Renhorn Renhorn skrev:
Många bäckar små..
Men iaf, jag hade kört på en Automower 550 Epos, så slipper du slinga..
Dom här GPS-styrda robotarna, vilken precision har dom egentligen? Det låter ju väldigt tilltalande att slippa massa tråd i gräsmattan, men om de inte klarar rabatter och kanter på ett bra sätt så är det ju rätt bortkastat
 
krillek krillek skrev:
Dom här GPS-styrda robotarna, vilken precision har dom egentligen? Det låter ju väldigt tilltalande att slippa massa tråd i gräsmattan, men om de inte klarar rabatter och kanter på ett bra sätt så är det ju rätt bortkastat
Jag skulle vilja påstå att de måste ha ytterligare avkänning med exempelvis lidar, eller med gyro. Det händer titt som tätt att precisionen hos GPS inte är den bästa.

Jag gillar att det är lätt att definiera gränsdragningen med en slinga, även om den är jobbig att lägga ut.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle vilja påstå att de måste ha ytterligare avkänning med exempelvis lidar
Ja, någon form av radiofyr som den har i det närmaste fritt synfält till behöver den väl. Misstänker att man behöver mer än en i en normal villaträdgård. Det här kommer att vara lyxklippare ett antal år framåt.
 
krillek krillek skrev:
Dom här GPS-styrda robotarna, vilken precision har dom egentligen? Det låter ju väldigt tilltalande att slippa massa tråd i gräsmattan, men om de inte klarar rabatter och kanter på ett bra sätt så är det ju rätt bortkastat
Huskvarnas EPOS har ju, till skillnad från deras övriga GPS robotklippare, en fast monterad GPS mottagare. Eftersom dess punkt hela tiden är känd så kan man på så vis kontinuerligt beräkna felet på GPS signalen och skicka dessa justeringsdata till gräsklipparen. Enkel princip och dom verkar ha fått cm precision med detta. Så det borde funka kan jag tycka, om nu övriga förutsättningar är rätt..
 
Jag har undersökt lite runt Husqvarna Epos, men den verkar vara helt oanvändbar om det det inte är ett mongoliskt slättlandskap man vill klippa. Eposen vill vad jag förstår ha 110 graders fri sikt åt alla håll mot satelliterna, alltså 35 grader fritt från horisonten i ALLA riktningar. Detta fungerar ju inte alls om man råkar ha ett hus eller träd utanför tomten - klipparen kan då inte klippa ända in emot huset eller under trädet. Jag kan tycka att det är väldigt märkligt då en vanlig gps inte slutar att fungera bara för att du ställer dig vid ett hus eller under ett träd...
 
Det är väl den fast monterade referensmottagaren som behöver så mycket fri sikt?
 
useless useless skrev:
Det är väl den fast monterade referensmottagaren som behöver så mycket fri sikt?
Nej, gälla klipparen. Bilderna nedan från manualerna för klippare och referensstation. den senare vill ha fri sikt ända ner till 10 grader över horisonten! Fattar inte hu denna maskin ska kunna fungera i normala miljöer.

Illustration av krav på fri sikt för en klippares referensstation med angivna vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram visar installationsguide för referensstation med fri sikt till himlen, 10° höjdvinkel och 160° öppningsvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krillek krillek skrev:
Nej, gälla klipparen. Bilderna nedan från manualerna för klippare och referensstation. den senare vill ha fri sikt ända ner till 10 grader över horisonten! Fattar inte hu denna maskin ska kunna fungera i normala miljöer.

[bild] [bild]
Slottsträdgårdar? Eller de kanske inte är normala?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Slottsträdgårdar? Eller de kanske inte är normala?
Har du exempel på slottsträdgårdar där Epos är installerad med gott resultat? Uppfylls Husqvarnas krav om fri sikt i så fall?
 
Trist.. Håller med, svårt att se att den är användbar med dom där kraven på fri sikt mot himlen. Dom kanske borde komplettera med en inbyggd radar för att kontinuerligt kalibrera bort felet mot några kända punkter..
 
krillek krillek skrev:
En Huskvarna-representant ska i alla fall komma nästa vecka och kika på förutsättningarna.
Hur gick det?
 
F
krillek krillek skrev:
Som frågan i titeln, stor trädgård med flera gräsytor separerade med grusgångar och cortenkanter, är det då realistiskt med robotklippare? Ser att Husqvarna har modeller som klarar upp till 5000 m2. Kan två robotar dela på ytan och klarar de att forcera gårdsgrus och corten som sticker upp ett par cm?

Klipper idag med en John Deere zeroturn spakstyrd med men skulle gärna slippa detta om det går att automatisera. Har fått för mig att gräset på sikt skulle må bra av robot också...
På föräldrahemmet klipps ca 6-7000m2 med 2st automower. en 220AC och en 230ACX(på den mer kuperade delen av trädgården). Begränsningsslingor runt grusgångar, en jäkla massa träd och buskar mm.

tidigare klipptes allt av 2st Automower G1, som köptes 2001 om jag inte missminner mig.

Vet att de på vissa ställen leder klipparna över grusgången, men har då packad 0-8kross precis vid övergången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.