Hej,

Jag håller på att planera bygget av en isolerad friggebod på 15kvm med pulpettak. Jag har lite funderingar kring själva isoleringen.

Utrymmet kommer att användas som förråd/snickarbod och jag vill ha det isolerat för att kunna undvika minusgrader där inne under de kyligare månaderna (förvaring av elektronik/färg m.m). Jag tänker sätta in en frostvakt alternativt olje-element som håller igång temp när det behövs.

1. Jag tänker stenullsisolering - 195mm i golvet, 95mm i väggar och 170mm i tak. Är det i över/underkant för mitt syfte? Alternativ?

2. Sen tänker jag nog lägga papp på taket. Räcker det med ett lager? Isåfall vilken typ av papp? Tar gärna emot tips på prismässigt likvärdiga alternativ.

3. Ett fönster och en dörr. Hur pass välisolerade bör dessa vara för mitt syfte? Tar gärna emot tips på modeller.

Tack på förhand!
 
Tomture61
1 . 195 mm passar bättre i taket .
2 . Man bör ha 2 lager takpapp
3 . Dörrar idag är inte som förr , bör ha skydd för nederbörd .
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
1 . 195 mm passar bättre i taket .
2 . Man bör ha 2 lager takpapp
3 . Dörrar idag är inte som förr , bör ha skydd för nederbörd .
Tack för svar.

1. Så 195mm både i tak och golv menar du? Sen 95mm i vägg?
2. Ok, vilken typ av papp då?
3. Tolkar det som att de flesta varianter är fullgoda både gällande fönster och dörr?
 
Hej, det är bra att ha värme på hela tiden så det håller sig torrt för elektronikens skull.
Ett oljeelement låter bra.
Du kan även ha ett skåp med värme i för färgens skull så den har rätt temperatur när du ska använda den.
 
Tomture61
A andreasikalmar skrev:
Tack för svar.

1. Så 195mm både i tak och golv menar du? Sen 95mm i vägg?
2. Ok, vilken typ av papp då?
3. Tolkar det som att de flesta varianter är fullgoda både gällande fönster och dörr?
Ang takpapp , börja med https://www.byggmax.se/underlagspapp-122-p17113
Sen överst tex https://www.byggmax.se/ytpapp-glaciär-3-kristallsvart-p17281

Ang isolering , värme strålar åt alla håll men samtidigt vill varm luft stiga uppåt , så isolera mer i taket än i golvet men det är inte fel att köra lika mycket i både golv / tak .
Antar att du är rädd om varje mm yta du kan få , men väggar läcker också värme , 95 mm är lite isolering .
 
Vad gäller fönster och dörr så är det lika bra att köra på isolerad ytterdörr och 2 alternativt 3-glasfönster.

själv körde jag på 3-glas elitfönster i mitt förråd. Sen återanvände jag en gammal ytterdörr som jag tänker slipa och måla. Den ser för jävlig ut men jag tänkte ge den en chans.
Sitter fönstret så att det alltid regnar på det? I så fall hade jag tagit aluminium. Mina fönster sitter under tak, så jag tog trä.
Kolla blocket, marketplace etc. Man brukar kunna hitta gamla dörrar för 500-1000 spänn. Lite färg på en sådan så räcker det gott till en friggebod :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang takpapp , börja med [länk]
Sen överst tex [länk]

Ang isolering , värme strålar åt alla håll men samtidigt vill varm luft stiga uppåt , så isolera mer i taket än i golvet men det är inte fel att köra lika mycket i både golv / tak .
Antar att du är rädd om varje mm yta du kan få , men väggar läcker också värme , 95 mm är lite isolering .
Tack för svar!
För det syftet jag har - alltså ett förråd där jag vill hålla temperatur några grader över nollan under kalla perioder - är det även då för klent med 95mm i väggar menar du?
 
95 mm överallt räcker bra för ditt syfte, och ska du öka något så kör 120 ell 145 i golv & tak.
Vind som kommer in kyler mycket mer än temperaturen utomhus, så bygg så tät som möjligt & ha en låg & en hög liten ventil för luftcirkulation.
 
Jag har byggt en friggebod med 95 mm isolering i väggarna som hålls frostfri med element på grund av vattenledning. Det finns många äldre bostadshus som har 95 mm eller ännu mindre i väggarna. Det är inget problem att värma upp, men det blir givetvis dyrare än om man har mer isolering.

Detta med frostvakt är nog bra om du vill hålla ett stängt skåp med färg frostfritt. Skal du hålla hela boden frostfri med en frostvakt lär du behöva betydligt mer isolering.
 
A Avemo skrev:
Jag har byggt en friggebod med 95 mm isolering i väggarna som hålls frostfri med element på grund av vattenledning. Det finns många äldre bostadshus som har 95 mm eller ännu mindre i väggarna. Det är inget problem att värma upp, men det blir givetvis dyrare än om man har mer isolering.

Detta med frostvakt är nog bra om du vill hålla ett stängt skåp med färg frostfritt. Skal du hålla hela boden frostfri med en frostvakt lär du behöva betydligt mer isolering.
Hela boden får gärna vara frostfri. Vad kör du för element för att hålla ditt frostfritt? Vad har du för isolering i vägg och tak?
 
Tomture61
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.