Nissens
M Michael_w skrev:
I ett ärende som inte på långa vägar gått rätt till.
Att ha rätt och att få rätt är inte samma sak.
Tåget har gått, så du får tugga i dig det bara. Bjud över grannen på en fika och bygg upp er relation. Det vinner du på.
 
H Hallerudsbo skrev:
Eftersom du stör dig så förbannat vad grannen gör på sin tomt.
Gå över till han och erbjud dig att köpa hans hus så är problemet löst.
Annars kanske du ska leva med att grannen lever på sin tomt?

så är livet när man lever i ett trångt villa kvarter.
Känns som avundsjuka med att grannen har byggt lite högre mur än vad du har.
Nu ska du göra allt med att få bort det.

Känns som informationen du kommit med hittills är endast för att kunna vinkla för att folk ska tycka synd om dig.

Överklaga bygglovet, men du kommer antagligen få till att grannen får fylla efter, sen kommer det vara ändå surare mellan er.
Nissens Nissens skrev:
Att ha rätt och att få rätt är inte samma sak.
Tåget har gått, så du får tugga i dig det bara. Bjud över grannen på en fika och bygg upp er relation. Det vinner du på.
Enligt er kan man ju lika gärna avskaffa lagar och regler och bara acceptera vad som helst och vända andra kinden till. Jag har läst flera domar där beviljade bygglov har avslagits i efterhand, bland annat pga betydande olägenhet grundad i insyn. Trådens syfte var att få hjälp med ett överklagande, era inlägg bidrar inte till den saken utan gör bara tråden längre och mer svårläst.

Historien är inte vinklad utan såsom jag redogjort händelseförloppet är exakt hur det gått till, hur osannolikt det än tycks låta.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Nissens
M Michael_w skrev:
Enligt er kan man ju lika gärna avskaffa lagar och regler och bara acceptera vad som helst och vända andra kinden till. Jag har läst flera domar där beviljade bygglov har avslagits i efterhand, bland annat pga betydande olägenhet grundad i insyn. Trådens syfte var att få hjälp med ett överklagande, era inlägg bidrar inte till den saken utan gör bara tråden längre och mer svårläst.

Historien är inte vinklad utan såsom jag redogjort händelseförloppet är exakt hur det gått till, hur osannolikt det än tycks låta.
Du verkar ju helt besatt av detta, jag ger dig mitt uppriktiga bästa råd, för både din och grannens skull. Du är i din fulla rätt att strunta i mitt råd, men om du inte ser skillnaden på att ha rätt och att få rätt så är det bara att beklaga.

Att göra allt man kan för att bråka med sina grannar är märkligt, jag är glad att inte delar tomtgräns med dig. :)

Lycka till!
 
M Michael_w skrev:
Jag har inte mätt, men minst 1,1 meter mur, troligtvis mer, samt glasräcket på ytterligare en meter. Det är därför man ser rätt in i mitt vardagsrum på andra våningen hos mig när man står på hans altan. Utöver det är det inte så trevligt att ha grannens altan precis vid tomtgränsen så att de i princip kan stå och hänga över mig när jag är utomhus.

Grannsämjan borde han ha tänkt på innan, det är han som gjort fel. Han har en konflikt med en annan granne han gjort exakt samma sak mot.
Enligt ritning ska muren vara ca 1.4 i hörnan vid din tomt för att sedan avsluta runt 0,7 m om jag minns rätt. Altanen och räcket kan du inte göra något åt där.
Finns bara 2 alternativ enligt mig. 1) Det finns ett grannemedgivande. 2) Detaljplanen tillåter detta vilket känns tveksamt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Enligt ritning ska muren vara ca 1.4 i hörnan vid din tomt för att sedan avsluta runt 0,7 m om jag minns rätt. Altanen och räcket kan du inte göra något åt där.
Finns bara 2 alternativ enligt mig. 1) Det finns ett grannemedgivande. 2) Detaljplanen tillåter detta vilket känns tveksamt.
Nej har inte gett grannmedgivande.

Kan du förklara lite kring varför det krävs ett grannmedgivande med muren mot min tomt? Det har varit många turer fram och tillbaka men läser man tråden tycker jag ni fastställt att det typ aldrig krävs ett grannmedgivande.... Är det för att du inte tror att det ryms inom detaljplanen?
 
P
Förvånansvärt många i tråden som drar slutsatsen att eftersom hen har fått bygglov så är det uppenbarligen rätt och riktigt. Förvånansvärt få som drar slutsatsen att bygglovet måste vara felaktigt utfärdat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
Så länge inte länsstyrelsen har upphävt byggnadslovet så får vi nog anse det som korrekt urtfärdat.
Vi får se hur det går med TS överklagan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Så jobbar inte jag, men visst... Däremot är jag fundersam med tanke på de drygt 900 inläggen om överklagan kommer att nå kommunen i tid!
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
M Michael_w skrev:
Nej har inte gett grannmedgivande.

Kan du förklara lite kring varför det krävs ett grannmedgivande med muren mot min tomt? Det har varit många turer fram och tillbaka men läser man tråden tycker jag ni fastställt att det typ aldrig krävs ett grannmedgivande.... Är det för att du inte tror att det ryms inom detaljplanen?
Om det är en bygglovsbefriad byggnad eller altan (alltså inte trall direkt på mark eller nåt sånt som inte räknas som byggnad alls) så krävs grannes medgivande. Om det är nåt planstridigt så krävs grannehörande, vilket alltså är att grannarna måste få chans att yttra sig. Däremot betyder inte det, till skillnad från medgivandet, att du måste samtycka. Du kan säga nej men mamma kommunen säger ändå att jo, det här ska tillåtas. Om dina argument inte är bra nog, om du bara inte gillar det etc. Muren räknas nog inte som planstridig i sig, så där kan det vara i sin ordning. Men jag är som bekant skeptisk till att helheten inkl. altan skulle vara planenlig. Eftersom den är tom bör åtminstone ett grannehörande krävas. Och ett beslut enligt 9 kap. 31 §. Men vi vet också att många inte håller med mig.

Vid närmare eftertanke bör inte en planenlig mur heller vara möjlig att uppföra eftersom man sedan gammalt bedömt att det är ett planstridigt utgångsläge, och då kan inte några bygglov ges förutom för fasadändringar etc.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Kompiz roggan999 skrev:
Nej det gäller bara för trädäck som sagt. Det var bara det jag ville påpeka, allt närmare än 4,5m kräver alltså inte grannens godkännande. Trädäck får man bygga ända till gränsen utan att fråga
Hur skall grannen kunna sköta sin altan på grannens sida om den ligger i tomtgränsen?
Definitionen för ett trädäck på mark kan ju inte vara en 2m hög altan, det är sant. Men om man höjer marknivån så kanske detta ändå räknas som trädäck på mark?
 
L Loxxx skrev:
Har man inte två år på sig att bygga?

Kan grannen dröjt för länge med att bygga så att bygglovet förföll?
2 år att påbörja och 5 år att avsluta
 
Intressant angående medgivande:

"Det är den som bygger som ska se till att ett medgivande finns. Det är en fördel ur bevissynpunkt att medgivandet är skriftligt, även om det inte finns något formellt krav på detta. Alla grannar som berörs ska lämna medgivande. Det innebär till exempel att om en grannfastighet ägs av flera, behövs medgivande från samtliga fastighetsägare. Det är inte tillräckligt att byggherren eller byggnadsnämnden ger grannarna tillfälle att yttra sig över placeringen. De berörda grannarna måste i ett grannemedgivande godkänna en placering närmare gränsen än 4,5 meter. Medgivandet måste gälla exakt den åtgärd som ska göras. Mark- och miljööverdomstolen, MÖD, har i ett fall som gällde en komplementbyggnad i form av garage och förråd i två våningar konstaterat att grannemedgivande saknades. Det fanns visserligen ett äldre grannemedgivande men det gällde enbart för garage. Domstolen ansåg inte att det grannemedgivandet gällde för den byggnad som skulle uppföras. (MÖD 2018-06-04 mål nr P 8142-17)"

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...a,en attefallstillbyggnad ha någon bruttoarea.
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
P
Det är kanske intressant, men inte relevant för tråden.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är kanske intressant, men inte relevant för tråden.
Jodå, för TS tror att det ligger honom i fatet att han en gång godkänt en byggnation. Länken ovan visar att man måste vara tydligare än de skisser som TS granne lagt fram för att godkännandet ska räknas.
 
P
Länken avser medgivande av grannar för en attefallstillbyggnad. I TS fall handlar det om en mur som har fått byggnadslov. Något medgivande av grannar krävs inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.