Jag fick skicka in allt det som TS här radar upp. Det var mycket noga med det.

När allt var godkänt och klart och jag ville göra ändringar i det jag skickat in sa min handläggare att det enda krav kommunen kan ställa på mig vid bygget är BYA, nockhöjd och uppgiven användning av huset(komplementbostad eller komplementhus). Kom vi för nära grannarna var vi tvungna att inhämta tillstånd i efterhand.

Nu byggde vi komplementhus, vid bostad ska energiberäkning och kontrollplan finnas. Ka kan komma att behövas.

Alla andra uppgifter är i princip endast för kommunenens register.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag fick skicka in i princip samma saker som för bygglov.
Ritningar i massor och en kontrollplan. Men sen gick det smidigt.
De får inte lägga mer än ett visst antal timmar på en attefallsåtgärd, så de kan inte granska sönder allt.
Och ingen slutbesiktning på plats. Bara inmätning.
Jag fick också skicka in ”allt”. Företaget som levererade huset tog dock hand om allt sådant, och hade kontakten med kommunen.

Här gjorde kommunen en noggrann slutbesiktning på plats också, innan slutbesked gavs och vi kunde börja använda huset. Vårt är godkänt som komplementsbostadshus.
 
Vad bn kräver vid anmälan för Attefallsåtgärd är godtyckligt men beror nog främst på hur huset ska vara beskaffat- komplementsbyggnad eller komplementbostadshus. I det senare fallet ska ställas krav på tillgänglighet och energiförbrukning så det kan skilja sig ordentligt åt hur huset kan bli i slutändan. Ett tillgängligt badrum tar ruskigt mycket plats tex. Att anmäla som komplemetsbyggnad (typ förråd) och sen ändå inreda till bostadshus kan alltså spara rejält med jobb/ stålar och ge andra möjligheter till utformning om man vågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.