SarB
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tenderar män verkligen att tycka så? Det låter som en rätt grov generalisering?
Denna tråd bygger på generaliseringar, även det. I många fall har jag förtydligat när jag generaliseringar, denna gång gjorde jag inte det. Det är mycket möjligt att majoroteten män inte reagerar så, min erfarenhet av reaktionen har givetvis ett samband med att jag diskuterar mer med personer som inte är av samma åsikt som jag.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu pekade du ju ganska yvigt på en grynig screenshot från en wikipediasida om en teori som i vart fall härifrån min soffa inte verkar visa på några tydliga skillnader mellan kvinnor och män.
Googla "big five agreeableness women" nu ska jag sova, måste upp till mitt välbetalda jobb imorn. Natti!
 
  • Haha
Tsdoesds
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Frihet
Det är tyvärr en alldeles för enkel förklaring.

Det är ett misstag att se varje individ som en isolerad ö. John Donne skrev en dikt 1624 som (bl.a.) handlar om det.
Vi är alla påverkade av vår omgivning, och omgivningens struktur har stor betydelse för våra val.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men man kompenserar inte heller en orättvisa genom att införa en annan.
Det där är lite av en halmgubbe om du argumenterar mot åsikter som har framförts i tråden. Jag har åtminstone inte sett någon förfäkta nya orättvisor som kompensation för gamla.
  • Att vi inte riggar samhället på ett sätt som strukturellt är till nackdel för vissa grupper.
Det är ett långsiktigt arbete som inte går framåt fortare med statliga ingripanden på detaljnivå. Faktum(!) är att det inte är en statlig angelägenhet utan en samhällelig angelägenhet. Attityder och åsikter förändras inte så snabbt och det går inte att ändra på dem speciellt fort och bra med lagstiftning. Vi måste alla gemensamt försöka se till att attityder om könsroller ändras och det finns en hel del kvar att göra. Lång tid får vi räkna med att det tar.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag skulle inte ha något problem med om det var omvänt. Vadå inte vara överens, det är ju fakta,

[bild]

[länk]
Enligt den websidan är skillnaden 9.9% om man jämför alla yrkesarbetande kvinnor och män. Sen suddar man bort skillnader som beror på bl.a. utbildning och sektor vilket döljer de strukturer som orsakar den 10%-iga skillnaden.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ytterligare en anekdot från verkligheten: Jag jobbar som ingenjör i ett traditionsenligt mansdominerat område, även med ingenjörsmått mätt.

Vi försöker aktivt öka andelen kvinnor. Vi anlitar till och med folk som uttalat anpassar våra platsannonser för att de ska tilltala kvinnor, ser över ordval och formuleringar osv. Kvinnor har även förtur om det står mellan två liknande kandidater, enbart på grund av kön.

Företaget vill däremot naturligtvis betala så lite i lön som möjligt och min erfarenhet är att kvinnor generellt lägger sig lägre än männen när de kommer med sina löneanspråk.
Smart företagsledning!
Man är PK samtidigt som man sparar pengar åt bolaget.
:–)
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja det är väl inte så mycket vad jag tror utan forskning på ämnet.

[bild]
Vilka statistiska underlag har femfaktorteorin som bekräftar teserna?

Jag har inte läst speciellt mycket om den teorin, men jag har förstått att det inte råder konsensus bland psykologer om den.

Vad säger genetiker och molekylärbiologer?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
SarB SarB skrev:
Människor föds ju inte med samma förutsättningar dock. Ett barn uppfött på gatan har inte samma förutsättningar som en unge uppväxt på stureplan.
Jag tror nog att AndersMalmgren menar genetiska förutsättningar, och det tror jag är svårt att argumentera mot.
Väldigt mycket av våra personligheter och beteenden är genetiskt styrda. På individnivå finns förstås stora avvikelser mot det, och vad gäller hur ett samhälle beter sig kollektivt lär kulturella influenser påverka rätt mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu pekade du ju ganska yvigt på en grynig screenshot från en wikipediasida om en teori som i vart fall härifrån min soffa inte verkar visa på några tydliga skillnader mellan kvinnor och män.
I vetenskapliga sammanhang betyder teori något mycket mer belagt än i dagligt tal. En teori i dagligt tal (t.ex. "det där är ju bara en teori") brukar kallas för en tes i vetenskapliga sammanhang. En tes är ett till största delen obevisat antagande som behöver verifieras med experiment eller beräkningar för att nå upp till kvalitetskravet på en teori. En tes brukar dock inte tas ur tomma luften utan formuleras utgående från erfarenheter och insikter av vetenskapsmän som är välutbildade på sitt område.

T.ex. så har den speciella relativitetsteorin av Albert Einstein verifierats rätt grundligt och kallas fortfarande en teori.

PS. På engelska behöver man inte oroa sig för att vara icke-PK när man talar om kvinnor som vetenskapsmän.
DS. :)
 
SarB
P pmd skrev:
Jag tror nog att AndersMalmgren menar genetiska förutsättningar, och det tror jag är svårt att argumentera mot.
Väldigt mycket av våra personligheter och beteenden är genetiskt styrda. På individnivå finns förstås stora avvikelser mot det, och vad gäller hur ett samhälle beter sig kollektivt lär kulturella influenser påverka rätt mycket.
Så så föds vi med samma förutsättningar genetiskt, samtidigt som Anders också poängterar atr vi är genetiskt olika, vilket jag inte har motsatt mig. Samma förutsättningar för vad? Här måste vi specificera, för vi föds verkligen inte med samma förutsättningar på alla plan.
 
SarB SarB skrev:
Så så föds vi med samma förutsättningar genetiskt, samtidigt som Anders också poängterar atr vi är genetiskt olika, vilket jag inte har motsatt mig. Samma förutsättningar för vad? Här måste vi specificera, för vi föds verkligen inte med samma förutsättningar på alla plan.
genetiska förutsättningar......vilket kvalificerat tramsprat. Genetiska förutsättningar för vad?

om vi inte hade samma genetiska förutsättningar för att göra jobbet ifråga lika bra skulle det vara ett accepterat skäl till en löneskillnad, men det får man väl anta att ingen tror på, på riktigt.

att genetiska skillnader kan göra skillnad i hur mycket pengar vi lyckas buffla till oss i ett lönesamtal kan jag se som möjligt, men då handlar det ju egentligen bara om arbetsgivarens oförmåga att belöna arbete likvärdigt. Dvs grundorsaken till skillnaden har inte ett piss med genetik att göra.
 
  • Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men, vad den skillnaden beror på, är väl inte kartlagd? (Rätta mig gärna om jag har fel här!)

Den kan alltså vara motiverad, även om jag tar det för otroligt.
det är kartlagt att den enda kvarvarande skillnaden är könet. Ska vi fortsätta att tro att det inte är DET som är skälet bara för att vi inte hittar ett annat orsakssamband?

statistiskt sett har du uteslutit alla andra möjligheter och därmed kvarstår det skäl som vi inte accepterar.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, det är intressant. Big five teorin som inte är så poppis i vänstersverige tror det beror på genetiska skillnader.
genetiska skillnader som gör att du blir ofördelad i lönesamtalet ja, genetiska skillnader som gör att det ena könet gör jobbet ifråga 4,2% sämre....jo tjena. Trams!

Root cause är inte gener utan arbetsgivarens oförmåga att belöna rättvist istället för till den som skriker högst.
 
  • Gilla
bime och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är inte arbetsgivaren som har fallerat här.
 
Claes Sörmland
SarB SarB skrev:
Jag talar ju här om samma arbete. Antingen är det diskriminering eller så får man påstå att män helt enkelt är bättre och ska ha en högre lön. Vilket anser du?
Vilken onyanserad bild du ger uttryck för.

Den enskildes lön inom lönespannet för en yrkesgrupp avgörs främst av vilken organisation du jobbar för och där finns förhandlingsutrymmet just när du först går in i organisationen. Således gäller det att välja rätt arbetsgivare, vara stenhård i förhandlingen och vara otrogen och byta arbetsgivare för att få upp lönen. Att sitta stilla med samma arbetsgivare betalar sämre.

Så en liten skillnad i t ex hur män och kvinnor förhandlar lön vid nyanställning och hur ombytliga de är ger löneskillnader. Om det är hela eller del av förklaringen låter jag vara osagt men sannolikt en viktig parameter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.