Halloj!

En trädgren föll i vintras över en friggebod med eternittak. 20-30-tal skärvor i olika storlekar låg på golvet innan det samlades upp någon månad senare o ligger nu i en hink som i sin tur är inplastad... Utöver det har boden varit stängd sedan dess. I boden finns div saker som brukar finnas där.. verktyg, motorsåg, röjsåg... kem, bråte... osv. Att ta väck taket är inget jag oroar mig för... gör det antingen själv med engångsoverall, mask med p3-filter och försiktigt... eller anlitar en firma. Det jag däremot funderar på är hur man enklast men med säkerhet kan sanera alla prylar som finns där inne... inbillar mig att det är ett rätt pillrigt jobb som tar rätt lång tid... kanske med tveksamt resultatet oavsett om det är jag själv eller en firma som sanerar? Väger även kostnaden sanering mot att helt enkelt slänga saker av ringa värde...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Sanera verktyg har väl ingen i världshistorien gjort pga några trasiga plattor ramlat ner i närheten? Spola av dom eller borsta av dom utomhus om dom är dammiga. Det är inte radioaktivt avfall vi pratar om!
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Sanera verktyg o prylar tänker jag spontant är smart att göra... tex spola/borsta av dom utomhus, som du föreslår. Hur gör aukt firmor?
 
Fråga dom, jag har aldrig hört talas om att det finns något speciellt sätt med verktyg!
 
Slappt lagd så börjar med o fråga här i forumet. Kanske att nån med koll läser o mäktar med o svara. Tänker fördomsfullt att det ligger i företagens intresse att hausa upp "problemet" - vill gärna bolla med en oberoende part - också.
 
Staffans2000
Ibland tror jag folk är spritt språngande galna. Är det en biverkan av Coronavaccinet?

Varför i hela friden skall du " sanera":rofl: verktygen och plasta in hinken. Det finns tusentals hus som är klädda med Eternitskivor. Skall de plastas in också?

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Proffsen våttorkar maskiner och verktyg efter saneringsjobb. Engångstrasor och vatten och ner i förslutningsbara säckar.

(det är även rengöringsmetoden efter saneringsjobb)
 
  • Gilla
Jonasca och 1 till
  • Laddar…
Om inte hela taket rasat in o dammat ned hela utrymmet så skulle jag inte ens funderat på att göra något alls.
Möjligen att jag skulle dra verktyget mot byxbenet när jag skall använda det, för att dra av allt annat damm med som eventuellt finns där.
Men troligen skulle jag bara använda det som vanligt.
Finns inget att oroa sig för enligt din beskrivning.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Halloj Staffan! Rätt smart att lägga skärvor i en hink o sen plasta in den, vet inte hur jag annars ska få lämna in dom på ÅVC annars? Brukar ju vara ett krav... skönt o enkelt o bära också.

De tusentals hus som är klädda med eternitskivor bör på samma sätt plastas in när de tas av innan de transporteras till ÅVC...

Anledningen till att sanera verktyg o prylar är för att förhindra att dammet sprids ytterligare. Tror ni reagerar på ordet "sanering", men byt det till "torka av" eller "skölja av" istället då.
 
Du beskriver främst en massa grejer för utomhusbruk, så eventuella enstaka asbestfibrer som troligen inte ens kontaminerat röjsågen, kommer blåsa bort i vinden när du röjer!

(Jag har idag vattnat mina nyplanterade syrénbuskar med vatten som samlats upp i regntunnor från eternittaket.)
 
Staffans2000
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har idag vattnat mina nyplanterade syrénbuskar med vatten som samlats upp i regntunnor från eternittaket
Aj aj.
Då måste vattnet saneras omgående.:D

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aj aj.
Då måste vattnet saneras omgående.:D

Staffans
För att inte tala om de stackars syrénerna!
Ett stort antal svenska VA-kunder dricker dessutom vatten som runnit genom stamledningar av eternit. Men de är nergrävda och syns inte...

En får vara tacksam för att det "bara" är dammet som är farligt, och "bara" om en får ner det i lungorna.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Proffsen våttorkar maskiner och verktyg efter saneringsjobb. Engångstrasor och vatten och ner i förslutningsbara säckar.

(det är även rengöringsmetoden efter saneringsjobb)
Men proffsen utsätts för detta flera gånger om året eller oftare och bör skydda sig.
I detta fall handlar det om en person som som exponeras en gång.
 
Staffans2000
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En får vara tacksam för att det "bara" är dammet som är farligt, och "bara" om en får ner det i lungorna.
Och bara i stora mängder, under längre tid. Gärna i kombination med rökning.
Undantag finns naturligtvis.

TS.
Lyssna på detta program, så kanske din asbestnoja mildras något.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1027674

Staffans
 
Rickard.
L Luugen skrev:
Men proffsen utsätts för detta flera gånger om året eller oftare och bör skydda sig.
I detta fall handlar det om en person som som exponeras en gång.
Jag svarade till TS som undrade hur certifierade firmor gjorde det och la inga värderingar i det jag skrev. Oavsett så handlar det om vanlig rengöring så det är inte särskilt dramatiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Luugen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.