Hej!

Tack för ett bra forum! Efter att vi köpte vårat hus förra året har Byggahus.se varit välbesökt. Nu hoppas jag att någon kan vägleda oss i samband 2021 års projekt, att bygga ett uterum.

Vi planerar att bygga ett uterum under befintlig gavelbalkong. Den planerade konstruktionen är enligt de vita reglar/stolpar på bilderna. De gula och röda delarna finns på plats idag.

Som tak ska vi ha ett isolerat parallelltak som täcks med råspont, papp och plåt. 14° taklutning, snözon 3.

Fråga 1
För att undvika att få en stolpe mitt framför skjutdörrarna, önskar vi ta bort rödmarkerad stolpe. Mitten på balkongen vilar idag på en regel 45 x 245 mm (1,8 meter mellan gul och röd stople). Enligt beräkningsprogram bör limträbalken dimensioneras med 90x405 mm. Någon som kan säga om det låter rimligt?

Fråga 2
Ovanpå limträbalken är tanken att ha 2 st fönster med modulmått 100x60 cm.

De 4 stolparna runt dessa fönster utgörs av 2 st. limmade och skruvade 90x45 reglar. Ovanpå dessa läggs en C24-regel på 245x45 som takbalkarna vilar på. Takbalkar C24 245x45, CC500. Spännvidd 3,9 m.
Någon som kan bedöma om konstruktionen mellan limträbalk och takbalkar är tillräcklig rent bärighetsmässigt?

Fråga 3
Takbalkarnas lägre ända är tänkt att vila på en förlängning av husets yttervägg, dvs. stolpar på 120x45 som placeras med cc30, ljusblått i bilderna.
Frågan är hur jag lämpligast får en bra undre bärlina för dessa stolpar?
3D-ritning av planerat uterum under balkong med markerade stolpar och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av planerat uterum under balkong med måttangivelser och markerade stolpar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Sitter i exakt samma funderingar. Hur går det? Har ni påbörjat projektet än?
 
Vi har faktiskt inte kommit längre än till just ritbordet, det var inte det enda bygget på önskelistan i år och vi var tvungna att prioritera så detta föll bort så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
 
  • Gilla
Martina77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.