Har flyttat ett äppleträd för ca 3 månader sen och den har nu börjat blomma utan ett enda blad. Trädet är mer än 10cm i diameter på stammen och är 5m hög.

Finns det nån chans att den överlever? Nån som har tips vad man kan göra för att hjälpa den?
 
  • Äppelträd som blommar utan blad efter att ha flyttats, mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Beskär trädet så att mängden rötter orkar förse kronan med näring
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har beskurit toppskott redan innan blommorna kom. Ska jag beskära den ännu mer?
 
Åsa Lund
Svårt att se på den bilden. Men jag tror du förstår principen. Trädet behöver givetvis mycket vatten första åren
 
Låt trädet vara. I den mån du ska beskära mer i år gör det i juli, augusti eller tidigt i september.

Trädet är stressat. Det är inte konstigt att det blommar på bar kvist, blommorna kommer först och bladen sen. I ditt fall kan det vara så att trädet satsar på blommor nu för överlevnad och gör blad om det orkar sen.

Det kan vara bra att vattna trädet men det antar jag att du gör.

Ha tålamod.
 
Nån har tipsat mig om att lukra upp jorden och vattnat ordentligt under. Vill det ge mer stress till trädet än nytta?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
P PhilipBIM skrev:
Nån har tipsat mig om att lukra upp jorden och vattnat ordentligt under. Vill det ge mer stress till trädet än nytta?
Nej det är bra, då kommer vattnet ner lättare, men gräv inte utan luckra ytan.
 
Osannolikt att marken inte är fuktig, i stora delar av landet har vi haft ovanligt riklig nederbörd. Vatten är inget universalmedel mot skador, fuktigt bör det vara i jorden men inte blött. För mycket vatten skapar syrebrist i marken och rötterna ruttnar.

När träd inte riktigt orkar bilda blad är det ett rotproblem. Du har flyttat ett stort träd och alldeles säkert har du skadat rötterna. Återhämtningen, om den fungerar, tar tid. Du kan inte göra något åt skadorna, bara vänta och se om trädet klarar av att reparera dem. Vattna om det blir torrt.
 
Jag har vattnat den mycket iaf de perioder i våren då det var lite regn. Ska jag kanske luckra upp lika väl för att få in lite luft?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Blomknopparna sattes ju innan flytten. Så mängden blommor har inget med flytten att göra.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Jag har torrt i jorden i båda mina trädgårdar i olika delar av landet men precis som abies koreana skriver, kolla så att det inte är blött.
Ett träd som blivit flyttat behöver skapa nya smårötter längst ut i rotsystemet. Det är med dessa små rötter lignoser tar upp vatten och näring till största del. När trädet blivit av med dessa behöver det extra fukt under tiden, men får ju självklart inte stå blött.

Jag tror att ditt träd hämtar sig men det kan ta tid innan det blir som vanligt.

Ett bra sätt när man vill flytta ett träd är att förbereda trädet under ett par år före flytt men den lyxen har man ju inte alltid.
 
D Daniel 109 skrev:
Blomknopparna sattes ju innan flytten. Så mängden blommor har inget med flytten att göra.
Jodå om trädet inte lyckats få upp sav i hela trädet torkar blomknopparna in och därefter grenarna.
 
P PhilipBIM skrev:
Jag har vattnat den mycket iaf de perioder i våren då det var lite regn. Ska jag kanske luckra upp lika väl för att få in lite luft?
Ja att luckra ytan på jorden är alltid bra. Jag tycker att du ska vattna en gång i veckan i alla fall, hela den här växtsäsongen om det inte blir väldigt regnigt.
 
Tack för goda råd. Jag flyttade trädet för att ge den en möjlighet istället för att plantera ett nytt som kunde varit lättare. Hoppas att jag inte har förstört trädet och den får ta sin tid för återhämtning.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vattna ordentligt, 50-100 liter var 3-4e dag och gör det under hela säsongen. Kör någon typ av gödning också, 2-3 nävar hönsgödsel i 10 liter vatten, låt stå 1 dygn och vattna sedan med det. Då får du snabbverkande gödsling.
 
  • Gilla
Johankerik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.