Vi har en tomt ute på landet i Roslagen och ska bygga ett hus i "gammal" stil som passar in i omgivningen. Vi vill att huset exteriört ska se ut som att det är byggt 1910-1920. Givetvis rött med vita knutar och tidsenliga fönster. Någon som känner till en arkitekt i Stockohlmsområdet som har erfarenhet av och känsla för den här typen av nybyggen?

Tacksam för svar.

Tack på förhand!
 
Vi anlitade arkitekter i Göteborg för ett hus som du beskriver (tror jag). Vårt kommer dock att bli gult med vita knutar. :)

Hör av dig om du vill veta mer.
 
Har du tittat på http://www.arkitekt.nu ? Vi rotade runt lite där och hittade en
som gjorde en jättefin ritning på tillbyggnad på vårat hus (2x25 kvm glasveranda).

Dom flesta har bilder på sådant dom gjort - då får man ju en uppfattning om man gillar deras arbete, sedan är det bara att träffa ett par stycken och prata en timme med och se
om man kan komma överens.

Mvh
/Angelven
ps. Sekelskifte, 1913 ;-) - Nu väntar vi på bygglovet
 
Robert MAria
Vad heter er arkitekt i gbg, vi har ett 20-tals hus (trähus likt Landala Egna hem husen)som vi funderar på att bygga ut men vill ha det i samma stil som övriga huset.

Jättetacksam för svar :)
tina
 
Den arkitekt som hjälpte oss var Innerstadens Arkitekter. De var anlitade av det husföretag som vi initialt hade, vi valde alltså inte att gå till arkitekt först.
 
tackar :)
 
RobertMaria, låter som ett liknande hus vi har.
Vi funderar också att bygga ut i samma stil men det är svårt att få till det snyggt.

Har du möjligtvis bilder på ritningen eller kanske rentav på bygget ;)

Mvh
L

 
Vi har både och. Bilderna på bygget hittar du på vår blogg, adressen ser du längre ner. Kika på högersidan efter en länk till bilderna. Ritningar på fasaderna ligger där också. Meddela gärna om du fann det du sökte.
 
ta kontakt med kärnhus och bo andersson så kan han nog hjälpa er. www.karnhus.com
 
Bo Andersson har ett förflutet som anställd hos arkitekt Roland Tröjer på 1970-talet. Observerade för ett antal år sedan att Andersson ritat en trevlig replik på Säby prästgård söder om Tranås (tänkt för serieproduktion!).

Med det lilla jag vet om Bo Andersson tror jag faktiskt han skulle nappa helhjärtat, om ni själva börjar med att hitta något trevligt kråkslott som förlaga. Åk runt i de gamla villastäderna från tiden runt första världskriget. När ni hittat några trevliga exemplar kontaktar ni stadsbyggnadskontoret. Med stor sannolikhet finns bygglovsritningar bevarade. Vackra så man får tårar i ögonen...
 
Tänk också på att det i dagens cybersamhälle inte alls är nödvändigt att anlita lokal arkitekt. Jag anlitade sthlmsarkitekt 60 mil härifrån och det har funkat ypperligt med många digitalfoton, mobil, mail och telefon. Tillkom ett par flygresor men detta blev marginellt i det stora hela.
 
Hej.
Gå in på arkitektrad.nu
Urban Sternberg otroligt kunnig och har jobbat med de mesta och det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.