Jag har köpt 2st Duschblandare till Sommarstället ( https://www.ikea.com/se/sv/p/vallamosse-termostatblandare-foer-dusch-foerkromad-60393354/ ).

Innanför anslutningarna sitter det en hylsa med ett fjäderbelastat membran.
I dessa finns ett membran med ett jättelitet hål.
Vattenflödet genom blandaren är betydligt sämre än med den förra blandaren och ur duschmunstycket kommer en finfördelad dimma.

Antar att det är någon form av miljö-trams och min fråga är om man kan plocka bort dessa utan att det ställer till problem för funktionen?
Hand håller en blå hylsa med fjäderbelastat membran för duschblandare, synlig mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av hand som håller en duschblandarens insats med fjäderbelastat membran och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand som håller en blå hylsa med ett litet hål, del av en duschblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter alltså dessa i munstyckena? Eller i blandaren? Sitter dom i munstyckena är det sannolikt någon form av vattenbesparing, jag slet ut dessa ur mina munstycken för att få normalt tryck, dock annat märke.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Sitter alltså dessa i munstyckena? Eller i blandaren? Sitter dom i munstyckena är det sannolikt någon form av vattenbesparing, jag slet ut dessa ur mina munstycken för att få normalt tryck, dock annat märke.
Dom sitter intryckta (och låsta med låsring) på inkommande vattenanslutningarna i blandaren!
 
A Andreas-Lkpg skrev:
Dom sitter intryckta (och låsta med låsring) på inkommande vattenanslutningarna i blandaren!
Jasså.. Ikea är alltid lite egna. Har ingen aning i så fall. Läste på lite på nätet dock, står att deras blandare har flödesregulatorer. Det är förmodligen det de är, för att spara vatten men som sagt, inte helt hundra. Har dom ingen kundtjänst som vet kanske?
 
Redigerat:
Dom där skall du troligen inte ta bort då det ser ut att vara är backventiler.
Flödesbegränsning brukar sitta i duschmunstycket
 
GoC GoC skrev:
Dom där skall du troligen inte ta bort då det ser ut att vara är backventiler.
Flödesbegränsning brukar sitta i duschmunstycket
Du har säkert rätt.
 
GoC GoC skrev:
Dom där skall du troligen inte ta bort då det ser ut att vara är backventiler.
Flödesbegränsning brukar sitta i duschmunstycket
Dom ser ju ut att strypa flödet ganska rejält (litet hål i membranet).
Den gamla Blandaren hade inga backventiler. Är det nödvändigt?
 
Det är nödvändigt, annars ”kopplar du samman” kall och varmvatten via blandaren. Dvs när du spolar kallvatten i en annan kran kan varmvatten gå via blandaren och ut i kallvattenledningen.
Och det var säkert backventiler i den gamla, men inuti blandaren.
 
Väcker tråden på grund av irritation.
Har dragit 15 mm till två duschar i huset för att säkerställa rejält flöde i takduscharna.
Och får se exakt samma backventil/strypning som TS visar. Inte stort hål där…
Jag vill bestämma flödet själv och inte strypt via några miljömuppar i Bryssel!!
Finns det andra ventiler med större flöde jag kan byta till?
Eller annan lösning?
 
Redigerat:
Närbild på en ventilöppning med blå kant och en orange markering runt öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är själva ventilöppningen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.