Säkert olika för olika kommuner plus vilken handläggare man får tilldelad.

Det krävs inte bygglov för attefall, därmed ingen extern kontrollansvarig heller. Du måste dock ansöka om byggstart. Fasadritningar, situationsplan, konstruktionsritning, kontrollplan, brandskyddsdokument samt eventuellt godkännande från granne, om det nära tomtgräns. Godkännandet skall även innehålla fasadritningar och situationsplan (en signatur på respektive bilaga från grannen). Kontrollplanen i sig var för mig det som tog mest tid, förmodligen eftersom jag inte skrivit någon tidigare och inte visste vad min kommun ville ha. Blev en massa läsande i bygglag och föreskrifter. Kul, men det tog lite tid. Brandskyddsdokumentet tog också sin tid.

Köper man ett färdigt kit så antar jag att man får en del ritningar medskickat, så då slipper man hitta på allt själv.

Eftersom jag själv inte visste om jag skulle ta hjälp eller inte (med bygget) hade jag gjort en massa sektionsritningar också som jag bifogade. Det skall man inte behöva, men det skadar inte. Bra att ha ändå, oavsett om man bygger själv eller får hjälp med det.

konstruktionsritning kan vara lite klurigt att få till. Jag hittade exempel som jag gjorde om för att passa mitt bygge.
 
Redigerat:
Skall det dras in vatten och avlopp är det säkerligen ytterligare kontrollpunkter som skall dit. Jag har inte det själv, men kom på det nu :)
 
Du behöver inte bygglov. Men du måste göra bygganmälan. Nivån varierar mellan kommuner. I din andra tråd låter det som du tänker bygga nära gränsen? Då gäller speciella regler.
 
Jag ska inte ha vare sig vatten eller avlopp indraget, och grannegodkännande är undertecknat och klart.

De dokument som kommunen vill ha in från oss är:
Måttsatt o skalenlig baskarta
Fasadritning med angivna väderstreck skala 1:100
Sektionsritning skala 1:100
Planritning.skala 1:100
Situationsplan skala 1:500
Uppgift om material- och kulörval för fasad, fönster och tak.
Placering max 20 m. från bostadshuset.

Märkligt nog fick min jobbkollega inte krav på något särskilt mer än en egenkomponerad ritning över tomtgränser och placering, när han satte upp attefallshus på sin tomt. Annan kommun.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Blev en massa läsande i bygglag och föreskrifter. Kul, men det tog lite tid.
- Ja där skiljer vi oss verkligen åt : ))
 
En del av det där tvivlar jag på att kommunen har rätt att kräva för en bygganmälan. Men det går troligen snabbare och enklare att göra som de vill.
 
H hempularen skrev:
En del av det där tvivlar jag på att kommunen har rätt att kräva för en bygganmälan. Men det går troligen snabbare och enklare att göra som de vill.
Jag kände lite så också. Kanske mitt var ett skräckexempel :rofl:
Hade jag börjat debattera med dem så hade det bara tagit längre tid, även om jag i sak hade haft rätt.
 
K Kalmarkille skrev:
- Ja där skiljer vi oss verkligen åt : ))
Ja alltså... nu i efterhand var det lärorikt åtminstone ;)
 
Du får väl ange fasadmaterialet LED plattor som skall blinka i varierande färger. Kommunen har inte med färgen att göra för en bygganmälan.
 
H hempularen skrev:
Du får väl ange fasadmaterialet LED plattor som skall blinka i varierande färger. Kommunen har inte med färgen att göra för en bygganmälan.
- : )) Tyvärr verkar det som en hel del är upp till kommunerna att själva avgöra vad de vill ha in.
 
Jag fick skicka in i princip samma saker som för bygglov.
Ritningar i massor och en kontrollplan. Men sen gick det smidigt.
De får inte lägga mer än ett visst antal timmar på en attefallsåtgärd, så de kan inte granska sönder allt.
Och ingen slutbesiktning på plats. Bara inmätning.
 
H hempularen skrev:
En del av det där tvivlar jag på att kommunen har rätt att kräva för en bygganmälan. Men det går troligen snabbare och enklare att göra som de vill.
Vilka krav är det du är tveksam till i det TS radar upp?

Som jag ser det skulle det vara kravet på placering på 20 m från huvudbyggnaden som kommunen anger. Attefall ska placeras i ”omedelbar närhet ” av huvudbyggnaden och i ett rättsfall gällande friggebod kom man fram till att ca 32 m var okej. TS kommun kanske har 20 m som policy men vid överprövning är en policy inte juridiskt hållbart.

Skulle du TS vilja placera byggnaden längre än 20 m från huvudbyggnaden?


Klipp från Boverket;

Skärmdump av en diskussion om tolkningen av "omedelbar närhet" för Attefallshus enligt plan- och bygglagstiftningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:

Skulle du TS vilja placera byggnaden längre än 20 m från huvudbyggnaden?


[bild]
- Ja, ca 80 m från huvudbyggnaden faktiskt : )
Men det går ju inte, så vi får väl planera om allt o hålla oss till de lokala reglerna för Borgholms kommun.
 
M MetteKson skrev:
Vilka krav är det du är tveksam till i det TS radar upp?

Som jag ser det skulle det vara kravet på placering på 20 m från huvudbyggnaden som kommunen anger. Attefall ska placeras i ”omedelbar närhet ” av huvudbyggnaden och i ett rättsfall gällande friggebod kom man fram till att ca 32 m var okej. TS kommun kanske har 20 m som policy men vid överprövning är en policy inte juridiskt hållbart.

Skulle du TS vilja placera byggnaden längre än 20 m från huvudbyggnaden?


Klipp från Boverket;

[bild]
jag tänker på att de vill veta viken färg han tänker sig. Sådant kan möjligen ingå i en bygglovsprövning, men jag tror inte kommunen kan ställa krav på en bygglovsfri byggnad. Samma gäller väl i princip fasadmaterial, men där kan kanske krysta det till något med hållfasthet eller liknande tekniska egenskaper. Vill jag ex ha en fasad av spänt tidningspapper så borde det stoppas vid bygganmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.