Hej, tänkte göra ett matbord av breda plank. Bordet kommer bli 115 cm bredd och ca 350cm långt. Bröderna är ganska breda och tjocka 48mm. Funderar på att fräsa eller såga smala snitt en bit in i från undersidan på bordsskivan plankor för att undvika att plankorna kupar sig.Virket är gott har lufttorkad inomhus i ca 10 år. Plankorna kommer att vara ihoppsatta med lite avstånd i mellan ca 5mm alla bordsskivan kanter kommer jag fasa av med fasstål med handöverfräs. Eventuellt fäster jag bordsskivan plankor underifrån med grov träskruv genom några tvärgående reglar eller så skruvar jag fast bordsskivan plankor ovanifrån och döljer skruvhålen med träpluggar. Bordet ska sedan ytbehandlas med bets och olja, ska likna grånade gamla plankor. På bilden fattas det en planka men det är ungefär så den färdiga bordsskivan ska se ut. Behöver hjälp med att lösa hur jag bäst sätter fast plankorna på bordsskivan kortsidor ganska breda plank 310 mm breda funderar på grova träplugg av rundstav . Bild 2 grovskiss på hur bordet och underredet ska se ut färdigt.
 
  • Omonterad matbordsskiva av breda, ljust träfärgade plank som är placerade på golvet med en tom plats för en plank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett matbord med måttangivelser, visar bordsskiva och underrede.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det stå utomhus?
 
Inomhus i ett stort kök
 
Lite riskabelt med plugg där plankorna inte kan röra sig. Laxstjärtsnot är en bra lösning men den kommer att synas från sidan. Googla på "breadboard end" så får du andra bra lösningar. Om det inte är att svära i kyrkan så kan man även ha avlånga pocket holes underifrån.
 
T
Jag skulle ha sågat ut ett spår i tvärbrädan och sen motsvarande på plankornas kortändar och sen fäst plankorna på mitten underifrån, möjligen en skruv på varje sida i ovala hål, för att hantera ändarna.
Sen ett eller två tvärgående underslag som skruvas underifrån in i plankorna, två i varje planka i ovala hål i underslaget. Möjligen skulle jag ge mig på att sinka in underslaget, men det är en del jobb och pyssligt :)
 
Jag har ett bord med springor och det är inte super... Fastnar alltid skit där och är svårstädat.

Skulle göra en massiv skiva, och sedan hyvla/fräsa spår i ändbitarna och fästa dom i mitten med lim och plugg och längre ut med plugg och avlånga hål (så träet kan röra sig).

Gör också ändbitarna med det i åtanke, att det ska se snyggt ut även när skivan krympt/svällt, lätt rundade tycker jag blir snyggt.

(ps. det är såklart inget fel att ha separata plank med springor, bara att jag själv har dåliga erfarenheter av det)
 
Hej, kunden önskar springor mellan plankorna, vill inte ha en helt ihop limmad träskiva Har nämnt att risken att smuts kommer att fasta mellan plankorna. Kunden ville ha springor emellan plankorna ändå lutar emot 6-12 mm mellan varje planka .
Enligt kunden så tänkte hon eventuellt ha en glasskiva ovanpå bordsskivan . Har aldrig gjort ett bord på detta sätt men någon gång måste vara den första. Har funderat mycket på olika möjliga lösningar så att plankorna fortfarande kan röra sig för att dom inte ska spricka eller ändra form/ slå sig. Har fått en hel del tips av flera i den här tråden.
Kommer att lägga upp bilder på slutresultatet när bordet är färdigt.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag skulle nog göra ett ganska djupt spår i tvärbrädorna, säg 30mm, och motsvarande fjäder på tvärorna.
Sen skulle jag ta en plugg/skruv i vardera långbrädans ytterkant och låta resten ligga löst. Då stannar hörnet på plats även öm brädan krymper. Med den bredd Du har på plankorna kommer paketet att hålla sig vinkerätt utan fler fästpunkter
Men det behövs säkert fler tvärgående stöd. Dom kan man skruva i mitten och sätta nån form av glidande bordsbeslag på ytterbrädorna så hindrar man planken från att vrida sig med tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.