Status
Tråden går ej att kommentera.
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men att inte ha råd att betala 700:-/h är ju inte nödvändigtvis samma sak som att vara snål? Och att inte vara händig nog är ju lite svårt att klandra någon för. Ungefär som att klaga på att någon är dålig på huvudräkning...
Självklart måste man betala 700 i timmen då hantverkare måste åka på obetalda kundbesök.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
lasseman59 och 27 till
  • Laddar…
Ajaj! TS kanske ska se sig om efter lite mer pålitliga firmor framöver Jag gör mycket själv, så mycket jag kan iaf. Sätta lister, lägga golv, bygga trädäck osv.

Men de gånger jag behöver hjälp så har jag en kanonbra snickare som inte överdebiterar och jobbar på riktigt bra. Och vet du vad, han är svennebanan kostar typ 480 kr /h vitt.

Inte så mycket att klaga på trots allt när det blir så bra gjort. Samma arbete hade ju tagit mig mycket längre tid att göra.
 
  • Gilla
tank77 och 20 till
  • Laddar…
Lata och kassa hantverkare kommer alltid att finnas men till stor del så sorterar de ut sig själva i längden. Tror det är klokt att gå på rekommendationer och omdömen när man anlitar arbetskraft.
Om man mot förmodan råkar anlita en latmask eller myglare så hinner de väl bara jobba max en dag innan de åker om man kommer hem och ser att inget har hänt och ingen vettig förklaring finns.
Sedan kan det vara så att man tittar till hantverkaren precis när den tar en kort paus. Man kan behöva sträcka på sig eller hämta andan en stund om man jobbar obekvämt eller bär tungt.
De som jobbar på kontor går fram och tillbaka och hämtar kaffe, tar ett lökigt möte utan syfte eller resultat. Sitter vid sitt skrivbord och surfar nätet. Sedan är de helt slutkörda och har ont i ryggen.
De har ju prestationslön så de går hem lite tidigare några dagar i veckan också. De jobbar igen de timmarna någon annan dag eller så är de så sjukt effektiva att de ändå får ihop sitt projekt.
 
  • Gilla
  • Haha
zsimpey och 25 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart måste man betala 700 i timmen då hantverkare måste åka på obetalda kundbesök.
Eller för att de sitter på Byggahus hela dagarna;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Putte the great one och 29 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Jag som funderade på en tråd där jag vill belysa dem snåla privatkunderna :D
Kör !
 
  • Gilla
Putte the great one och 2 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Jag som funderade på en tråd där jag vill belysa dem snåla privatkunderna :D
faktiskt en bra idé! Vore bra om den tråden kan hållas seriös och alla hantverkare kan berätta om era erfarenheter om kunderna så man får en inblick i detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Putte the great one och 14 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
"Ni hantverkare ofta vita" är inte det rasistiska anspelningar?

Vad är det då för färg på de utländska som du menar?
 
  • Gilla
  • Haha
Tompawow och 11 till
  • Laddar…
S
orustinnan orustinnan skrev:
Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk
snyggt att lyckas klämma in rasism och bodyshaming i en och samma mening. Tyvärr lär du inte bli bannad då rasism är en envägsgata. Men snyggt, nu vet åtminstone jag att orustinnan är rasist, kan vara bra att lägga på minnet.
 
  • Gilla
Tompawow och 10 till
  • Laddar…
Byggahus användare, mest triggade i världen just nu? :crysmile:
 
  • En arg person i en folksamling med texten "TRIGGERED" överlagrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 18 till
  • Laddar…
Unikt namn
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
"Ni hantverkare ofta vita" är inte det rasistiska anspelningar?

Vad är det då för färg på de utländska som du menar?
Oklart.
Men det är tydligen viktigt i dagens samhälle att ha rätt ("gäng")färg, så man inte blir misstagen för en från motståndarna.
Och det finns många färger, vit,svart,rosa,brun,blå,röd,grön etc etc så för den oinvigde är det lite av ett minfält att navigera kring. :confused:
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Jag har en elektriker och en röris jag använder, har de alltid på löpande, de tar 495kr/timme plus moms, helt okej tycker jag.

Materialet brukar jag låta dom köpa in även om det blir dyrare än om jag själv skulle sitta och beställa på nätet, det är okej för dom att att jag beställer material, men brukar inte göra det för att slippa stillestånd på grund av att jag köpt fel eller andra problem med inköpt materialet.

De fakturerar inget för servicebil eller reseersättning.
 
  • Gilla
KalleHarEttHus och 31 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
[...]
Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?
Du har aldrig sett en faktura från en "mångfaldskonsult" eller en "inspirationsföreläsare" eller hur? Lätt uppemot 20-30 000 för någon som levererar floskler utifrån en dassig powerpoint och där halva arbetstiden går åt till diskussioner i smågrupper där personen ifråga inte gör ett smack. Tål heller ingen kritik, utan allt ifrågasättande av värdet i att för sjuttielfte gången tugga normkritiska buzzwords möts bara av ett snett leende eller ett "problematiserande" av en "strukturell maktutövning". Då föredrar jag faktiskt hantverkare eftersom de åtminstone alltsomoftast lämnar någon sorts konkret resultat efter sig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Jodenmarck och 88 till
  • Laddar…
Excel
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Bra början, men när du nämnde ”vita privilegierade medelålders män” tappade jag intresset. Gör jobbet själv istället.
 
  • Gilla
Lintto1 och 18 till
  • Laddar…
A
Ska man snacka om gyllene marknad bör man nog nämna just sjuksköterskor och läkare som jobbar som stafettanställda,har sett exempel där läkare kvitterat ut 400000kr för 14dgr jobb,+fritt boende och hyrbil,det är en rätt hyfsad lön minsann.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Jodenmarck och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.