Skulle behöva hjälp med idéer på hur man på ett enkelt och billigt sätt säkrar upp, staga upp en jordkant som är följden av en markutjämning på tomten. Ca 10 m lång och faller från 1 m till 0.
Tacksam för idéer och förslag.
 
  • Jordkant efter markutjämning med stagade träpinnar och vit markduk längs en grusbelagd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det beror lite hur du ska använda ytan.
Ser att du ställt ett spabad på en grusbädd.
Blir det trall runt eller är gruset färdig yta.

Om det blir trall hade jag byggt mur/kjol med tryckt virke. Typ 45x170.
Är gruset färdigt och det där blir som en uteplats hade jag gjort en kallmur med kattskallar(runda sten)
 
J JKrister skrev:
Tycker det beror lite hur du ska använda ytan.
Ser att du ställt ett spabad på en grusbädd.
Blir det trall runt eller är gruset färdig yta.

Om det blir trall hade jag byggt mur/kjol med tryckt virke. Typ 45x170.
Är gruset färdigt och det där blir som en uteplats hade jag gjort en kallmur med kattskallar(runda sten)
J JKrister skrev:
Tycker det beror lite hur du ska använda ytan.
Ser att du ställt ett spabad på en grusbädd.
Blir det trall runt eller är gruset färdig yta.

Om det blir trall hade jag byggt mur/kjol med tryckt virke. Typ 45x170.
Är gruset färdigt och det där blir som en uteplats hade jag gjort en kallmur med kattskallar(runda sten)
J JKrister skrev:
Tycker det beror lite hur du ska använda ytan.
Ser att du ställt ett spabad på en grusbädd.
Blir det trall runt eller är gruset färdig yta.

Om det blir trall hade jag byggt mur/kjol med tryckt virke. Typ 45x170.
Är gruset färdigt och det där blir som en uteplats hade jag gjort en kallmur med kattskallar(runda sten)
Det blir tryckad tall, med kjol/mur hur menar du då?
 

Bästa svaret

P Patrik Jonsson1 skrev:
Det blir tryckad tall, med kjol/mur hur menar du då?
Om det blir trall på gruset blir det väl regler också. Då kan du bara sätta någon stolp och regel ovanpå trallen också. Kanske en sittbänk. Ser inte ut som att du har så stor nivåskillnad.

Jag byggde ca 1-1,5m plankmur förra våren hemma. Byggarbetsplats med trallvirke på grus och sjövy i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess av trädäck med träreglar på marken och en cirkelsåg, intill en grävd jordyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdstrappa i trä som leder ner till en grusad yta med en liten höjdskillnad, intill en växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för mycket bra tips och bilder som blir till hjälp.
 
J JKrister skrev:
Om det blir trall på gruset blir det väl regler också. Då kan du bara sätta någon stolp och regel ovanpå trallen också. Kanske en sittbänk. Ser inte ut som att du har så stor nivåskillnad.

Jag byggde ca 1-1,5m plankmur förra våren hemma. [bild] [bild] [bild]
Hur lång är livslängden på en sådan konstruktion?
 
Regelvirke 170 skall ju vara ntr A och då burkar de flesta leverantörer ha 10 års garanti, detta är taget lite fritt ur minnet dock. Vet att garantier inte gäller om det finns en koppar ätande bakterie i jorden.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
A ati skrev:
Hur lång är livslängden på en sådan konstruktion?
Livslängd på konstruktionen är nog inte så lång. Men troligen mycket längre tid än jag har småbarn som vill ha lekplats. Det var verkligen en kvickfix.
Hade jag gjort om det hade jag satt platonmatta på insidan samt ett dräneringarör som tar hand om ytvatten.

Nu blir det vattenpöl och vatten med sand sipprar igenom springor på ett ställe.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.