Ritning av en tomt som visar planering för betongläggning, altan och konstgräsytor på en 900 kvm stor tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en tomt på 900 kvm, kommer ha mönstrad betong framför carporten och även betong på ca 50 kvm altan. Kommer ha hybrididegran runt tomten och några fruktträd. Vill ha en så underhållsfri trädgård som möjligt och har då fått tips om att ha konstgräs på de resterande 450 kvm. Någon som har erfarenhet av konstgräs i sin trädgård?
 
A AlexHo skrev:
Någon som har erfarenhet av konstgräs i sin trädgård?
Nej, men jag tycker att det låter trist!
Vill du inte ha riktigt levande gräs?
Och vitsippor, blåklockor, maskrosor, vårlök och annat spännande som tittar upp i din trädgård?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, men jag tycker att det låter trist!
Vill du inte ha riktigt levande gräs?
Och vitsippor, blåklockor, maskrosor, vårlök och annat spännande som tittar upp i din trädgård?
Kommer inte vista så ofta i trädgård, mest på altanen. Kommer ha några pallkragar att odla lite grönsaker och örter. Ställde några frågor om trädgård, blivit varnad över hur mkt jobb det är med gräsmattan
 
Finns en trädgård med konstgräs vi brukar gå förbi ibland. Ser för dyster ut. Får lite dagisvibbar fast utan barn och leksaker. En ovårdad gräsmatta är bättre i mitt tycke.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Har ni börjat bygga huset än?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Finns en trädgård med konstgräs vi brukar gå förbi ibland. Ser för dyster ut. Får lite dagisvibbar fast utan barn och leksaker. En ovårdad gräsmatta är bättre i mitt tycke.
Tack för input, kanske får tänka om
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har ni börjat bygga huset än?
Nej, start höst/vinter
 
Bättre med sten, trall eller grus på resten också isåfall.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bättre med sten, trall eller grus på resten också isåfall.
Menar du sten, trall och grus på hela tomten, inget konstgräs alls?
 
A AlexHo skrev:
Kommer inte vista så ofta i trädgård, mest på altanen. Kommer ha några pallkragar att odla lite grönsaker och örter. Ställde några frågor om trädgård, blivit varnad över hur mkt jobb det är med gräsmattan
Du fick också tips om hur man enkelt håller en gräsmatta utan att jobba nästan något. Jag kastar ut gräsgödsel för hand två gånger om året (tre ifall det ser för trist ut) och det tar en halvtimme på 2500 kvm. Sedan låter jag roboten sköta resten. Ett par, tre gånger per säsong ändrar jag klipphöjden vilket tar två minuter och byter knivar som tar tio minuter. Det är allt. Står man inte ut med att det blir lite gulbrunt när det som torrast kan man installera bevattning, eller släpa ut spridaren ibland, men om man låter bli så blir det snart grönt igen.

Om man inte står ut med att det kommer in maskrosor och annat "ogräs", får rman jobba lite mer, men om man är ute efter att det är grönt, platt, trevligt att gå på och ser mer levande ut än plast räcker mina begränsade skötselråd alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Kanske ska visa ungefär vilken nivå jag på superperfektion jag menar. Så här ser det ut just nu från hemmakontorsfönstret. Dvs mitten av maj i norra Stockholm på en yta som delvis är utrullad förra året, delvis sådd för fyra år sedan och resten stått helt utan kärlek i många år tills jag började med mitt gödslande för fem år sedan.

Ett bonustips är att lägga stenplattor som jag gjort runt trädäcket, så slipper man bry sig om att hålla efter gräset med trimmer runt den. Jag gillar att det ser prydligt ut, men vill att det ska sköta sig själv.

Prisvärt underhållet trädgård sedd från ett hemmakontor med grönt gräs, träd och stenplattor vid trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du fick också tips om hur man enkelt håller en gräsmatta utan att jobba nästan något. Jag kastar ut gräsgödsel för hand två gånger om året (tre ifall det ser för trist ut) och det tar en halvtimme på 2500 kvm. Sedan låter jag roboten sköta resten. Ett par, tre gånger per säsong ändrar jag klipphöjden vilket tar två minuter och byter knivar som tar tio minuter. Det är allt. Står man inte ut med att det blir lite gulbrunt när det som torrast kan man installera bevattning, eller släpa ut spridaren ibland, men om man låter bli så blir det snart grönt igen.

Om man inte står ut med att det kommer in maskrosor och annat "ogräs", får rman jobba lite mer, men om man är ute efter att det är grönt, platt, trevligt att gå på och ser mer levande ut än plast räcker mina begränsade skötselråd alldeles utmärkt.
Min blivande granne har konstgräs på sin framsida och riktigt gräs på baksida. För min otränade/ointresserade öga märkte jag inte att det var konstgräs förrän han sade det och då är konstgräset lagd för sex år sen. Han sade att om han skulle bygga nytt så skulle han bara ha konstgräs, säger dessa fördelar:
- slipper årligen serva robotgräsklipparen, slipper ta in och ut den årligen
- bevattna och gödsla
- grönt året runt, med gräs så är det fint i typ 2-3 mån och resten lerig och skitig
- konstgräs ser mycket renligare ut för allt smuts och löv blåses mycket lättare bort
- för mig som nybörjare så kommer det ta tid att läsa på och fråga runt när något går snett
Den nackdel han kommer på är kostnaden i början (säger att det blir kanske t o m billigare i längden)

Det där med att gödsla, ändra klipphöjden och byter knivar kommer ta myyyyycket längre tid för mig än för dig. Jag kommer få läsa på och fråga runt, och så ointresserad som jag är kommer jag få läsa på och fråga runt igen till nästa år
 
Hep Hep skrev:
Kanske ska visa ungefär vilken nivå jag på superperfektion jag menar. Så här ser det ut just nu från hemmakontorsfönstret. Dvs mitten av maj i norra Stockholm på en yta som delvis är utrullad förra året, delvis sådd för fyra år sedan och resten stått helt utan kärlek i många år tills jag började med mitt gödslande för fem år sedan.

Ett bonustips är att lägga stenplattor som jag gjort runt trädäcket, så slipper man bry sig om att hålla efter gräset med trimmer runt den. Jag gillar att det ser prydligt ut, men vill att det ska sköta sig själv.

[bild]
Ser grymt fint ut, så vill vi också ha det :)
Men hur många månader per år ser det så fint och grönt ut?

Vet hur vi är, som totalt ointresserad så kommer vi behöva läsa på vad som behöver göras och det kommer göra att vi tröttnar på det
 
KristinaRT
Tja, bortsett från nov/dec-febr (när man ändå inte är i trädgården) är iaf vår gräsmatta grön.
Tycker personligen det ser oerhört konstigt ut med knallgrönt gräs under vintern när allt annat är nedvissnat.

Måste de enda alternativen vara konstgräs eller golfgreen? De flesta är inga experter och lägger minimalt m tid på sin gräsmatta och det ser bra ut ändå.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…

Bästa svaret

A AlexHo skrev:
Ser grymt fint ut, så vill vi också ha det :)
Men hur många månader per år ser det så fint och grönt ut?

Vet hur vi är, som totalt ointresserad så kommer vi behöva läsa på vad som behöver göras och det kommer göra att vi tröttnar på det
Jag menar verkligen det jag skriver bokstavligt. Du behöver inte läsa på mer än det jag skrivit. Jo, du får läsa på hur mycket gödsel du behöver och var i menyn på gräsklipparen du ändrar höjden. Att serva en elektrisk maskin varje år gör bara butiken glad. Lämna in om den slutar funka, men annars är det bara att låta den rulla på. Vår går femte säsongen nu och mår fortfarande prima helt utan service.

Så här såg samma yta ut i november. Mellan löven ser du en väldigt grön och frodig gräsmatta. Från första maj blir den bara snyggare och snyggare till snön kommer.

Skaffa förresten inga stora träd om du vill slippa jobba.

Höstträdgård med löv på marken, pergola, sittgrupp, lekstuga och frodig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit - glömde bilden
 
Redigerat:
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.