Är stolt ägare av att ruckel med oändligt renoveringsbehov.

Vårat golv var plastat på asfaboarden!!! Vilket med en plastmatta över och vatten via en nerblåst skorten, har total ruttnat.

Vi skall sätta nya bjälkar där, de som fortfarande är bra får vi behandla. Då vi kommit fram till att råspont blir bra, istället för asfaboarden, under och speciellt om vi i framtiden vill tilläggsisolera underifrån.

Då är frågan. Blir det samma fuktspärr att isolera underifrån med cellplast som det var att det satt plast på asfaboarden? Eller fungerar det?:confused:

Man vill inte göra samma dumhet två gånger..:D
/ Tanja
 
Jag har samma tanke med vårat hus, att tilläggsisolera en utbyggnad som står på plintar med cellplast.
Vad som dök upp i mitt huvud nu är att det kan ju inte vara bra att skapa ett tätskikt ytterst. Ett golv byggs väl upp på samma sätt som en vägg,med ångspärren innerst eller? Å andra sidan skapar man ju daggpunkten längre ut i konstruktionen.
 
Hejsan..

Som jag har förstått det så är Cellplast ej diffutions tät. Dock fungerar det nog som en ångbroms.. men fukt kan alltså gå igeom Cellplasten..
 
Normalt på ett golv som står på plintar, torpargrund, så har man inget tätskikt av plast. Tätskiktet av plast sitter närmast rummets varma luft i väggar och tak.
Varm luft kan bära mer fukt än kall så därför hindrar plasten att varm fuktmättad luft sipprar ut i isoleringen där den kyls av ju längre ut den går för att där släppa av fukten - mögel, röta.
Varm luft vill ju stiga lättare än kall och kan bära mer fukt. I golv mot ett kallt utrymme så vill den luften som finns i golvet också uppåt och då värms den upp, plockar med sig fukt och kommer upp i rummet. Finns plast i golvet ovanpå isoleringen mot golvspånskivorna så samlas fukt där, inte bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.