Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Man lär sig ganska snabbt vilka kunder man inte svarar när de ringer. Alla sådana kunder heter "IDIOT" i min kontaktlista.
Känner igen det, jag har en sån för hantverkare.
 
  • Gilla
  • Haha
Pel063 och 15 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Att försöka framhäva sjuksköterska som en gyllene marknad är ju bara fel på alla sätt.

Dom borde tjäna dubbelt så bra som dom gör, dom är väl den arbetsgrupp i Sverige som faktiskt får dra det tyngsta lasset. Pinsamt att vi inte kan betala dom mer än vad vi gör.

Vad gäller läkare så är detta fall då en ort behöver ta in hyrläkare kort och då måste man locka med fritt boende och hög lön. Anledningen är ju brist på utbildade och att fler behöver vård. Det är inget normal tillstånd.
Jag kan bara hålla med TS att allt kostar otroligt mycket när man behöver fixa något hemma.

Jag växte på en tid där det fortfarande var lönsamt att högutbildada sig. Jobbar nu som läkare och har inga lyxiga löner som några tror. Fick betala en och halvmånads lön när jag anlitade en firma och spacka sprickor och måla om i huset. Detta för en vecka jobb för två personer som många dagar gick hem kl 12. Tycker ni det är rimligt? Dessutom sprack hörnen igen efter ett par månader.
Själv sitter jag på jobbet 8 timmar om dagen, jobbar jour och övertid helger och mer än 50% av tjänade pengar går åt skatt. Och ingen betalar min resa från och till jobbet. Funderar seriöst på att byta banan då jah anser det inte lönsamt. Att sköterskorna skulle ha höga löner stämmer inte alls. Och de stackare arbetar ihjäl sig.

Blivit så trötta på alla hanverkare, målare, rörmokare som debiterar så mycket för deras arbete, mycket av en dag är pauser och anser detta vara rimligt.
 
  • Gilla
Fredandel och 28 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väldigt mycket gnäll på att hantverkare inte lämnar offert. Är det verkligen ingen som funderar på varför? Det fanns nyligen en tråd som en gubbe skapade. Han ville ha en nybyggd villa målad. Om jag minns rätt var 5 firmor och tittade och efter lite tjatande så fick han tillslut 1 offert. Och den var såklart alldeles för dyr för Målarens materialkostnad hade gubben själv räknat ut och det var orimliga påslag. Servicebil fattade han inte alls. Målaren hade bara 5 min körtid till honom och ville ha hör och häpna 200kr/dag.

Efter att ha läst några inlägg av gubben så stod det väldig klart för mig varför de 4 andra valt att inte lämna offert.
Hantverkare utvecklar sin långa näsa genom åren. Börjar det lukta strul så blir det ofta strul. Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt.

Tänk på att hantverkaren först tar sig tid att komma ut och titta på ett jobb. Sen struntar hantverkaren i att lämna offert. Tror ni det beror på affärsidén eller kan det bero på något annat???

Sen kan jag självfallet tycka att man kan vara tydligt ifall man bestämt sig för att inte lämna en offert.
Sanningen kan också vara att man avvaktar svar på andra offerter innan man vågar lämna en till offert. Men man kan vara tydlig med det också självfallet.
Jag har inte läst om gubbens historia men din analys kan säkert stämma. Men å vandra sidan har jag själv inte fått någon offert när jag frågat om att skriva kontrakt med Hantverkarkontrakt eller ABS.
Likaså när jag undrade om att sätta ett slutdatum. Då ville de sätta ett slutdatum som var ca 3 månader efter rimlig tid men de lovade på heder och samvete att vara klara ( det blev 8v sent, ett badrum).
Att skriva in vite el liknande ? då har flera hantverkare sagt att då tar de inte jobbet.

Jag har gjort flera stora byggen. Ibland blir det försenat för att saker händer. Inget konstigt. Att snickaren behöver sticka på en grej i 2 dagar? Inga problem om det är viktigt. Men det som hantverkare verkligen suger på är att KOMMUNICERA!

Men vi har också fått vänta på att få färdigt ganska små byggen i månader för att hantverkaren bokat för mycket eller tagit luckrativa extrajobb. Vårat värsta var när huset byggdes ut och snickaren tog ett luckrativt sido kontrakt när taket var av och fasaden var delvis öppen. Vi hade 8-10 grader i köket i 5 veckor och fick bo i källaren. Med 2 småbarn. Totalt blev de 17v sena men jag drog av 2 v för jullovet när vitet bestämdes. Hantverkaren blev förvånad att vi hänvisade till klausulen. Vi bodde sept till december i en byggmardröm där man varje dag väntade på en hantverkare som aldrig kom.
Det var enda gången vi hade lyckats få in ett vite på 5000kr per vecka så lite kostade det snickaren.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Hummingbird och 21 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Förstår inte alls denna idé att ta betalt per dag. Vi har en något (inte mycket) dyrare avgift men den betalas en gång per jobb oavsett om det är 40 minuter eller 2 veckor. I den ingår en hel del material som blir löjligt att specificera ut på fakturan.bÄven fast 200kr/dag inte alls blir märkvärdigt mycket så gör den fakturan betydligt tråkigare att betala tycker jag.

Snickaren jag gärna anställer brukar ha 3 punker. Timmar på sig själv, timmar på sin anställda och material med 15% påslag på inköpspris, resor sköter han som vi utanför arbetstid. Enkla fakturor är enkla att kontrollera och minst tråkiga att betala ;)

Givetvis är det bara min åsikt men i övrigt så har du en poäng i det du skriver.
Att Servicebilen väcker känslor har jag förstått. Vi kör också servicebil/ dag så länge vi är där 1 dag. Är det småjobb kör vi Servicebil/ timma. Men det är vi det.

Som jag skrev till gubben som ville ha huset ommålat och tyckte 200 kr var för dyrt.

Servicebil för mig är ett specialinrett fordon som innehåller verktyg, stegar, och div grundmaterial för att kunna utföra vissa enklare arbeten utan att behöva åka och handla tex. En brun plugg.
Om himlen öppnar sig när målaren står och målar så behöver hen åka till ett annat jobb skyndsamt. Det blir kostsamt för målaren som lämnat fast pris att sitta still när det regnar.

Men jag tror faktiskt gubben kunnat förhandla bort Servicebilen om har erbjudit stilleståndsersättning vid regn.

Det är mycket snack om fakturor med transparens i detta forum. Då tycker iaf jag att Servicebilen ska finnas kvar som en separat post och inte bakas in i Timpriset.

Påslag material 15 % från en Snickare är lite i överkant enligt mig. Vi tar 10% men det är å andra sidan lite långt. Så ska vi säga 12? ;)
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Jag kan bara hålla med TS att allt kostar otroligt mycket när man behöver fixa något hemma.

Jag växte på en tid där det fortfarande var lönsamt att högutbildada sig. Jobbar nu som läkare och har inga lyxiga löner som några tror. Fick betala en och halvmånads lön när jag anlitade en firma och spacka sprickor och måla om i huset. Detta för en vecka jobb för två personer som många dagar gick hem kl 12. Tycker ni det är rimligt? Dessutom sprack hörnen igen efter ett par månader.
Själv sitter jag på jobbet 8 timmar om dagen, jobbar jour och övertid helger och mer än 50% av tjänade pengar går åt skatt. Och ingen betalar min resa från och till jobbet. Funderar seriöst på att byta banan då jah anser det inte lönsamt. Att sköterskorna skulle ha höga löner stämmer inte alls. Och de stackare arbetar ihjäl sig.

Blivit så trötta på alla hanverkare, målare, rörmokare som debiterar så mycket för deras arbete, mycket av en dag är pauser och anser detta vara rimligt.
”Funderar seriöst på att byta banan” :rofl:

Jag visste det. Det är inte priset som stör dig och andra mest. Det är att hantverken oftast är stilig och välhängd. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
BlackDragon och 6 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad tjänar du som läkare då?

Borde väl vara hälften av det dubbla :)
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 12 till
  • Laddar…
Rickard.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Påslag material 15 % från en Snickare är lite i överkant enligt mig. Vi tar 10% men det är å andra sidan lite långt. Så ska vi säga 12?
Jämför vad skillnaden blir på säg 50 000kr, helt ovesäntligt och ändå billigare än oförhandlade priser så det är inget att hänga upp sig på ;)

Vi har fri prissättning så hur man lägger upp det är upp till var och en men jag vet vilken sorts faktura jag föredrar. Ett "problem" med ersättning per dag är om man inte jobbar fulla dagar hos en kund vilket är extremt vanligt hos målare.

Enkla modeller passor hantverkare som är erkänt dåliga på att informera ;)
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Jag kan bara hålla med TS att allt kostar otroligt mycket när man behöver fixa något hemma.

Jag växte på en tid där det fortfarande var lönsamt att högutbildada sig. Jobbar nu som läkare och har inga lyxiga löner som några tror. Fick betala en och halvmånads lön när jag anlitade en firma och spacka sprickor och måla om i huset. Detta för en vecka jobb för två personer som många dagar gick hem kl 12. Tycker ni det är rimligt? Dessutom sprack hörnen igen efter ett par månader.
Själv sitter jag på jobbet 8 timmar om dagen, jobbar jour och övertid helger och mer än 50% av tjänade pengar går åt skatt. Och ingen betalar min resa från och till jobbet. Funderar seriöst på att byta banan då jah anser det inte lönsamt. Att sköterskorna skulle ha höga löner stämmer inte alls. Och de stackare arbetar ihjäl sig.

Blivit så trötta på alla hanverkare, målare, rörmokare som debiterar så mycket för deras arbete, mycket av en dag är pauser och anser detta vara rimligt.
Olika sorters Läkare samma som det finns olika hantverkare med olika löner men jag tror inte finns en läkare i hela Sverige som är tvungen att leva snålt
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Jag har inte läst om gubbens historia men din analys kan säkert stämma. Men å vandra sidan har jag själv inte fått någon offert när jag frågat om att skriva kontrakt med Hantverkarkontrakt eller ABS.
Likaså när jag undrade om att sätta ett slutdatum. Då ville de sätta ett slutdatum som var ca 3 månader efter rimlig tid men de lovade på heder och samvete att vara klara ( det blev 8v sent, ett badrum).
Att skriva in vite el liknande ? då har flera hantverkare sagt att då tar de inte jobbet.

Jag har gjort flera stora byggen. Ibland blir det försenat för att saker händer. Inget konstigt. Att snickaren behöver sticka på en grej i 2 dagar? Inga problem om det är viktigt. Men det som hantverkare verkligen suger på är att KOMMUNICERA!

Men vi har också fått vänta på att få färdigt ganska små byggen i månader för att hantverkaren bokat för mycket eller tagit luckrativa extrajobb. Vårat värsta var när huset byggdes ut och snickaren tog ett luckrativt sido kontrakt när taket var av och fasaden var delvis öppen. Vi hade 8-10 grader i köket i 5 veckor och fick bo i källaren. Med 2 småbarn. Totalt blev de 17v sena men jag drog av 2 v för jullovet när vitet bestämdes. Hantverkaren blev förvånad att vi hänvisade till klausulen. Vi bodde sept till december i en byggmardröm där man varje dag väntade på en hantverkare som aldrig kom.
Det var enda gången vi hade lyckats få in ett vite på 5000kr per vecka så lite kostade det snickaren.
Precis som alla andra är även jag en privatare. Jag lider därför med dig och alla andra när jag läser vissa historier som tex. Dina.

För att folk ska bli bättre på att anlita hantverkaren och inte bli eller känna sig lurade brukar jag alltid skriva på detta forum:
Läs på lite. Konsumentverket har bra information. Prata gärna med vänner och bekanta. Se alltid till att skriva ett avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Ställ frågor om du är osäker. Glöm inte att även avtala om påslag material. Se till att få en kopia på hantverkarens försäkringsbevis.

Har man gjort detta har man kommit lång. Tidsåtgången uppskattar jag till ca 60 min.

Vill hantverkaren inte gå med på detta. Byt hantverkare.

Jag har senare förstått att det inte är så enkelt alla gånger beroende på vart i landet man bor. Så handslag kanske fortfarande räcker på många platser.

Är du hantverkare? Följ exakt samma råd.

Det här med tidplan och vite är jag både för och emot. Nu under Coronatider är det otroligt svårt. Vi har peppar, peppar, klarat oss förvånansvärt bra. Men en elektriker jag känner har haft riktigt stora problem med sjukskrivningar.

Skulle jag gå med på en tidsplan med vite på tex ett badrum så skulle jag till att börja med helst vilja riva först. Om jag sen beräknade tidsplanen till 3 v så skulle jag gå med på vite efter 5. Inte för att jag tror att det kommer ta 5 v eftersom jag beräknat 3. Men varför skulle jag vilja utsätta företaget för en helt onödig risk där vinsten ifall vi klarar bygget på 3 v är 0.

Vid större entreprenader har vi ibland inget val. Men då räknas den kalkylerade risken in i priset.
 
  • Gilla
Jazzo603 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Olika sorters Läkare samma som det finns olika hantverkare med olika löner men jag tror inte finns en läkare i hela Sverige som är tvungen att leva snålt
Läkare har en förmåga att sko sig och kunderna tar aldrig slut. Tänk om kunderna kom till hantverkarna istället och de fick betalt från staten precis som läkaren får.

En hantverkare förstår man vad den säger men när man ska till läkaren 9 gånger av 10 behövs tolk
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Ickedickedoa och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Olika sorters Läkare samma som det finns olika hantverkare med olika löner men jag tror inte finns en läkare i hela Sverige som är tvungen att leva snålt
Jag skulle önska att de läkare som jag tidigare i mitt liv träffat på vår vårdcentral var tvungna att leva snålt. Att dom ens har ett leg förvånar mig. Men det är såklart samma sak med vissa hantverkare.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
"Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt."
Vilket det OP säger. Så länge andra accepterar det så behöver man inte svara.
Och om det är ett stort NoNo att kunden är påläst så är det inte kunden det är fel på.
”Och om det är ett stort NoNo att kunden är påläst så är det inte kunden det är fel på”

Så kan det säkert vara bland de oseriösa. Själv fullkomligt älskar jag kunder som är pålästa och kunniga. Om du ens kunde förstå hur mycket tid det besparar att slippa förklara för vissa.

En av anledningarna till att jag ens skriver på detta forum är att jag försökt hjälpa vissa som hamnat i trubbel och försökt att få andra att förstå hur dom inte ska hamna i trubbel.
Med trubbel menar jag ekonomiskt (avtal eller snarare avsaknadens avtal) trubbel, trubbel med utförande. Eller trubbel med hur en sak ska utföras.
 
  • Gilla
Jazzo603 och 7 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jämför vad skillnaden blir på säg 50 000kr, helt ovesäntligt och ändå billigare än oförhandlade priser så det är inget att hänga upp sig på ;)

Vi har fri prissättning så hur man lägger upp det är upp till var och en men jag vet vilken sorts faktura jag föredrar. Ett "problem" med ersättning per dag är om man inte jobbar fulla dagar hos en kund vilket är extremt vanligt hos målare.

Enkla modeller passor hantverkare som är erkänt dåliga på att informera ;)
Alla målare vi anlitar kör servicebil/ Timma. Även om dom är där 8 Tim.

Eftersom vi tidigare för ca 10 år sedan körde 8 % påslag material så var det en magisk gräns när vi höjde till 10%. Eftersom material normalt inom bygg är en förhållandevis liten post så spelar det inte så stor roll om man kör 10 eller 12 %. Men tittar man på de årliga materialinköpen så blir det helt plötsligt lite mer intressant.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Gnällkärring
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.