Hej,

Jag har en Husqvarna LB 155S. Det är en självgående maskin med bra klippbredd och tillräcklig motor som gör ett fint jobb. Nu är det så att det ena främre lagret har skurit. Hur det har gått vet jag inte då jag inte spolat maskinen med högtryck. Också märkligt att det inte klarat av att rulla mer än ca 60 timmar i maklig fart.

"Hjulupphängning" inklusive lager går att beställa som reservdel, men med 2 månaders leveranstid - inte ok. Finns det någon som kan ha en idé om vad lagret som jag syns på bilden är för en sort och var (om möjligt) det går att få tag på?

I min värld är det ett tätat kullager med förlängd innerring (som även är något borrad i den delen som är "extra").

Inre ringen är 32 mm lång, övre ringen 14 mm.
Inre diameter lager 13 mm, inre diameter (den delen som ej lagret är vid) 14 mm
Yttre diameter 34 mm.

Tacksam för idéer!
 
  • Tätat kullager med förlängd innerring på pappersservett, rostigt och används i Husqvarna gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
I ImseVimse skrev:
Nu är det så att det ena främre lagret har skurit. Hur det har gått vet jag inte då jag inte spolat maskinen med högtryck. Också märkligt att det inte klarat av att rulla mer än ca 60 timmar i maklig fart.
Det där lär du troligen inte få tag på annat än som reservdel. Tyvärr är dessutom säkert anledningen till att det skurit att det är ett skitlager och att det rostat inuti. Bytte lager i en HQ-byggd handjagare tre gånger av den orsaken. Och eftersom det var en applikationsspecifik dimension fanns inget annat alternativ än att byta till svindyra originaldelar som skar igen efter ett par-tre säsonger.

Det går inte att bygga om hjulupphängningen med standarddelar?
 
Jag misstänkte väl det. Maskinen är väl får staterna, så alla mått är väl säkerligen i tum (1/2" ~12.7 mm på axeln tex?). Det krävs en del våld för att det ska rotera så lagret är långt ifrån kurant.

Som kan ses på bilder går axeln igenom två av de här lagren, en på vardera sida, låsta med en sprint i var ände. Själva lagret sitter fast i "hjulupphängningen" med en spårryttare, se bild. Mellan lagren sker drivningen där axeln går igenom en växel som drivs av en kilrem.

Att bygga om det här med standard-delar hade varit fenomenalt, frågan är hur? Det primära problemet som jag ser det är hur lagret ska fixeras mot "hjulupphängningen"?

Ett flänslager (flänslagerhus?) med två eller fyra infästningar för en axel på 1/2" (12.7 mm) borde funka? Funderar på om ett ett SKF FY 1/2 TF eller liknande skulle fungera? Just det här SKF-lagret är säkerligen overkill och snordyrt. Uppenbarligen finns det andra tillverkare (med sämre kvalitet). Förslag på det?
 
  • Närbild på axel genom lager med sprint, smutsig och i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på axel genom rostigt lager fastsatt med spårrytare i maskins hjulupphängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rostigt maskinlager med synlig axelgång och låsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
I ImseVimse skrev:
Jag misstänkte väl det. Maskinen är väl får staterna, så alla mått är väl säkerligen i tum (1/2" ~12.7 mm på axeln tex?). Det krävs en del våld för att det ska rotera så lagret är långt ifrån kurant.

Som kan ses på bilder går axeln igenom två av de här lagren, en på vardera sida, låsta med en sprint i var ände. Själva lagret sitter fast i "hjulupphängningen" med en spårryttare, se bild. Mellan lagren sker drivningen där axeln går igenom en växel som drivs av en kilrem.

Att bygga om det här med standard-delar hade varit fenomenalt, frågan är hur? Det primära problemet som jag ser det är hur lagret ska fixeras mot "hjulupphängningen"?

Ett flänslager (flänslagerhus?) med två eller fyra infästningar för en axel på 1/2" (12.7 mm) borde funka? Funderar på om ett ett SKF FY 1/2 TF eller liknande skulle fungera? Just det här SKF-lagret är säkerligen overkill och snordyrt. Uppenbarligen finns det andra tillverkare (med sämre kvalitet). Förslag på det?
har du inte alltför bråttom så ska jag kolla vad jag har i gömmorna...

Men det bör gå att borra upp och pressa i standard lager istället.. återkommer..
 
C
I ImseVimse skrev:
Funderar på om ett ett SKF FY 1/2 TF eller liknande skulle fungera?
Precis något sådant skulle jag använda om det går att få till. Men det ser ut som det är en arm (klipphöjdsinställningen?) eller något som roterar runt hylsan på lagret? En annan fråga är om det är enda lagringspunkten för axeln? Då behöver du ett lager som kan bära den radiella snedbelastningen.
 
Maskintok; Standardlager hade varit fenomenalt att få till det med..!

cpalm; Ja, jag funderade lite till efter att jag svarat ovan och kom till den insikten jag med. "Hjulupphängningen" består av två delar - dels den delen som är fast mot chassit (två genomgående skruv som fixeras med två muttrar), samt den delen som utgör klipphöjdsinställningen. Den senare roterar kring lagret. Så som jag förstår det är det de här två lagren (ett par var sida) som tar all last. Mao verkar lösningen med ett sk flänsläger svår att få till.
 
A
I ImseVimse skrev:
Maskintok; Standardlager hade varit fenomenalt att få till det med..!

cpalm; Ja, jag funderade lite till efter att jag svarat ovan och kom till den insikten jag med. "Hjulupphängningen" består av två delar - dels den delen som är fast mot chassit (två genomgående skruv som fixeras med två muttrar), samt den delen som utgör klipphöjdsinställningen. Den senare roterar kring lagret. Så som jag förstår det är det de här två lagren (ett par var sida) som tar all last. Mao verkar lösningen med ett sk flänsläger svår att få till.
Det är lösbart... ;) tar en stund men inte omöjligt.. (y)
 
A
hmm jonsered 2156cmda har dessa..
Även mcculloch.. partner....
532 43 11-24 kpl hållare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.