Hej, har ett stort gammalt hus som kräver en massa värme på vintern. Har en mindre luft/vatten pump (6kw) och elpatron. Funderar på att köpa en ny luftvatten pump på ca 15kwh. Problemet är att det satt tidigare en oljepanna i huset och radiatorer är dimensionerad efter detta och om det skall bli varm vid ex -10 grader så måste det ledas fram 60 gradigt vatten till elementen. Luft vatten pumpar är inte så effektiva vid hög framledning. Är det smartare att köpa luft/luft värmepumpar i stället? (får 4st för samma pris som luft/vattenpumpen) Huset är på ca 300m2 och drar ca 30000 kWh för värme och varmvatten.
 
Var står huset? 30 MWh för värme och varmvatten låter inte mycket alls för 300 kvm men huset kanske står i södra Skåne? Där är dimensionerande vinterutetemperatur -10,2 °C och då finns ett par LVVP som klarar ge höga temperaturer om än med något sämre verkningsgrad. NIBE F2120 klarar upp till 65°C och Daikin Altherma TopGrade klarar upp till 70°C. För att det ska bli bra med luftluftvärmepumpar behöver planlösningen vara öppen kring varje innerdel.
 
J Josth skrev:
Var står huset? 30 MWh för värme och varmvatten låter inte mycket alls för 300 kvm men huset kanske står i södra Skåne? Där är dimensionerande vinterutetemperatur -10,2 °C och då finns ett par LVVP som klarar ge höga temperaturer om än med något sämre verkningsgrad. NIBE F2120 klarar upp till 65°C och Daikin Altherma TopGrade klarar upp till 70°C. För att det ska bli bra med luftluftvärmepumpar behöver planlösningen vara öppen kring varje innerdel.
Det sår i Täby, kanske är 35Mwh, + hushållsel. Jag tänkte isåfall sätta in 3-4 LL och låta befintlig LV pump bara sköta varmvattnet och låta elpatron spetsa varmvattnet från 45 till 60 grader
 
Ok. Täby har dimensionerande vinterutetemperatur på -16,6 °C enligt Boverkets tabell så då finns det möjlighet att räkna på det hela i t.ex. NIBEs energikalkylprogram. Man brukar säga att upp till Gävle är förutsättningarna med klimatet goda för luftvattenvärmepumpar. LLVP ger mycket värme för pengarna men värmen blir inte lika jämn och tyst som med LVVP eller bergvärme. Där måste man verkligen känna efter vad man själv tycker. Kyla under varma sommarveckor är en bonus med LLVP.
 
Om man utgår från 35 MWh för värme och varmvatten i nuläget med en 6 kW värmepump får jag det till ca 57,5 MWh brutto. Dessutom behövs en 17 kW el-patron som tillsats. Med en LVVP NIBE F2300-20 går det att få ner energibehovet till ca 20,7 MWh. Har tyvärr inte senaste modellen F2120-20 i kalkylprogrammet men den ger lite bättre siffror, dvs något lägre energibehov. En el-patron på 10 kW behövs ändå när det är som allra kallast.
 
  • Gilla
Waagaard
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man utgår från 35 MWh för värme och varmvatten i nuläget med en 6 kW värmepump får jag det till ca 57,5 MWh brutto. Dessutom behövs en 17 kW el-patron som tillsats. Med en LVVP NIBE F2300-20 går det att få ner energibehovet till ca 20,7 MWh. Har tyvärr inte senaste modellen F2120-20 i kalkylprogrammet men den ger lite bättre siffror, dvs något lägre energibehov. En el-patron på 10 kW behövs ändå när det är som allra kallast.

Det blir en Nibe F2300 i mitt andra hus(240 m2 nyproduktion) men det här huset vill jag komma billigt undan både när det gäller investering och driftskostnader. En LL ger ca 5-6 KW och kostar ca 15k/st och de levererar 3 KW värme ner till -15 utan elpatron. Tänkte köpa 4st., blir inte min driftkostnader lägre då än med en NIBE som måste köra ut 60 gradigt vatten till radiatorer?
 
Jo så bör det bli, lite lägre driftskostnader med LLVP eftersom ingen ren el-tillsats behövs. Finns de modeller som ger 5-6 kW vid -15 °C men de kostar 20-25 tkr/st. Ex. Daikin Caldo XRH40 (5 kW vid -15°C) eller Mitsubishi LN50 Hero (6 kW vid -15°C). Enligt NIBE kalkylprogram behöver huset 20 kW värme vid DVUT -16,6 °C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.