Har lite funderingar på att flytta nuvarande toa + dusch till ett rum mellan köket och vardagsrummet som är drygt 8-9m2 istället för att bygga ut på huset som är ifrån 30-40 talet 1/1/2 plans(oinredd för stunden) så skulle ytan i det nya rummet passa perfekt för ett , tvättställ, toa, tvätt+tork, vvb + ev. en liten bastu(får se), Förutom att jag då behöver bygga igen dörrposten mellan nya badrummet samt v-rummet så behöver jag förstås en ingång till v-rummet med :) som då blir i hallen, väggen där är med 99% säkerhet bärande, fråga 1 är förstås om det är genomförbart?

Kan väl tillägga att huset är av trä(timmerstomme) som är panelad utvändigt.

Det största jobbet är ju att dra de nya avloppsrören eftersom man inte kan komma åt underifrån(om man inte gräver sig in då förstås) så är det väl "bara" att slita upp golv, tross innefrån och samtidigt isolera ordentligt ev. schakta marken under samt lägga dit lite sand + singel när man ändå river upp golv.

Nu till ämnet... huset är ju uppvärmt via direkt el, eftersom jag kommer riva upp golv i både hall, kök, samt nya badrummet så tänkte jag förbereda slingor för vatten buren golvvärme.

Eftersom gavelväggen i nya badrummet är i söderläge med fri sikt så funderar jag på om en solfångare skulle kunna vara värt att investera i att ha till golvvärmen samt tappvarmvatten?

Vet att många förespråkar acktank p.g.a deras lagringskapacitet men blir ju en hel del mer vatten att värma med tillskotts el å andra sidan, vill helst inte ha för stor beredare max 200l + separat tank för golvvärmen då förstår jag, frågan är om det kan vara lönt att investera i ett solfångarpaket? kommer ju att ha kvar elelementen i de rum där nya vatten burna golvvärmen kommer att vara.

Kan man spara el genom att värma vatten med patroner contra endast använda elelement, givetvis beroende på temperaturer, yta, antal slingor m.m
Inkommande vattentemp.ca 4grader utgående till golv ca 35grader?
Hoppas ju på att solfångarn bidrar med något förstås..:)

Finns det någon sajt där man kan se om det är lönt att ens investera i en solfångare, tänkte då på antal soldagar?(bor i härjedalen)

Kan man placera solfångaren direkt mot väggen för bra effekt, vore smidigast i mitt fall då rördragningen skulle bli minimal?

Kan man söka bidrag för delvis konvertering mot direkt el?

Ungefärlig storlek på solfångare för en vvb på säg 200l samt golvvärme för ca 30-35m2 eventuellt endast för nya badrummet på ca 8-9m2 + varmvattenberedaren?

Antar att solfångare med vakuumrör är det man bör satsa på för bättre verkningsgrad?

Billigast hade väl varit en luft/luft värmepump för att få ned elförbrukningen men eftersom planlösningen inte är den bästa samt att det vara nedåt -20 till minus 30 längre tid här så känns det inte så aktuellt.

Även om det dröjer många herrans år innan solfångarn betalat sig så kanske man byter ut vedspisen mot en kökspanna längre fram då jag tror det kan löna sig på sikt med en solfångare allt beroende på kostnad m.m.




Lägger med en sunkig skiss på hur det är tänkt.
 
  • Skiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du installaerar en Acktank med dels slinga för Varm Vatten och dels slinga för Solpaneler så kan den ju sedan värmas med elpatron, kökspanna, solpaneler eller tex en Luft-Vatten värmepump och du distribuerar din golvvärme därifrån.
Du måste ha en tank för solpanelerna annars kommer systemet att koka och tex 300 L är litet i sammanhanget. Det funkar bra att sätta solpaneler efter väggen gärna med lite lutning, om de sitter lågt i förhållande till tanken kan du dessutom få självcirkulation vilket är utmärkt.
Vakuumrör är effektivt men dyrt och det är tveksamt om investeringen lönar sig, konventionella solfångare kan ju byggas i egen regi från tex byggsatser.
Du kan räkna med att ha varmvatten från solen hela sommarhalvåret, om det lönar sig beror på investeringens storlek men det känns nog skönt att slippa köra el i onödan.
Har en jobbarkompis som har installerat både solpaneler och Luft-Vatten värmepump i Hoting så det funkar bra även norrut, en bra Luft-Vattenpump jobbar ned till -20° med hygglig verkningsgrad.
Man kan spara el på att ha golvvärme eftersom den är effektivare då man inte får en varmluftkudde uppe i taket som man får av element med hög yttemperatur, dvs man kan hålla en lägre snittemperatur vilket ger lägre förluster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.