kisumisu
F fkon skrev:
Vad är det här för vansinnestråd?! Klart du inte ska betala! Du behöver inte bestrida heller. Bara släng fakturan i papperskorgen. Ni har ju inte avtalat om någon tjänst och de har heller inte upplyst om att de tänker ta betalt för besöket. Vilka skitråd du får. Undra på att dåliga hantverkare tjänar pengar. Släng
S Sylvek skrev:
Detta är något som kommer bli standard inom en snar framtid,
Alla seriösa hantverkare kommer börja debitera kundmöten, för att få bukt med alla okynnes offerter folk vill ha för att bedöma kostnader,
Alltså folk vill ha offert men inget arbete utfört,
Japp det blir standard. Även mataffären kommer ju ta inträde, prisjämförelsesidor och företagens webbsidor kommer kräva ett abbonemang (y)

Jäklar nu ska jag byta bransch, pengar bara flödar in på folk som vill jämföra mina ockerpriser :crysmile:
 
P PelleWidell skrev:
Efter alla dessa sidor undrar jag mest varför hantverkare inte lägger på för själva faktureringen, hur mycket tid läggs inte ned på ROT-ansökan, skriva själva fakturan, posta den, bevaka betalning och bokföra inbetalningen och till sist momsredovisa till skatteverket.
Tur att ingen hantverkare jobbar gratis sa dom själva? ;)
Det finns företag i branschen som tar avgift för ROT hantering, fakturaavgift, minimidebiterar minst 1.5 timme
Och har högre timpenning om kunden köper själva materialet. :cool:
Var nöjd om din röris inte tar såna pristillägg. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Bortse från "nej". Som jag skrev frågar jag alltid. Men poängen är att även om det skiljer sig i pris mellan tandläkare så tar alla betalt såvida dom inte har kampanj vilket tydligt annonseras i så fall "gratis undersök när du lagar tänder" "3 lagningar betala för 2" haha. Det kan man inte säga om hantverkaren, alla gör lite olika och har olika avgifter för samma saker. Framkörning, mil, bil, maskin hyra, förbrukningsmtrl, påslag, rådgivning, bla bla bla .. det är rörigt många ggr.

Hos tandläkaren betalar man för undersökning eller åtgärder i princip.. hantverkare har fler rader som förvirrar alla detta borde nästan standardiseras som t.ex kontrollavgift för parkering. Kommunen sätter en summa och den kör man på eller under.





Tja blir man klar på 7 dagar istället för 14 så har man lurat kunden genom att ge en orimligt pris och tidåtgång. Men poängen är tydlig, vill man gnälla gör man det. Men det är också en sak man kan lyfta innan än efter..har man då dessutom varit med om det så..
2 veckor är iaf i min arbetsbok 10 arbetsdagar. Kanske inte för den utländska arbetskraften du gillar som jobbar lör sön med slavlön. 3 dagar springer fort iväg om något jävlas. Så ett fast pris är just ett fast pris. Det finns ingen inom bygg som kan räkna ner arbetstiden till exakt timme.
Och kunden har alltid möjligheten att tacka nej till offert.
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Efter att ha läst dina inlägg undrar jag vad din firma heter?
Grizzly bygg kanske
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Det finns företag i branschen som tar avgift för ROT hantering, fakturaavgift, minimidebiterar minst 1.5 timme
Och har högre timpenning om kunden köper själva materialet. :cool:
Var nöjd om din röris inte tar såna pristillägg. ;)
Just hantering av ROT är en merkostnad som man bjuder snåla kunder på.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Just hantering av ROT är en merkostnad som man bjuder snåla kunder på.
Jösses vad trångsynt. Hur skulle privatmarknaden för hantverkare se ut utan ROT?
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
buspojken buspojken skrev:
2 veckor är iaf i min arbetsbok 10 arbetsdagar. Kanske inte för den utländska arbetskraften du gillar som jobbar lör sön med slavlön. 3 dagar springer fort iväg om något jävlas. Så ett fast pris är just ett fast pris. Det finns ingen inom bygg som kan räkna ner arbetstiden till exakt timme.
Och kunden har alltid möjligheten att tacka nej till offert.

Nu var det ett exempel någon annan skrev jag svarade på men det missade du helt uppenbarligen...gillar jag utländsk arbetskraft ? Jag skiter i vart dom kommer ifrån så länge som är kompetent och ärliga eller du är av annan åsikt ?

Klart som fan man kan tacka nej, det har aldrig varit diskussion om det.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Tänk vilken önskedröm om en hantverkare kunde ta betalt för all tid som faktiskt går åt runt en normalkund. Då skulle man kunna sänka timdebiteringen. Tyvärr tror jag inte många skulle uppskatta upplägget.
Det är nästan tvärtom. Många skulle nog hellre se att Servicebil och påslag material bakades in i Tim debiteringen. Just dessa poster väcker ofta mycket känslor på detta forum.

En granne som faktiskt jobbade som konsult sa en gång. ”Ett arbete innebär 80% förberedelse och efterarbete. Den faktiska arbetsinsatsen där man arbetar med kärnan i ett projektet utgör ca 20%”.

Jag var inte riktigt överens med honom då. Idag är jag av en annan åsikt. Siffran varierar självfallet en aning utifrån vad som ska göras.

Tänk bara själva om ni ska bygga en kökspall. Det ska funderas. Ritas. Kanske fråga grannen vad hem tycker. Göras inköp. Plockas fram verktyg. Nu är vi framme vid själva arbetet och nu är pallen klar. Dags att plocka undan verktyg och sist men inte minst städas.

Klippa gräsmattan: Plocka undan lösa saker som kanske ungarna slängt runt. Kratta bort lite grenar och kottar. Fylla på bensin. Starta klipparn. Klippa. Göra rent klipparen. Inhandla bensin.

Byta en tröskel till en innerdörr hos Agda:
Ta emot beställningen. Lägga upp kunden i systemet. Göra en arbetsorder. Planera in arbetet. Boka tid med kunden. Åka till kunden. In och titta på tröskeln. Hämta verktyg och lite täckpapp i bilen. In och demontera den gamla tröskeln. Åka till brädgården och köpa en ny. (Fanns färdig denna gång). Tillbaks till kunden och montera. Avetablera och tacka för kaffet.
Åka tillbaks till kontoret. Göra och skicka fakturan. Boka av betalningen. Ansöka om rotavdrag. Boka av betalningen. Avsluta projektet.

Faktiskt fysisk arbetstid innanför kundens dörrtröskel? Ska vi dra till med 30 min?
Hur mycket tid är rimligt att fakturera för denna tröskel? Vi drar till med 2 Tim. 1 100 kr inkl moms arbetstid.

”VA. 2 Timmar för att byta en standardtröskel. Hantverkaren var här Max 30 min. Jag har blivit lurad och bedragen.”

Men vi är en firma med en ny affärsmodell. Kunden ska bara behöva betala för den faktiska tid vi arbetar hos kunden. Timdebitering varierar därför mellan olika projekt så det ska bli rättvist.
Hos Agda så fakturerar vi därför:
0,5 Tim x 2 200 kr/ Tim = 1 100 kr inkl moms.

Fast nu är det många här som tycker att hantverkaren inte ska få ta betalt för arbetstiden när man åker till kund, genomför inköp, åker från kund. Inte ens tiden det tar att plocka fram verktyg. Arbetstiden börjar och slutar vid kundens tröskel. Ska det långskitas så stoppas tidtagningen.

Eftersom vi nu tagit till oss av detta så testar vi åter en ny affärsmodell. Så fakturan lyder: 0,5 x 550 kr/Tim = 225 kr. - 30% Rotavdrag förstås.
Att betala: 158 Pix.

Nu börjar äntligen priset bli lite mer rimligt...;)

Du får hålla vilka priser du vill, men du bör upplysa stackars Agda om att små jobb är väldigt lite tid praktiskt och mycket administration och därför kan det bli dyrare än vad det ser ut. Dom flesta accepterar ifall man är transparant. Allt annat är att små luras.

Har man startvgift kan man vara tydlig med det. Modellen i sig är nog oväsentlig för många. Men småjobb är svårt vet jag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jösses vad trångsynt. Hur skulle privatmarknaden för hantverkare se ut utan ROT?
Precis som den gjorde innan rot. Svartjobben skulle öka drastiskt. Svartjobben ökade redan när rot sänktes till 30%. Har ingen källa på det och orkar inte leta så jag påstår helt enkelt att det blev så.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Nu var det ett exempel någon annan skrev jag svarade på men det missade du helt uppenbarligen...gillar jag utländsk arbetskraft ? Jag skiter i vart dom kommer ifrån så länge som är kompetent och ärliga eller du är av annan åsikt ?

Klart som fan man kan tacka nej, det har aldrig varit diskussion om det.




Du får hålla vilka priser du vill, men du bör upplysa stackars Agda om att små jobb är väldigt lite tid praktiskt och mycket administration och därför kan det bli dyrare än vad det ser ut. Dom flesta accepterar ifall man är transparant. Allt annat är att små luras.

Har man startvgift kan man vara tydlig med det. Modellen i sig är nog oväsentlig för många. Men småjobb är svårt vet jag.
”bör upplysa stackars Agda om att små jobb är väldigt lite tid praktiskt och mycket administration och därför kan det bli dyrare än vad det ser ut. Dom flesta accepterar ifall man är transparant. Allt annat är att små luras.”

Varför anser du att det är att småluras om man fakturerar tiden som läggs ner på en kund? Om man inte fattar att en hantverkare inte bara fakturerar tiden då det utförs arbete innanför kundens tröskel så kommer man få lära sig den hårda vägen när fakturan kommer.

Jag är förbannat trött på oseriösa hantverkare. Men jag är också förbannat trött på snyfthistorier man läser i denna tråd. ” Hantverkaren var här och jobbade i 27 min. Nu fick jag en faktura på 2 Tim. Måste jag betala?”

Sen haglar svaren om bestridande och allt vad det kan vara.

Sluta att beställa ut hantverkare utan att skriva avtal. Läs på lite och prata med vänner och bekanta. Anta inte att saker är på just det sätt som du förväntar dig. Ställ frågor om du är osäker.

Hantverkaren kommer högst troligt inte hålla en skola men dig bara för att du beställer ett arbete. Däremot kommer han ta betalt för tiden som läggs ner på just ditt jobb. Han kommer högst troligt ta betalt för sin Servicebil. Han kommer högst troligt ha ett påslag på sitt material. Vid det här laget vet dom flesta i tråden att många använder den berömda grossistprislistan.
Så vill man inte råka ut för den bör man avtala även om materialpriser.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
”bör upplysa stackars Agda om att små jobb är väldigt lite tid praktiskt och mycket administration och därför kan det bli dyrare än vad det ser ut. Dom flesta accepterar ifall man är transparant. Allt annat är att små luras.”

Varför anser du att det är att småluras om man fakturerar tiden som läggs ner på en kund? Om man inte fattar att en hantverkare inte bara fakturerar tiden då det utförs arbete innanför kundens tröskel så kommer man få lära sig den hårda vägen när fakturan kommer.

Jag är förbannat trött på oseriösa hantverkare. Men jag är också förbannat trött på snyfthistorier man läser i denna tråd. ” Hantverkaren var här och jobbade i 27 min. Nu fick jag en faktura på 2 Tim. Måste jag betala?”

Sen haglar svaren om bestridande och allt vad det kan vara.

Sluta att beställa ut hantverkare utan att skriva avtal. Läs på lite och prata med vänner och bekanta. Anta inte att saker är på just det sätt som du förväntar dig. Ställ frågor om du är osäker.

Hantverkaren kommer högst troligt inte hålla en skola men dig bara för att du beställer ett arbete. Däremot kommer han ta betalt för tiden som läggs ner på just ditt jobb. Han kommer högst troligt ta betalt för sin Servicebil. Han kommer högst troligt ha ett påslag på sitt material. Vid det här laget vet dom flesta i tråden att många använder den berömda grossistprislistan.
Så vill man inte råka ut för den bör man avtala även om materialpriser.

Finns avtal på plats är saken biff är ju just min ståndpunkt så vi är egentligen överens.

Uppenbarligen kan du förutse problemen innan så jag tror faktiskt du hade gjort dig bra hos privatpersoner.

Du får :poop::poop::poop::poop: av 5 mig ;)
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tänk vilken önskedröm om en hantverkare kunde ta betalt för all tid som faktiskt går åt runt en normalkund. Då skulle man kunna sänka timdebiteringen. Tyvärr tror jag inte många skulle uppskatta upplägget.
Så har jag gjort som konsult de senaste 20 åren. Inte höjt timdebiteringen ett enda år. Men ändå tjänat mer år efter år. Genom fler debiterbara timmar och mindre "tomgång". Men aldrig debiterat för säljsamtal ändå.

När jag köper hantverkstjänster där jobbet beräknas bli lite större, väljer jag oftast löpande räkning, med tydligt avtal om redovisning av kostnader, som material och att i första hand använda det material som redan finns hemma och i andra hand få lägga på x% på redovisad inköpskostnad från t.ex. Beijer eller Ahlsell för att täcka den administrativa hanteringen med beställning, betalning m.m.

Fast löpande räkning innebär ju att man måste vara "byggledare" själv och kolla att de jobbar istf petar i mobilen....

Ömsesidig respekt är vad man får bygga upp. Att jag som kund accepterar att det blir fel ibland och att hantverkarna inte ser mig som en kund man kan blåsa. Bjud på fika, acceptera att de kanske inte alltid är ombytta och klara att börja jobba 07.00, pga trafik, strul med barnen och sånt. Ge dem en bonus när de gjort ett riktigt bra jobb och sånt. Samarbete istf motarbete liksom.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Jag råkade ut för en annan sak. Jag behövde en offert för en skadereglering så jag bad ett företag att titta på det. När dom inte skulle då jobbet så ville han ha 15 000 kr bara för offerten.
 
O Ohver skrev:
Jag råkade ut för en annan sak. Jag behövde en offert för en skadereglering så jag bad ett företag att titta på det. När dom inte skulle då jobbet så ville han ha 15 000 kr bara för offerten.
Det var billigt. Vi brukar ta minst 29 000 kr för offerten. Ibland undrar kunderna hur offerten kan vara dyrare än det offererade priset.
 
C
N Nisken skrev:
Så har jag gjort som konsult de senaste 20 åren. Inte höjt timdebiteringen ett enda år. Men ändå tjänat mer år efter år. Genom fler debiterbara timmar och mindre "tomgång".
Funkar tills man kommer upp i 24 (ärliga) timmar per dygn :rofl:

Annars är ju detta fenomen precis samma som inom offentlig upphandling.
Det gäller att ge skenet av att man har bästa priset, sen tar man igen det på marginalen genom att debitera kostnader som beställaren inte hade förutsett.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
O Ohver skrev:
Jag råkade ut för en annan sak. Jag behövde en offert för en skadereglering så jag bad ett företag att titta på det. När dom inte skulle då jobbet så ville han ha 15 000 kr bara för offerten.
NÄR ska inköpare lära sig att vara KLARA på villkoren? HUR svårt kan det vara att vid inbjudan till en offertrunda tala om villkoren? Är man klar med att det inte går att fakturera för offerten eller besök runt detta, så lär ju en del leverantörer inte ställa upp, år andra sidan slipper man överraskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.