Att du fick kartan skickat det till dig för att sedan skicka den tillbaka kan låta krångligt och onödigt. Förklaringen är att det ska framgå att det är du som sökanden som gör kompletteringen i ärendet, tittat på kartan och kollat att det stämmer.

Kommunen har många dokument i sina system och handläggaren ska inte på ”eget bevåg” lägga över material till ditt ärende (eller andra ärenden heller förresten). Det har med rättssäkerhet att sökanden ska vara den som lämnar in granskningunderlag som ankomststämplats och registreras i ärendet på korrekt vis.
 
Hemmakatten
Tyvärr, du TS, har lagt uterummet för nära tomtgränsen. Att det är kommunal mark på andra sidan tomtgränsen gör det, tyvärr, ändå svårare att få igenom detta.

Min uppfattning är att du aldrig kommer att få bygglov för denna placering av ditt uterum. Försök hitta en annan placering
 
B bozze4evigt skrev:
Jag måste beställa kartan via extern tjänst, tar ca 3v och kostar 8500kr

Jag ritade in hus och uterum på befintlig nbk samt bifogade original nbk och det det gick väl bra.
dock avslog de ansökan pga uterum för nära tomtgräns.

detaljplan säger 3meter. Uterummet hamnar 1.5m som närmast mot granntomten.
Det är kommunen som äger tomten intill.

hur är prognoserna? Kan man få igenom det med avvikelse ?
Nu hänger jag inte riktigt med i turerna, du får gärna förtydliga. Du skriver nu att du använt en gammal NBK och det gick bra. Sen skriver du att du fått avslag på lovet men att du behöver beställa en ny NBK. Planerar du att söka igen trots tidigare avslag?

Kommunens mark som är granne, vad är dess användning enligt detaljplanen? Är det ”allmän platsmark”, ”naturmark” eller något liknande?
Hur stor del av uterummet kommer att ligga närmare än 3 m till fastighetsgräns (i procent)?
Är det ett litet hörn som ligger för nära eller en hel sida? Hur motiverar du att uterummet måste ha just den placeringen på fastigheten och inte byggas någonstans? Detta är några punkter kommunen tittar på i granskningen.
 
M MetteKson skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med i turerna, du får gärna förtydliga. Du skriver nu att du använt en gammal NBK och det gick bra. Sen skriver du att du fått avslag på lovet men att du behöver beställa en ny NBK. Planerar du att söka igen trots tidigare avslag?

Kommunens mark som är granne, vad är dess användning enligt detaljplanen? Är det ”allmän platsmark”, ”naturmark” eller något liknande?
Hur stor del av uterummet kommer att ligga närmare än 3 m till fastighetsgräns (i procent)?
Är det ett litet hörn som ligger för nära eller en hel sida? Hur motiverar du att uterummet måste ha just den placeringen på fastigheten och inte byggas någonstans? Detta är några punkter kommunen tittar på i granskningen.
Efter samtal med kommunen så var det okej att använda sig av den tre år gamla nbk vilket jag gjorde.
Dock så kommer dom att avslå min ansökan till nämnden pga att mitt uterum ligger som närmast 1.5 meter från tomtgräns till angränsande tomt som är en obebyggd villatomt , ej prickmark.
Hela långsidan (6m) kommer att ligga ca 1.5m för nära tomtgräns och inte bara ett litet hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.