Hej
Jag skrev här förra året kring min thuja som började ljusna i färgen. Då kom jag fram till att de var övervattnade med hjälp från er på forumet.
Plantorna har hämtat sig något sen dess och fått tillbaka lite färg.

Nu är det 3e året sedan jag planterade plantorna och de har växt från ca 50cm till 80cm ungefär. Tycker de växer på hyfsat osv men nu börjar vissa delar av grenverket på vissa plantor att bli gula.
Jag gödslade häcken med hönsgödsel som jag grävde ner 20cm ungefär. Detta gjorde ja för 3-4v sen när det slutade vara frost på nätterna.
Det har i princip regnat hela tiden sen dess och jag har därför inte vattnat dem överhuvud taget. Jag ser att det är fuktigt i gjorde så vatten har dem.

Vad kan vara orsaken till att plantorna bli såhär. Har cirka 180 plantor varav 10-20st har fått den här gulnaden. Alla plantor som gulnar ligger inte jämte varandra utan de lite utspritt kring häcken.

Det ända jag kan komma tänka på är att jag möjligtvis skadat rötterna på vissa plantor när jag grävt för att sätta ner hönsgödsel.
 
  • Thujahäck med plantor som visar tecken på gulnande grenverk på en gräsmatta, med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rad av thuja-plantor på en gräsmatta med varierande grad av gulnande grenverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rad av thuja plantor i varierande hälsotillstånd, vissa med gulnande grenverk, på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck av thuja med påtaglig gulnande på vissa grenverk, planterad på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis gulnat grenverk på en thujaheck med bakgrund av frodig grönare vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thuja med grenar som delvis har blivit gula mot en bakgrund av grön och hälsosam växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thuja planta med delar av grenverket som blivit gula, mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brännskada från solen? Varför grävde du ner hönsgödsel - som för övrigt är alltför lätt att överdosera? De få gånger jag använder hönsgödsel vattnar jag ner detta.

Mitt råd är att du putsar bort de gula angreppen, finlukar runt fötterna och täcker dessa med ett lager gräsklipp som du under säsongen komplettetar efter hand. Din häck är tydligen utsatt för stark sol men skyddas rötterna ska det nog gå bra och plantorna vänjer sig.
 
Jag fick det till mig. Fråga mig inte vart. Men att de ska ta åt sig näringen snabbare och bättre. Men ska sluta med det. För de va både tidskrävande och tydligen inte särskilt bra.


Det är inte alls omöjligt. De som du säger. Där häcken är mest skadad är de konstant solljus. Har ett parti som är jättefint men de är skymt av mitt hus på morgon och av grannens garage på kvällen så de får bara sol på eftermiddagen.

Ska göra som du säger. Behöver rensa upp under häcken då massa ogräs börjat växa till sig. Sedan får jag gå på med täckbark. Då jag inte har några gräsklipp.


yonna yonna skrev:
Brännskada från solen? Varför grävde du ner hönsgödsel - som för övrigt är alltför lätt att överdosera? De få gånger jag använder hönsgödsel vattnar jag ner detta.

Mitt råd är att du putsar bort de gula angreppen, finlukar runt fötterna och täcker dessa med ett lager gräsklipp som du under säsongen komplettetar efter hand. Din häck är tydligen utsatt för stark sol men skyddas rötterna ska det nog gå bra och plantorna vänjer sig.
 
Rensa och fyll på med svaggödslad planteringsjord - om du inte har tillgång till egen kompost (ett måste för trädgårdsägare!). Eller skaffa/låna enkel gräsklippare med uppsamlare och kör över din fina gräsmatta då och då. Jag förmodar att du annars har robot. Täckbark kan du lägga på i senare skede då häcken är färdigvuxen. Täckbarken urlakar jorden och är väl mest lämplig för att undvika ogräs.

Jag har själv smaragd vid min carport och står nästan under tak. Har aldrig gött plantorna men lägger 15 cm kompost varje vår. Och så vatten, förstås, dessa torra somrar.
 
Ska testa med planteringsjord. Ska kolla om de finns och köpa på släp. Annars lär d bli några säckar för att täcka runt hela häcken.

Har massa täckduk som jag har kvar sen jag planterade diverse träd. Går de bra att lägga den om överst för att slippa ogräs. De är ju till för att hålla ogräs borta och släppa igenom vatten.

Bakom mig är det nämligen mark som det ska byggas på någon gång i framtiden när kommunen bestämmer sig. Just nu är de det bara grus, lera och alla ogräs du kan tänka dig på den marken. Detta ogräs kommer över till mig och frodas under min häck.


yonna yonna skrev:
Rensa och fyll på med svaggödslad planteringsjord - om du inte har tillgång till egen kompost (ett måste för trädgårdsägare!). Eller skaffa/låna enkel gräsklippare med uppsamlare och kör över din fina gräsmatta då och då. Jag förmodar att du annars har robot. Täckbark kan du lägga på i senare skede då häcken är färdigvuxen. Täckbarken urlakar jorden och är väl mest lämplig för att undvika ogräs.

Jag har själv smaragd vid min carport och står nästan under tak. Har aldrig gött plantorna men lägger 15 cm kompost varje vår. Och så vatten, förstås, dessa torra somrar.
 
När det gäller täckduk har jag dålig erfarenhet då jag la detta mellan ett par häckrader dvs för "gångtrafik" - gång vi egentligen inte använder. Sedan växte där gräs/ogräs som jag klippte med gräsklippare. Duken blev i flagor, multnar inte och förstörde gräsklipparen. Jag lukar fortfarande bort dessa täckduksbitar efter många år. Ett otyg! Men kan du hålla duken intakt och bara lägga som skydd mot grannfastigheten fram till den bebyggs verkar det vettigt. Duken blir dock fort skör och går den i bitar kan du få merarbete. Mekanisk ogräsbekämpning är fortfarande bäst. När häcken väl är etablerad trivs inte ogräs under den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.